اردیبهشت
۲۰
۱۳۹۱

واحد سوال!

واحد سوال!Reviewed by مهندس طلبه on May 9Rating:

قلمی میزنم بر عرش!چرا که تو نیز عرشی هستی! نه زمینی!

بر ای قلم! امروز باید عرشی قلم بزنی!چرا که با یاد فرشتگان زمینی قلم میزنی!

پس قلم بزن!به یاد تمامی مادران فداکار!

و قلمی ویژه !به همراه دلی کهکشانی! به یاد مادرانی که امروز نیز بی خبر از فرزندان شهیدشان!

آری قلم بزن در روز مادر،به یاد مادران شهدای گمنام!إی قلم…

 

سلامی بر بروبکس!(baks بخون!boks نخون!چرا که بکس نامی یک بازی هست که دونفر با مشت توی دهن مهن هم میزنن تا دهنشان صاف بشه!)

دیگه بالا غیرتا امروز باید کمتر حرف بزنم و حاشیه نرم!چون امروز تریبون وبلاگ و دادم دست یکی دیگه از بروبکس!

مطلب امروز از یه سوال شروع شد…

    چند وقت پیش یکی از کاربران محترم وبلاگ سوالی مهم! ازم پرسیدند!راستیتش که خبر دارید سرم شلوغ اندر پلوغه!واسه همین فرصت نکردم کامل جواب این دوست بزرگوار و بدم!
واس(+ه) همین از یکی از طلابه های با صفا درخواست کردم جواب باصفا تری به این دوست بزرگوار بده!این رفیق با صفام هم به درخواستم لبیک گفت و جوابی بسی مفصل به این سوال داد!
البته رفیقم و به اسم طلبه فعال معرفی میکنم!چون انصافا بچه فعالی توی زمینه های مختلف هست!(البته فراموش نشه مهندس هم هستا!) توی فیلم ناهار! هم به عنوان یک بازیگر حرفه ای! خودی نشون داد که ازش میگذریم!
خب زیادی دیگه حرف نزنم و شما را به دیدن این سوال و جواب دعوت میکنم!
همین جا هم از همه دوستان خداحافظی میکنم !
و همه و به خدای طلبه های فعال میسپارم
یا علی مددی

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام ممنونم از وبلاگ خیلی خوبتون من دانشجوی …(جای خالی!) هستم خیلی دوست دارم حوضه(البته درستش حوزه هست!) درس بخونم ولی وقتی پرسیدم گفتن خیلی سخت و مشکله نمتونم از فکرش دربیام میشه لطفا راهنماییم کنید و درمورد وضعیت دروس حوضه(باز نیز حوزه درسته!) بهم اطلاعاتی بدید ؟ ممنونم خدانگهدار

سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ‏ الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَهٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ‏ لَا یَزِیدُهُ سُرْعَهُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْداً. (الکافی ج۱ ص ۴۳)
امام صادق علیه السلام میفرمود: هر که بدون بصیرت عمل کند مانند کسى است که بیراهه میرود هر چند شتاب کند از هدف دورتر گردد.

سلام و تشکر از لطفتان
مطلبم را در سه قسمت ارائه می دهم الف- اینکه چرا حوزه می آییم ب- آشنایی باحوزه ج- مواردی که در تصمیم گیری لحاظ شوند.
الف) اولین مطلبی که در حرکت در همه مسیر ها مهم است هدف می باشد. اگر هدف شما بدرستی مشخص شود و با انگیزه قدم بردارید سختی و مشکلات مسیر قابل حل اند ولی مشکل جایی است که عموما افراد هدف را بدرستی انتخاب نمی کنند و با کوچکترین مشکلی از حرکت در مسیر باز می مانند به نظر من برای تعیین هدف امور زیر باید مورد بررسی قرار گیرند:
۱- استعداد و علایقتان را بررسی کنید،
۱- مثلا کسی که از عربی متنفر است در حوزه دچار مشکل خواهد شد زیرا سه سال کامل باید عربی بخواند. البته ملاک تنفر، عربی راهنمایی یا دبیرستان نیست خیلی افراد هستند در آن مقاطع عربی را دوست نداشته اند مثلا به خاطر معلم خوبی که نداشتند یا آموزش خشکی که آن موقع وجود داشت ولی وقتی حوزه آمدند علاقه مند شدند. نمی گوییم فردی که علاقه به بعضی دروس ندارد، حوزه نرود بلکه اول تکلیف خود را با علاقه اش مشخص کند یعنی چون علاقه امری قابل ایجاد شدن است ببیند می تواند در خود علاقه ایجاد کند یا نه
۲- بهترین راه کشف استعداد و علاقه خواندن دروس، قبل از آمدن به هر رشته ای است، شما هم می توانید قسمتی از دروس حوزه را بررسی کنید و بخوانید.
۳- البته،معمولا اگر کسی از لحاظ اعتقادی به یقین برسد که مسیری صحیح است علاقه را در خود می تواند ایجاد کند (البته این امر در افراد مختلف متفاوت است)
۱٫ تعیین هدف بر مبنای اعتقادات: گاهی تعیین مسیری که در آن می خواهیم قدم بگذاریم فراتر از علاقه و استعداد است (البته علاقه و استعداد نسبی وجود دارد) یعنی فرد با اعتقاد خود وارد مسیری می شود و قطعا استقامت این فرد در این مسیر بیشتر خواهد بود برای مثال به سه گروه زیر توجه کنید:
۱- ببینید یک نفر دارد کاری می کند می گوییم چرا اینکار را می کنی؟ می گوید می خواهم نان بخورم، می گوییم اگر جایی پیدا شد، دو ریال بیش تر دادند میروی آنجا، می گوید بله، ارتباط و نسبتی با این کاری که میکنم ندارم، فقط پول پیوند دهنده‌ی من است! ساعتم را نگاه می کنم کی تمام شد، اگر یک جایی پیدا شد، یک کار دیگری ولی حقوق اش بیشتر باشد قطعا میروم آن جا. این کار است، فقط از ان نان می خوریم. هیچ ارتباطی باهاش نداریم.
۲- یک فرد دیگر داریم که طرف در آن، استعدادش را به کار می گیرد، از آن نان هم می خورد. مثلا استعداد خوشنویسی دارد، خوشنویسی می کند از آن نان هم می خورد. این آدم حتی اگر دستمزد کمی هم به او بدهند، چون از آن کاری که استعدادش را دارد، لذت می برد، با آن کار، خیلی حال می کند. اصلا وقتی آن کار را می کند احساس خستگی نمی کند. این نسبت به آدم قبلی ، خیلی بیش تر از کار لذت می برد، اصلا کارش تفریحش است! جزء زندگیش است، پنجشنبه جمعه نمی شناسد، حتی با این که پولش هم پایین است درآمد خوبی هم ندارد ولی از کارش دلسرد نمی شود
۳- آدم سوم آدمی است که اعتقاداتش را ، عشقش را، هرچی که برایش مهم است، با استعدادش با نانش یکی می کند، این فرد دارد هم نانش را می خورد هم طبق استعدادش دارد لذتش را هم می برد هم در راستای اعتقادش حرکت می کند. آدم هایی که در عرصه ی اعتقادی موفق اند این تیپ آدم هاهستند. کارگردانی که در راستای ترویج اعتقاداتش مثلا داره فیلم مورد علاقه‌اش را می سازد، و همین جور تا برویم هر عرصه‌ی دیگر.
۴- به نظر من ایدآل ترین گروه همین گروه سوم اند، یعنی اگر شما از لحاظ فکری و اعتقادی به این نتیجه برسی که باید حوزه بیایی و مسیر پیشرفت شما و جامعه شما این مسیر است و نیز علاقه این مسیر را هم در خود ایجاد کنید و استعدادش را هم داشته باشید حتما در این مسیر موفقید و سختی ها و مشکلات این مسیر مانع حرکت شما نخواهد شد لذاست که خیلی از دانشجویان با اینکه موقعیت های خوب کاری و علمی داشتند، دانشگاه و بازار کار را رها کردند و به حوزه آمدند زیرا به این نتیجه رسیدند که مسیر موفقیت خود و جامعه شان مسیری است که در آن قدم گذاشته اند و سختی های مسیر را هم به راحتی تحمل و موانع را رفع می کنند
۵- برای اینکه از لحاظ اعتقادی بفهمیم در چه مسیری باید حرکت کنیم بررسی امور زیر مفید است:
(۱) من به عنوان یک انسان چه وظایفی در این عالم دارم و در این عمر محدودِ چند ده ساله دنبال چه چیزی بروم که در دنیا و آخرت ضرر نکنم
(۲) در دین چه کارهایی به عنوان اولویت بیان شده اند
(۳) کشور و جامعه ما بلکه جهان امروز مخصوصا در این موقعیت کنونی در اولویت های اول نیاز به چه کسانی دارد؟
(۴) ریشه مشکلات مسلمانان و شیعیان در جهان کنونی چیست و ما از چه طریقی می توانیم برای حل آنها قدم برداریم
(۵) …
۶- بررسی دقیق در این موارد از لحاظ اعتقادی مشخص خواهد کرد که در چه مسیری حرکت باید کرد که بهترین مسیر است، مسیری هم نیاز خودم است هم نیاز جامعه و جهان و…
** مسئله تعیین هدف مسئله مهمی است و راجع به آن باید کتاب و مقاله خواند و مشورت و فکر کرد و به سادگی از آن نباید عبور کرد.
ب) آشنایی با حوزه:
۱٫ گاهی اوقات انسان هدفی را تعیین می کند ولی در مسیر اشتباهی به سوی آن حرکت می کند برای مثال هدف شما رفتن به مشهد است ولی وارد جاده تهران قم می شوی! موارد زیر کمک به شناخت کلی از حوزه خواهد کرد البته حتما با افراد متعددی که در حوزه هستند بیشتر مشورت بکنید که مسیر برای شما واضح تر شود
۱- حوزه صرفا مکانی برای یادگیری معارف دینی نیست، این امری است که بعضا برخی افراد به آن توجه نمی کنند. مثلا فرد تصویری که از حوزه دارد این است که از صبح تا شب حدیث و قرآن و تاریخ اهل بیت و … خوانده می شود و همواره افراد در حال تهذیب اخلاق و … می باشند و … در عین حالی که این موارد هست ولی فقط این نیست. بلکه حوزه مسیری است که شما را به اجتهاد در دین می خواهد برساند لذا اکثر توجهش و برنامه هایش بر آموزش ابزار های اجتهاد در دین است نه خود دین. برای مثال ما درسی که روی احادیث کار کنیم نداریم بلکه بصورت پراکنده و در درس های مختلف بعضی مطالب بیان می شوند ولی سه سال ادبیات عرب می خوانیم به این معنا است که یکی از ابزارهای درک حدیث ادبیات عرب است لذا ابزار، آموزش داده می شود و پژوهش و کار روی متن دین و احادیث و قرآن و.. با خود فرد است لذا فردی که تلقی اشتباهی از حوزه دارد وقتی وارد حوزه می شود می بیند خبری از حدیث و قرآن و اعتقادات و… نیست زیرا به هدف آموزشی در حوزه توجه نکرده است.
۲- اجتهاد در دین به این معنااست که شما بتوانید نظر دین را در حوزه های مختلف بیان کنید. طالب علم در حوزه به دنبال شناخت اسلام و نظرات اسلام در جوانب مختلف زندگی است. مثلاً اگر بخواهیم نظرات اقتصادی دانشمندان غربی را درباره بانک بدانیم باید به یک اقتصاددان دانشگاهی مراجعه کنیم و اگر بخواهیم نظر اسلام را در این باره بدانیم باید به یک فاضل حوزوی مراجعه کنیم.
۳- و حوزه پاسخگوی این سوال است: طرح و برنامه اجرایی خداوند برای زندگی فردی و جمعی، ظاهری و باطنی، دنیایی و ابدی چیست؟
۴- برای مثال یک طلبه علوم دینی باید این موارد را از متن دین استخراج کند (لطفا سوالات را با تأمل بخوانید)
چرا خدایکی است؟
نقش خدادر هستی چیست؟
امور عالم چگونه اداره می‌شود؟
ارتباط خداوندبا موجودات چگونه است؟
آیا بشر به تنهایی می‌تواند صلاح و فساد خود را تشخیص دهد؟
راهنمای بشریّت کیست؟
نقش امام در زندگی فردی و جمعی انسان‌ها چیست؟
روح چیست؟ از کجا آمده؟ به کجا می‌رود؟
سرانجام انسان‌ها چه خواهد شد؟
بهشت و جهنم خیال است یا واقعیّتی تکان دهنده؟
مطالب قرآن با کتاب‌های دیگر چه فرقی دارد؟
آیا پاسخ همه نیازهای بشریّت در قرآن بیان شده است؟
چگونه می‌توان قرآن را فهمید؟
چگونه می‌توان به کمال رسید؟
برنامه اسلام برای ارتباط با خداچیست؟
یک عبادت واقعی چگونه است؟
یک زیارت واقعی چگونه است؟
فلسفه نماز، روزه و حج چیست؟
علم دین کدام است؟
پایه واساس علوم چیست؟
ارتباط علم دین با سایر علوم چیست؟
آیا دین، نفی کننده فن وصنعت است؟
چگونه می‌توان به تعادل روحی رسید؟
برنامه بهداشتی و تغذیه در اسلام چگونه است؟
حق هر موجودی در نظام خلقت، بر چه اساسی تعیین می‌شود؟
چه اموری با روحیّات زن تناسب ندارد و موجب از بین رفتن آن می‌شود؟
ساختارقدرت در حکومت اسلام چگونه است؟
آیا مراجعه به آراء عمومی‌در تصمیم‌گیری منطقی است؟
چرا باید به‌دنبال حکومت اسلام بود؟
قانون اساسی اسلام چگونه است؟
رهبر در حکومت اسلام کیست؟
نقش مردم در حکومت اسلام چیست؟
چه کسی بر حاکم اسلام نظارت دارد؟
وظایف حاکم در برابر مردم ووظایف مردم در برابر حاکم چیست؟
وظیفه انسان در برابر دیگر موجودات چیست؟
عالَمی‌که درآن زندگی می‌کنیم آیا واقعیت دارد یا خیال است؟
عالمی‌که درآن زندگی می‌کنیم به سوی چه مقصدی در حرکت است؟
این عالَم توسط چه قدرتی و چگونه بوجود آمده است؟
خداعادل است؛ فلسفه این همه شر وبدی که به چشم ما می‌آیدچیست؟
چگونه زندگی کنم؟
چه فرهنگی داشته باشم؟
عدالت چیست وعادل کیست؟
ملاک تعیین خوب بودن یا بد بودن یک کار چیست؟
سرچشمه باید و نباید چیست؟
نظام عبادی اسلام چیست؟
نظام اخلاقی و تربیتی اسلام چیست؟
نظام تصمیم‌سازی اسلام چیست؟
نظام بهداشتی و غذایی و ورزشی اسلام چیست؟
مدل لباس و مسکن و تفریح در اسلام چیست؟
نظام حقوقی اسلام چیست؟
نظام قضایی اسلام چیست؟
نظام تجاری اسلام چیست؟
نظام اقتصادی اسلام چیست؟
نظام کشاورزی در اسلام چیست؟
الگو زندگی شهری و اجتماعی در اسلام چیست؟
نظام حکومتی اسلام چیست؟
نظام آموزشی اسلام چیست؟
الگو فرهنگی اسلام چیست؟
نظام خانوادگی در اسلام چیست؟
نظام تعاون و فعالیّت‌های گروهی در اسلام چیست؟
۲٫ و هزاران سوال دیگر که کسی که مسیر حوزه را بدرستی طی کند می تواند از متن دین جواب برای آنها استخراج کند.
۳٫ البته اینها موارد عمومی بود هرکسی در تخصصی که می خواهد در آن کار کند باید بتواند نظر دین را بیان کند مثلا کسی که اقتصاد اسلامی می خواند حداقل باید بتواند نظرات اقتصادی اسلام را بیان کند و همچنین کسی که می خواهد در زمینه روانشناسی اسلامی کار کند
۴٫ البته یک سطح پایین تر هم می توان در نظر گرفت که فردی که توانایی بیان نظر دین را ندارد در مسیر حوزه با خواندن دروس بتواند نظر اجتهادی دیگران را خوب بفهمد این هم در این مسیر حاصل می شود مثلا همه کسانی که در دانشگاه دکتری گرفته اند صاحب نظریه کاملا بدیع و جدیدی نیستند یا کسانی که کارشناسی ارشد دارند ولی آنها نظرات جدیدی که در حیطه آن علم توسط اساتید مطرح می شود می فهمند و از آنها می توانند استفاده کنند.
۵٫ ما در نهایت در حوزه به کجا خواهیم رسید؟
۱- اهداف کلان حوزه علمیّه در چهار محور تعریف می‌شوند :
(۱) فهم دین
(۲) تعلیم دین (تبیین و ابلاغ دین)
(۳) دفاع از دین (اثبات برتری طرح و برنامه خداوند بر طرح و برنامه‌های بشری)
(۴) تحقّق دین (تربیت نیروهای که بتوانند طرح و برنامه دین را پیاده کنند)
۲- با توجه به اهداف کلان حوزه نهایت و سرانجام یک طالب علم در حوزه عبارتند از توانایی:
(۱) تحقیق
(۲) تدریس
(۳) تالیف
(۴) تبلیغ
۳- طلبه‌ای که صحیح درس خوانده باشد و فرهنگ اسلام را در روح و جان خود نفوذ داده باشد، نه تنها وقت اضافه نخواهد داشت بلکه نسبت به انتخاب و تصمیم‌گیری صحیح و خداپسندانه در برابر تقاضاهای فراوان تحقیق، تدریس، تالیف و تبلیغ بار سنگینی بر دوش خود احساس خواهد کرد.
۴- حوزه، مرکز اسلام‌شناسی است و طالب علوم حوزوی پس از تحصیل موفّق و کاربردی، اسلام‌شناس خواهد بود. هر رشته علمی متخصصانی به حَسَب موضوع خود می‌پروراند: روان‌شناس، جامعه‌شناس، اقتصاددان، طبیب و غیره؛ حوزه علمیّه واقعی، اسلام‌شناس می‌پروراند.
۶٫ سیتم آموزشی حوزه:
۱-
۲- در سه سال اول یعنی پایه ۱ تا ۳، عمده دروس ادبیات عرب است بعد از آن تا پایه ۶ فقه و اصول فقه به صورت نیمه اجتهادی کار می شود در پایه های بالاتر یعنی از پایه ۷ تا ۱۰ مباحث فقه و اصول فقه پیگیری می شود تا شیوه اجتهاد نظرات در دین آموزش داده شود، مباحث فقهی به هدف آموزش اجتهاد در دین آموزش داده می شود به این معنا که کسی که توانایی اجتهاد مباحث فقهی در دین را یاد بگیرد، شیوه اجتهاد در مباحث مختلف دیگر دینی را هم بلد است. در کنار این دروس، دروس عقاید، اخلاق، قرآن، علوم حدیث و… نیز در برنامه آموزشی قرار دارد
۳- دروس خارج، دروسی است که فرد دیگر محدود به یک متن خاص درسی نیست بلکه موضوع محور است مثلا راجع به یک موضوع کتاب فلان آدم خوانده نمی شود بلکه تمام نظریات راجع به آن موضوع بحث و نقد و بررسی می شود و نظر صحیح انتخاب یا اجتهاد می شود.
۷٫ کلیّات اهداف و روش‌ها در علوم و معارف اسلام
ادبیات عرب:
سوالی که این علم پاسخگوی آن است
چگونه به مقصود یک گفتار عربی پی ببریم؟
هدفی که این علم به دنبال آن است
توانایی فهم متون عربی فصیح + ترجمه صحیح و روان
روشی که استفاده از آن ما را به هدف این علم می‌رساند
ترجمه ( ریشه‌شناسی + وزن شناسی + جمله‌شناسی + قرینه‌شناسی )
منطق
سوالی که این علم پاسخگوی آن است
چگونه یک فکر منظم داشته باشیم؟
چگونه استدلال کنیم و اذهان را به سوی حقایق هدایت کنیم؟
چگونه گفتارهای اشتباه را نقد و تحلیل کنیم؟
هدفی که این علم به دنبال آن است
توانایی استدلال کردن و اقناع اذهان + کشف مغالطات و نقد آنها
روشی که استفاده از آن ما را به هدف این علم می‌رساند
تبدیل جملات روزمره و جملات علمی به قیاس‌های منطقی + نقد مقالات و گفتارهای روزمره
فقه
سوالی که این علم پاسخگوی آن است
قانون خدا در زندگی چیست؟
چگونه یک دستورالعمل اجرایی برای جوانب مختلف زندگی تنظیم کنیم؟
چگونه ناهنجاری‌های زندگی را حل و فصل کنیم؟
هدفی که این علم به دنبال آن است
شناخت قانون خدا برای زندگی فردی و جمعی + توانایی پاسخ به سوالات و حل مشکلات
روشی که استفاده از آن ما را به هدف این علم می‌رساند
تشریح آیات الاحکام و روایات فقهی در هر باب + تحلیل پرونده‌های قضایی

اصول
سوالی که این علم پاسخگوی آن است
چگونه یک قانون را درست بفهمیم؟
اگر در موردی قانون مدونی نداشتیم ، چگونه حق دیگری و وظیفه خود را تشخیص دهیم؟
چگونه یک نظریه را استخراج کنیم؟
هدفی که این علم به دنبال آن است
دست‌یابی به قواعد قانون‌گذاری و قانون فهمی
روشی که استفاده از آن ما را به هدف این علم می‌رساند
تشریح مسائل فقهی و کشف فرآیندی که مجتهد در استنباط آن به کار گرفته است + تحلیل آیات و روایات برای استخراج قانون خداوند و نظر اسلام در باره یک موضوع

کلام ( عقاید )
سوالی که این علم پاسخگوی آن است
نظر خدا در باره هستی ( مدل هستی و جایگاه موجودات در آن ) و انسان ( فردی و جمعی ) چیست؟
خداوند خود را چگونه معرفی کرده است؟ و چه راهی برای اتصال به خودش قرار داده است؟
هدفی که این علم به دنبال آن است
دست‌یابی به نگرش اسلام نسبت به خدا ، هستی ، انسان ، جامعه و راه اتصال به خدا
روشی که استفاده از آن ما را به هدف این علم می‌رساند
استخراج آیات و روایات مربوط به خدا ، جهان ، انسان ، جامعه و راه اتصال به خدا + تحلیل آنها

اخلاق:
سوالی که این علم پاسخگوی آن است
ملاک یک رفتار خوب چه رفتاری است؟ رفتارهای خوب و بد کدامند؟
معیارهای تعادل فکری و روحی و عملی کدامند و چگونه به دست می‌آیند؟
هدفی که این علم به دنبال آن است
شناخت خوب و بد ، درست و غلط در رفتار + معیارهای یک انسان متعادل + شناخت راه علاج مشکلات روحی
روشی که استفاده از آن ما را به هدف این علم می‌رساند
استخراج فهرست مشکلات و ناهنجاری‌های روانی + استخراج و دسته‌بندی آیات و روایات اخلاقی و تحلیل آنها + تعیین ملاک‌های یک انسان متعادل
تاریخ :
سوالی که این علم پاسخگوی آن است
گذشتگان چه کردند و سرانجام آنها چه شد؟
علت اینکه آنها به این نتایج ( چه خوب و چه بد ) در زندگی رسیدند چه بود؟
آیا ما می‌توانیم عملکرد گذشتگان را عیناً تکرار کنیم؟
هدفی که این علم به دنبال آن است
دست‌یابی به ملاک وقایع و حوادث برای استفاده در جریانات و مشکلات امروزه زندگی
روشی که استفاده از آن ما را به هدف این علم می‌رساند
تحلیل تاریخ ( بازسازی موقعیت انجام شده و بازنگری آن )

رجال:
سوالی که این علم پاسخگوی آن است
چه شخصیت هایی در نقل مطالب و حوادثِ دنیای اسلام نقش داشتند و چه مقدار می‌توان به گفتار آنها اعتماد کرد؟
هدفی که این علم به دنبال آن است
توانایی تشخیص گفتار صادر شده از معصوم و تصفیه کردن مطالبی که به غلط یا دروغ به آنها نسبت داده شده است.
روشی که استفاده از آن ما را به هدف این علم می‌رساند
به کارگیری آزمون های شخصیت شناسانه و انجام تحلیل های شخصیتی

حدیث:
سوالی که این علم پاسخگوی آن است
آیا گفتاری که به یک معصوم نسبت می‌دهند واقعاً از او صادر شده است؟
منظور و مقصود هر یک از گفتارهای معصومین را چگونه می‌توان به‌دست آورد؟
هدفی که این علم به دنبال آن است
توانایی تشخیص کلام معصوم و فهم مراد آن
روشی که استفاده از آن ما را به هدف این علم می‌رساند
تحلیل حدیث ( تحلیل رجالی ، تحلیل ادبی و اسلوب گفتاری ، تحلیل اصولی ، تحلیل تاریخی )

تفسیر:
سوالی که این علم پاسخگوی آن است
خداوند چه می‌گوید؟ و چه پیغامی برای ما داده است؟
هدفی که این علم به دنبال آن است
توانایی فهم پیام خداوند به بشریت و استفاده از آن در زندگی امروزه
روشی که استفاده از آن ما را به هدف این علم می‌رساند
تحلیل آیات ( تحلیل ادبی ،اصولی ، فقهی ، تاریخی ، منطقی )

ج) نکات زیر در هنگام تصمیم گیری مورد توجه قرار گیرند
۱٫ تا شش سال اول حوزه تمام وقت است و کلاسها به صورت منظم حضور و غیاب می شوند و نیز در حوزه از شنبه تا پنج شنبه هر روز کلاس برگزار می شود برای مثال در طول سال هر روز ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح کلاس نحو برگزار می شود. البته بعضی مدارس پنج شنبه ها را تعطیل می کنند.
۲٫ میزان غیبت موجه برای دروسی که در طول سال برگزار می شود ۴۳ جلسه است که البته میزان سخت گیری مدارس مختلف نسبت به غیبت ها متفاوت است، در مدرسه معصومیه به این علت که همه از دانشگاه می آیند و سنشان بیشتر است همه غیبت ها را موجه در نظر می گیرند ولی مدارس دیگر گویا باید هر غیبت توجیه شود (قبل از اینکه وارد مدرسه ای بشوید مورد مباحث مدیریتی و برنامه تحصیلی و… آن مدرسه تحقیق کنید)
۳٫ سیستم انتخاب دروس در حوزه ساعتی است نه واحدی برای مثال سالی ۶۶۰ ساعت باید درس بردارید و برای مثال درس نحو در طول سال ۱۸۰ ساعت است و…
۴٫ سیستم امتحانی مثل دانشگاه بصورت دو نیم سال است.
۵٫ سیتم آموزشی در حوزه طوری است که می توان کوتاه تر هم مسیر را طی کرد برای مثال می توان شش سال را در سه سال خواند به این صورت که هر تابستان دروس سال آینده را می توانید امتحان دهید.
۶٫ همه (یا اکثر قریب به اتفاق) دروسی که در سیستم آموزشی حوزه قرار داده شده، مورد نیاز برای کار علمی یک طلبه می باشد لذا در حوزه ملاک نباید گرفتن نمره باشد و شیوه درس خواندن شب امتحانی در حوزه نتیجه ای جز بی سوادی ندارد. بلکه طوری دروس باید خوانده شود که توانایی لازم در آن درس کسب شود در غیر این صورت حتما در آینده فرد دچار مشکل می شود، نیاز به علمی پیدا می کند که درست آنرا یاد نگرفته است.
۷٫ مثل همه مکانهای آموزشی دیگر، سیر آموزشی برای عموم افراد و با توجه به امکانات مرکز آموزشی (مثل معلم، مکان آموزشی، …) طراحی شده است لذا حتما و حتما باید بعد از حضور در حوزه با مشورت هایی که از اساتید گرفته می شود برنامه علمی-آموزشی خود را طراحی کنید. این بحث مفصلی است انشاء الله اگر وارد حوزه شدید نکاتی را بیان خواهم کرد.
۸٫ طلبه علاوه بر اینکه علم دینی را کسب می کند زیّ طلبگی هم باید داشته باشد یعنی اگر کسی فقط علم را می خواهد کسب کند می تواند در رشته فقه یا علوم قرآن یا علوم حدیث در دانشگاه تحصیل کند ولی طلبه ای که در حوزه این علوم را کسب می کند به عنوان مبلغ دین هم شناخته می شود و رفتارش باید دینی باشد یعنی ناخود آگاه مردم به او توجه ویژه ای دارند و او را نماینده دین می دانند و رفتار او را با معارفی که از دین به آنها رسیده است مقایسه می کنند لذا کسی که وارد حوزه شده است علاوه بر کسب علوم دینی وارد صنف طلاب شده است و رفتار صحیح او تبلیغ دین و رفتار غلط او مردم را از دین بیزار می کند هرچند که لباس روحانیت را نپوشد (در حوزه پوشیدن لباس روحانیت اجباری نیست مگر در برخی مراکز علمی حوزوی) خلاصه طلبه علمش علم دین و زندگی اش زندگی دینی است و نیز هرچه علم بالاتر می رود باید عمل هم بالاتر برود (مطلب صحیح این است حالا اگر یک عده روحانی هم به آنچه که خوانده اندعمل نمی کنند، در آخرت جواب کارهایشان را باید خود بدهند ولی حرف حق این است، خدا توفیق عمل را به این بنده حقیر هم بدهد)
۹٫ طلبه رسمی در حوزه مادامی که در حال تحصیل است مثل دانشجویان دارای معافیت تحصیلی می باشد و بعد از آن به سربازی باید برود، مثل سرباز معلم ها، دوره خدمت طلبه، یک دوره تبلیغی در مکانی که سازمان تبلیغات تصمیم بگیرد، می باشد.
۱۰٫ حقوق و مزایای طلبگی ناچیز است (شهریه طلبه های متاهل حدودا ۸۰ هزار تومان است اگر مبلغ واریزی در کارت خریدشان هم با این مبلغ جمع شود حدود ۱۱۰ الی ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود) لذا اگر کسی متاهل است و وارد حوزه می شود باید تدبیر اقتصادی داشته باشد، البته نه اینکه بخاطر مسائل اقتصادی وارد حوزه نشود زیرا که خدا و اهل بیت علیهم السلام به کسی که در این مسیر قدم می گذارد توجه ویژه دارند ولی این امر، قناعت و نیز تلاش و کوشش خود فرد را نفی نمی کند.
۱۱٫ به نظر من دروس حوزه سخت نیست بلکه چند نکته باید قابل توجه قرار گیرد
(۱) در عین حالی که دروس خیلی سخت نیست ولی حجم دروس زیاد است و انسان باید خودش را به مطالعه زیاد عادت دهد مثلا کسی که روزی ۱ الی ۲ ساعت عادت به مطالعه دارد در حوزه باید این مقدار را خیلی بیش از این افزایش دهد البته انتظار نمی رود فرد در همان لحظه ورود ۱۰-۱۲ ساعت مطالعه داشته باشد ولی باید به این نقطه برسد، اینطور نباشد که فرد ۲ الی ۳ سال در حوزه تحصیل کند ولی تغییری نکرده باشد.
(۲) شیوه تحصیل در حوزه امری بسیار مهم است، اگر کسی شیوه صحیحی داشته باشد در زمان کم به نتایج خوبی می رسد ولی افراد بسیاری را در حوزه می بینیم با اینکه تلاش بسیاری می کنند به خاطر شیوه ناصحیح تحصیلی در حوزه به نتایجی که باید به آن برسند نمی رسند. (مثلا کاربردی کردن دروس)
۱۲٫ و در آخر، برخی اساتید بزرگ حوزه مثل آیت الله وحید خراسانی آیت الله مکارم و آیت الله مصباح، حضور در حوزه را واجب کفایی می دانند که به قدر کفایت هم نرسیده ایم لذا در حالت عادی، برای کسی که استعداد حوزه آمدن را دارد، این اساتید توصیه اکید به حضور در حوزه دارند.
عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ‏ قَالَ‏ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ‏ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ‏ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّه‏ (الکافی ج۱ ص ۳۵)
حفص گوید امام صادق علیه السلام بمن فرمود: هر که براى خدا علم را بیاموزد و بدان عمل کند و بدیگران بیاموزد در مقامهاى بلند آسمانها عظیمش خوانند و گویند: آموخت براى خدا، عمل کرد براى خدا و تعلیم داد براى خدا.

 

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده:

من متولد شهر مقدس تهرانم! پدرم پزشک و مادرم استاد دانشگاه هستند و خودم هم در مقطع کارشناسی رشته کامپیوتر(Computer) گرایش نرم افزار (Software) تحصیل کردم. بعد از اتمام لیسانس به عللی مسیر زندگیم عوض شد و تصمیم گرفتم دانشگاه رها کنم و دیگه ادامه تحصیل ندم و بیام حوزه...

۶۶ دیدگاه + فرستادن دیدگاه

  • متشکر از مطلب مفیدتون

  • سلام
    مهندس طلبه زیاد جالب نیست و بایستی طلبه ی مهندس باشید
    یعنی کدام برایتان اصالت دارد؟

    • سلام اخوی
      از کجا میفرمایید که کلمه ای که اول می آید اصالت دارد؟
      مثلا توی خانه خدا،الان خانه اصالت دارد؟؟؟؟
      ربطی به اول اومدن یا دوم اومدن ندارد.اصالت رو چیز دیگری معین میکند
      یاعلی مددی

      • سلام علیکم
        ———————-
        نقل قول:
        “مهندس طلبه زیاد جالب نیست و بایستی طلبه ی مهندس باشید
        یعنی کدام برایتان اصالت دارد؟
        پاسخ مهندس طلبه:
        از کجا می‌فرمایید که کلمه ای که اول می آید اصالت دارد؟
        مثلا توی خانه خدا،الان خانه اصالت دارد؟
        ربطی به اول اومدن یا دوم اومدن ندارد.اصالت رو چیز دیگری معین می کند”
        پایان نقل قول.
        ——————–
        بی‌ربط هم نیست
        (مثلا شهید مطهری یک سخنرانی مفصل می کند راجع به این که کدام یک از این دو درست است : انقلابِ اسلامی یا اسلامِ انقلابی)
        به گونه ای که می توان گفت جزء اول قالب و حالت فعلی و موجود را بیان می‌کند
        اما جزء دوم اصالت ذاتی و جزء لایتغیر را بیان می‌کند
        مانند دارویِ گیاهی و گیاهِ دارویی یا خانه‌یِ خدا و خدایِ خانه
        به عبارتی با تسامح می‌توان گفت که مهندس طلبه یعنی کسی که فعلا مهندس است و قالب کارش مهندسی است اما اصالت ذاتیش و محتوی درونیش با طلبه‌گی است
        اما طلبه مهندس هم یعنی کسی که فعلا طلبه‌گی قالب کارش است اما اساسا مهندس است
        به عنوان مثال بیشتر می‌توان به مثال های زیر (و وجوه مالکیت در آن‌ها) توجه کرد:
        درِ رنگ و رنگِ در – فرشِ خانه یا خانه‌یِ فرش – علمِ اسلامی و اسلامِ علمی
        پ ن ۱: اشکال این جاست که طلبه های ما به ادبیات و دستور فارسی اهمیت نمی‌دهند
        پ ن ۲: عبارت صحیح‌تر طلبه-مهندس (بدون کسره اضافه می‌باشد)
        پ ن ۳: البته هر دو عبارت مهندس طلبه و طلبه مهندس نظر به این که مفهوم صحیح را می رسانند و جا افتاده می باشند هر دو به یک معناییند و هر دو صحیح‌اند (غلط مصطلح)
        به لطف امیرالمؤمنین موفق وپایدار باشید
        لطفا به ایمیل پاسخ دهید منظر پاسخ هستم Kissing Kissing Kissing

  • بسم الله الرّحمن الرّحیم
    سلام
    مدت ها بود تصمیم داشتم این مطلب رو بخونم، بالاخره امروز توفیق نصیب شد…

    خیلی خوب بود – البته هنوز سوالاتی دارم که طبق فرمایشتون، ایمیلی می پرسم…

    تشکر فراوان، هم از جناب مهندس طلبه و هم از دوست بزرگوار، جناب مهندس طلبه فعال.

    اجر شما با خود مولا ان شاءالله

    • باسلام
      خدا رو شکر که براتون مفید واقع شد!
      در خدمتیم اگر باز نیز سوالی بود!
      یا علی مددی

  • تشکر واقعا جامع بود

    • خواهش میکنم!باید از طلبه فعال تشکر کرد!
      یا علی مددی

  • سلام آق مهندس طلبه جذب کن
    آقا خیلی عالی و جامع و ابهام زدا و حجیم و وزین و شکیل و ….
    خلاصه ما که در حد یورو ۲۰۱۲ استفاده کردیم(اگه این حرفا بدآموزی داره بفرما دیگه استعمال نکنیم ها).
    آقا این رفیقته دیگه خودت کی هستی حاجی!
    اجرت با خود خدا
    یا حق نظرت بر نگردد

    • سلام اق محمد ایلامی
      اتفاقا این رفقمون کسیه واسه خودش.من که کسی نیستم!کوچک شما!
      یا علی مددی

  • من پارسال اومدم حوزه و الان ترم۲هستم ولی خداوکیلی اون موقع کلی سوال تو ذهنم بود که جوابای خیلیاشو اون موقع پیدا نکردم ولی دیگه تو این۲ترم همه چی واسم جا افتاد.به هرحال دستتون دردنکنه مطلب جامعی بود

    • خواهش میکنم.من کاری نکردم!دست طلبه فعال درد نکنه!
      یا علی مددی

  • سلام..عجب !!!!

    پس قضیه اینه باخودم گفتم که با این حساب برم بمیرم بهتره تا حوزه برم

    باعشه سید بزرگوار.التماس دعا

    دلم واسه ی هم حجره ای سوخت حرفمو پس میگیرم کلیپ تون جالب بود مخصوصا عکسای جوونی ایت الله بهجت
    دستتون درد نکنه

    • سلام
      بله نکتش این بید!
      نظر درباره هم حجره ای هم توی مطلب العبد بنویسید بی زحمت
      یا علی مددی

  • سلام

    یک سوال
    اگه ادم ۷ساعت بخوابه ۷ساعتم بره حوزه ۱۴ساعت میشه یعنی ۱۰ ساعته دیگه میمونه واسه ی درس خوندن
    جناب طلبه ی فعال از کجا روزی ۱۰تا۱۲ساعت درس میخونن نماز و غذا و .. انجام نمیدن این که میشه حیات نباتی حالا تفریح به کنار

    مگه هرروز ۳۰ ساعته که ایشون اینطور برنامه میدن

    التماس دعا.زینب

    • سلام دوست بزرگوار
      ۱۰ ساعت کار درسی منظور هست ،یعنی با خود کلاس ها.معمولا ۴ ساعت کلاس در روز هست،باید حدود ۶ الی ۷ ساعت هم مطالعه کنارش باشه
      همین
      یا علی مددی

  • بسم رب الشهدا و الصدیقین
    سلام
    خداقوت
    از ایجاد این وبلاگ و ارسال بسیار شیرین و عامیانه شما بسیار متشکرم
    اجرمن ا…

  • تا حالا این همه چرت و پرت یه جا ندیده بودم

  • هر چند مقام علم بالاتر از همه ى مقامات دنیوى است و مقامات دنیوى در برابر آن ناچیز و ناپایدار است، ولى اگر کسى عقل و ایمان داشته باشد، حتّى اگر علم نداشته باشد مىتواند مردم و جامعه را اداره کند؛ به شرط این که اگر علم داشت و آگاه بود، به علمش عمل کند، و اگر ندانست، از اهلش سؤال و تقلید کند…

    اقای مهندس ظلبه؟نیستید برادر…

  • سلام علیکم ،اللهم الرزقنا سیدمهندس طلبه

  • سلام
    یه سوال: بنظرتون کفش سفید (مایل به شیری )پوشیدنش اشکال شرعی داره واسه یه خانم ۲۵ ساله؟
    راستی بگم که من به حداقل راضی نیستم.دوست دارم نمره ۲۰ رو تو حجاب داشته باشم و چادر می پوشم.
    تشکر از پاسخ آینده

    • سلام
      به نظر حقیر که خیلی جلب توجه میکنه!
      یا علی مددی

  • سلام بر مهدی(عج)فاطمه(س) و سلام بر منتظرانش
    لطفا در اطلاع رسانی این طرح ما را یاری رسانید
    با توجه به هتک حرمت امام هادی(ع) طرح دسته جمعی قرائت زیارت جامعه کبیره:
    http://rayaneh89-90.blogfa.com/post-56.aspx
    با تشکر
    اجرکم عندلله
    از درگاه الهی برای شما توفیق روزافزون برای خدمت خالصانه به اسلام را خواهانم.
    اللهم عجل لولیک الفرج
    به امید ظهورش صلوات
    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم و احشرنا معهم و لعن اعدائهم اجمعین و جعلنا من شیعتهم

  • سلام اقای مهندس طلبه منم یه خانم مهندس طلبه قراره بشم البته تا میاد جواب قبولی حوزه بیادولی بچه هایی که میرن دانشگاه و بعد میرن حوزه روشنفکر تر هستنا [سوا ال] ما از این مورد ها زیاد دیدیم

  • حاجی به امامت توهین کردن .خوابی؟
    تو میدون جنگ که نمی خوابن‌!

    • خواب نیستم!ولی میدون جنگ این وبلاگای فکسنی نیست!میدون رو اشتباه گرفتی حاجی!
      یا علی مددی

  • *توجه*توجه*توجه*توجه*توجه*توجه*توجه*توجه*توجه*توجه*توجه*توجه**توجه*توج

    با ویژه نامه***** حضرت فاطمه زهرا(س) ****وچند خبر بروزم اگه قابل دونستید سر بزنید…

    شخصیت فاطمه زهرا(س), در ابعاد گونه گون قابل بررسى است.
    در هر مرحله از مراحل زندگى وى, لایه ها و درسهاى بزرگى نهفته است و با کالبدشکافى و موشکافیهاى عمیق, مى توان درسهاى بزرگى آموخت و باید هم آموخت.

    یکى از ابعاد زندگى فاطمه زهرا(س), که خیلى درخشان و دلنواز است, ((بعد تربیتى)) زندگى حضرت است.

    سیره علمى و عملى فاطمه زهرا(س) در امور تربیتى, چیزى نیست که بتوان ظرافتها و لطافتهاى آن را به قلم آورد و یا اینکه در یک مقال و مقاله بتوان ترسیم کرد.
    سیره علمى, تا به مرحله عمل نرسد و عملى نگردد, فایده چندانى ببار نمىآورد. از سیره عملى فاطمه(س), در امر تربیت, سخن بگوئیم, وى را ((بانو و کوثر بیکران)) و ((مادر محبت)) معرفى کنیم; ولى خودمان در میدان عمل, بى عارى و بى پروایى بکنیم, آیا چنین کارى شایسته است؟///////////

  • شرمنده تصییح میکنم اوقات

    خوش حال شدم

  • زینب هستم(گفتم که یادم نره)

    اولا سلام علیکم

    دوما خسته نباشی شما که مارو بد جور هوایی کردی

    جناب طلبه فعال(مهندس این چه اسمیه خیلی طولانیه)من واسه ی پزشکی یه سالو روزی ۱۱درس بخونم رتبم دو رقمی میشه من سال کنکور روزی۶-۵ ساعت بازحمت و بدبختی درس میخوندم اونم گاهی اوغات به نظر شما با این راحت طلبی میتونم بیام حوزه شاید حوزه درستم کرد
    شما که ما رو بد جوری هوایی کردی اما چه کارکنم رضایت والدین در رفتن من به دانشگاه هست

    یه چیز دیگه ما نمیتونیم زی طلبگی رو تجربه کنیم اینجا خبری از حجره نیست

    التماس دعا(بازم بیاید،راستی به هم حجره ای بگید کلیپ میخوام )

    راستی یه چیز دیگه تو خانواده ی ما روحانی مثل یه ادم فضایی تلقی میشه با این وضع پس من …

    • سلام
      اولا کلیپ این هفته براتون هم حجره ای اماده کرده!
      دستش درد نکنه!
      دوما!…
      یا علی مددی

  • از امام صادق (ع ) چنین مى خوانیم : ((کسى که سوره صافات رادر هر روز جمعه بخواند از هر آفتى محفوظ مى ماند, و هر بلائى در زندگى دنیا از اودفع مى گردد, خداوند وسـیـعـتـرین روزى را در اختیارش مى گذارد, و او را در مال وفرزندان و بدن , گرفتار زیانهاى شـیـطـان رجـیم و گردنکشان عنود نمى سازد, و اگر درآن روز و شب از دنیا برود خداوند او را شهید مبعوث مى کند, و شهید مى میراند, واو را در بهشت با شهدا هم درجه مى سازد)).

  • سلام

    بی نهایـــــت سپاسگزارم.

    واقعا تمام راهنمایی های لازم توش بود و هیچ چیز توش مبهم نبود….

    یا علی

    • سلام
      خواهش میکنم
      از طلبه فعال باید تشکر کرد
      یا علی مددیسلام
      خواهش میکنم
      از طلبه فعال باید تشکر کرد
      یا علی مددی

  • دیدین گفتم نا امید نشید بالاخره یکی دعوتمون کرد

    اینا اشک شوقه

  • با مطلبی احساسی در مورد روز مادر به روزم
    همه ی شما عزیزان دعوتید

  • یا اباالفضل!!!!!!!
    آقا سید! یعنی ما باید همه این ها رو میخوندیم؟؟!!
    مخلص کلامتون چی بود؟؟

    • اخه این جواب خیلی از سوالای دوستان بود!کسانی که میخوان با حوزه بیشتر اشنا بشم بخونن!
      یا علی مدد

  • سلام

    امروز کلی با خودم کلنجار رفتم همش میگفتم برم نرم خلاصه دلو زدیم به دریا و رفتیو پیش مامان صبح زود بود و مادر مشغول درست کردن از اینکه هدیه نخریده بودم ناراحت بودم قرمه سبزی واسه ی نهار خلاصه با کلی خجالت نشستم رو زمین و پای مامانو بوسیدم داشتم سرمو بالا میاوردم که یه قطره اشک ریخت رو صورتم نگاه مامان کردم همین که خواستم گریه کنم مامان با پیاز تو دستشون گفتن عجب پیاز تندیه اشکمو در اورد خندم گرفت گفتم بدین من ریزش کنم اما هرچه ریز کردم اشکم در نیومد مامان رفت رو صندلی نشست در حالی که هنوز از چشماشون اشک میومد یه دعا کرد

    «اونم اینکه خدایا عاقبت همه ی بچه هارو بخیر کن» اینم روزی من در روز مادر گفتم چاکرم مامانت یه نگاه یه خورده خشن کردن و گفتن بله(کنایی)
    من سرمو انداختم پایین تو دلم گفتم از مهندس یاد گرفتم (مهندس جلوی ما بچه مثبتا حرفای رکیک نزن بداموزی داره!شوخی کردم کی من بچه مثبتم !! تعجب زییاد جل الخالق)

    دیگه داشت اشکم میومد که بابا اومدن داخل اشپز خونه و پرسیدن چی شده مامان گفت عجب پیاز تندی خریدی

    بیاد تا قبل از اینکه خیلی دیر بشه قدر مامانو بدونیم افسوس فایده نداره(اینو به خودم هم میگم)

    راستی بد نیست برادرا یه هدیه هم واسه ی خواهراشون بگیرن اگه بودجه ی کافی ندارن یه بوسه هم کفایت میکنه البته واسه ی رعایت ایمنی یه اب قند دم دستشون باشه اخه ما تعجب میکنیم

    ادامه داره

    • سلام
      خیلی جالب بود!دوستت طلا
      روز مادر مبارررررررررک
      یا علی مددی

  • ببخشید اون نظر پایینی مال منه

  • س س سلام اقا سید خیلی بجا بود
    متشکر

  • سلام
    ممنون از راهنمایی کامل و جامعتون .اگه امکان داره به مهندس فعال بفرمایید اینم بگن که وقتی وارد حوزه شدیم چجور برنامه ریزی کنیم و یا درس بخوانیم که سریع پیشرفت کنیم که مثل دانشگاه فقط واحدا رو پاس نکنیم

    • سلام
      خواهش میکنم
      دوستان بزرگوار از این پس سوالات خود را به هر صورتی که باشد فقط و فقط از طریق ایمیل mrsmhn@chmail.ir بپرسند و یا از طریق فرم تماس که در پایین صفحه وجود دارد بپرسند!(با عرض پوزش به سوالاتی که از طریق های دیگر پرسیده شود جواب داده نخواهد شد!باز هم توجه:: این ایمیل هم ایرانی میباشد!در سال تولید ملی!)
      یا علی مددی

  • سلام
    مهندس عرض ارادت، حاج آقا یه نگاهی به وبلاگ ما می کنی نظر سازنده بدی ما استفاده کنیم؟

  • سلام

    اصل بر تبریک عیدالزهرا بود مابقیش رو از طریق ایمیل میشه ارسال کرد…یادم باشه سوال داشتم از یک طلبه ی غیر فعال بپرسم…البته ممنون بیکران از این طلبه ی پیش فعال ببخشید فعال

    • سلام
      بله!سوال را کامل طلبه فعال زحمت کشید و جواب داد
      خدا خیرش بده
      یا علی مددی

  • ببخید اشتباه نوشتاری نوشتم “زاید” میخواستم بنویسم “زیاد”

  • سلام ممنونم از این همه اطلاعات دقیق و وسیع ولی خیلی زاید بود مختصرتر باشه همه میخونن منم اونجاهایی که نیاز بود خوندم راهنمایی جامعی بود سپاس گذارم راستی مهندس طلبه مهربون یادتون قبلا ازتون مشورت خواستم برا حوزه؟ مهندس فناوری و اطلاعات بودم حوزه ثبت نام کردم معاف از ازمون شدم الانم منتظرمصاحبه و گزینشم بعد شماهم بهم کمک دادیدو مشاوره دادید .حالا یه سوال دیگه گزینش سخت میگیرن؟چی بیشتر میپرسن؟
    هفت اسمان بالاتر ….

    • سلام
      خواهش میکنم
      گزینش که فنج بود!(فنج نوعی پرنده ریز میزه هست!و در کنایه به کارهای آبکی فنج گفته میشود!)
      یا علی مددی

  • مهندس این چی بود دیگه
    حوصلم نگرفت بخونم
    مختصر لطفا

    • این جواب خیلی از سوالات دوستان هست!باید هم مفصل باشه!
      یا علی مددی

فرستادن دیدگاه برای مشهدی

برای افزودن شکلک کلیک کنید

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette