اسفند
۲
۱۳۹۱

ادبیات عرب!

ادبیات عرب!Reviewed by مهندس طلبه on Feb 20Rating:

قلم میزنم برای تو إی شیخ،

که فرمودی:به ترکیه سفر نکن!

گفتمش: چرا؟

گفتا: این دولتِ فرنگی،با دشمنان سوریه ،هم دست است!

گفتمش: چطور؟

گفتا: دشمنان سوریه ،سلفی هایی هستند که شیعیان علی بن ابیطالب علیه السلام را سر میبرند!

گفتمش :ما که سر نبریدیم!

گفتا :تو سر نبریدی ولی پول تو سر برید! و بدان که دستِ تو به خون شیعیان آلوده شده است…

 

اصلا تاحالا از خودت پرسیدی طلبه ها،این موجودات فضایی(!) توی حوزه چی چی میخونن؟!

شاید پیش خودت میگی،لابد از اول درسای عرفان و طی الارض و دود شدن و از این چیزمیزا میخونن.که اگه توی این فکرایی ،زهی خیال باطل!

کی فکرش رو میکنه ،طلبه ها تقریبا سه سال اول حوزه رو فقط ادبیات عرب میخونن!!

حالا بشین تا روشنت کنم.

آره!طلبه ها سه سال اول حوزه فقط ادبیات عرب میخونن.ادبیات عرب در حقیقت مکالمه عربی نیست.چون شاید یه طلبه سه سال هم ادبیات عرب بخونه ولی یک کلمه از صحبت های یه عرب امروزی رو نفهمه! (تو پاورقی بگم،یادمه زمان دانشجویی یه مداحی عربی پیدا کردم،واسه یه طلبه گذاشتم،گفتم این چی میگه!همین جور نگام کرد.پیش خودم گفتم عجب طلبه بی سوادی!!)

تعجب نکن!ادبیات عربی که توی حوزه میخونن ادبیات کتابته!نه مکالمه.چون این دو تا کلا با هم فرق میکنه.تازه خوب بود ادبیات متن امروزی بود،ولی ادبیاتی که طلبه ها میخونن ادبیات عرب برای زمان جاهلیته!(خدا بگم این جاهلیت و چی کارشون کنه،با این ادبیاتشون که دهن مهن واسه ما نذاشتن،از بس سخته!)

شاید میپرسی،مگه طلبه ها جاهلن که ادبیات زمان جاهلیت رو میخونن!نه بابا!

علت اینکه ادبیات زمان جاهلیت رو میخونن واسه اینکه که یه طلبه باید بتونه از منابع اصلیش (قرآن،روایات) مطالب رو بخونه.که همه این منابع به زمان عربی دوران جاهلیته.

پس یه طلبه توی حوزه،نه مکالمه عربی به صورت رسمی میخونه،نه ادبیات کتابت امروزی.(البته بعضی طلبه ها خارج از سیستم رسمی حوزه ،مکالمه عربی میخونن!)

سه سالی ادبیات عرب میخونه تا بتونه خوب قرآن و روایات رو ملتفت بشه!

ادبیات عرب جاهلیت ،مثل ادبیات فارسیِ زمان حافظ و فردوسی خودمونه که به یه فارسی زبان، شعرهای حافظ رو بدی همین جور مثل …، بِر بِر نگات میکنه!میگه این چرت و پرتا چیه!

خیلی عرب های امروزی هم قرآن و روایات رو نمیفهمن،چون زبان عربی امروزی کلنی با اون روزی فرق فوکوله!

طلبه توی این سه سال، شیرَش تو ادبیات کشیده میشه و اگه خوب بخونه ،حسابی ملا میشه.

دروس یه طلبه توی حوزه اینجوریه:

  • سال اول
    • صرف:کتاب صرف ساده
    • نحو
      • کتاب نحو مقدماتی
      • کتاب هدایه
      • کتاب صمدیه
  • سال دوم
    • نحو
      • کتاب سیوطی۱
      • کتاب سیوطی۲
  • سال سوم
    • نحو
      • کتاب مغنی الادیب۱
      • کتاب مغنی الادیب۲
    • بلاغت
      • کتاب جواهر البلاغه
      • کتاب مختصر(اختیاری)

البته ناگفته نمونه که،درسهای دیگه هم توی این سه سال هستا!فقط اینا نیست.مثلا سال اول ۷ درس دیگه هم هست.(احکام،عقاید،اخلاق،تفسیر،تاریخ اسلام،تجوید،منطق) سال دوم ۶ تادرس دیگه هم هست.(منطق۲،منطق۳،عقاید،اخلاق،تفسیر،تاریخ اسلام) سال سوم هم ۴ درس دیگه هم هست.(اخلاق،عقاید،تفسیر،تاریخ اسلام) ولی دروس اصلی طلبه توی سه سال اول همین ادبیاته.

در حقیقت ادبیات برای طلبه مثل پی ساختمونشه!اگه ضعیف باشه ساختمونش میریزه. چون طلبه ای که عربیش ضعیفه خیلی کاری نمیتونه بکنه.چون نه روایات و قرآن رو درست میفهمه،نه درسهاش.واسه اینکه تقریبا ۹۹ درصد کتاب های حوزه عربیه.پس طلبه ای که عربیش ضعیف باشه ول معطله.

لُب(یا به روایتی لُپ) کلام اینکه ،ادبیات عرب مستقیم برای طلبه کاربردی نداره،بلکه وسیله ایه که بتونه معارف اسلامی رو از متون عربی(قرآن و روایات) بکشه بیرون!

همه شما رو به خدای طلبه های ادبیاتی میسپارم

یا علی مددی

——————————————–

سلام به همه دوستان

اولا سایت خبری تحلیلی جهان نیوز،مطلب «سبک زندگی!» سایت مهندس طلبه رو توی سایتش قرار داد.

خدا خیرت بده جهان جون!(برای رفتن به این مطلب اینجا کلیک کنید)

دوما بیاییم گاهی به یاد غریبمان اشکی بریزیم

التماس دعا

یا علی مددی

مهندس طلبه

۹۱/۱۲/۰۲

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده:

من متولد شهر مقدس تهرانم! پدرم پزشک و مادرم استاد دانشگاه هستند و خودم هم در مقطع کارشناسی رشته کامپیوتر(Computer) گرایش نرم افزار (Software) تحصیل کردم. بعد از اتمام لیسانس به عللی مسیر زندگیم عوض شد و تصمیم گرفتم دانشگاه رها کنم و دیگه ادامه تحصیل ندم و بیام حوزه...

۹۰ دیدگاه + فرستادن دیدگاه

  • با سلام
    داداش حوضه اشتباه نیست ؟ من فکر کنم اینجوری نوشته شه :حوزه
    اون بالا بالا نوشتی شرح کامل حوضه
    توی سه سال حوزه فقط ادبیات عرب میخونن ؟؟
    اینجور که من دارم میبینم منطق و تاریخ و عقاید حفظظ قرآن تفسیر قرآن و تجوید و… هم میخونن
    و ادبیات عرب هم جزئ اون هاست که یکم مورد اهمیته چون قراره پایه سه به بعد دروس عربی بشه و دیگه ادبیات خونده نمیشه …
    اصلا هدف از تمام دروس حوزه فهمیدن قرآنه …
    کسی که میخواد قرآن رو بفهمه باید کتابت بلد باشه مکالمه . مکالمه برای کسی خوبه که از همه تو علم و دروس جلو زده و دارای استعداده و میتونه مکالمه هم یاد بگیره که نور علی نور میشه …
    یه سوال ؟؟ ینی چی برای زمان جاهلیته؟؟ Question Question
    بعد گفتید عرب نمیفهمه قرآنو من یه لحظه هنگ کردم آخه اینو کسی به شما گفت ؟
    چون اخه عرب آیه قرآنو ببینه متوجه فصاحتش میشه که هر آیه ۱۵۰ تا قائده بلاغی بکار رفته که اونا عرب زبان ها میفهمن و اون کسی که نمیفهمه ما هستیم
    بعد گفتید ادبیات سخته !!!
    کسی که میخواد مجتهد بشه باید بیشتر از انتضار مدرسش و انتظار اساتیدش بخوونه تا مجتهد بشه
    شما برای پایه اول ۵ تا ۶ تا کتاب ادبیاتی معرفی کردید بنظرم باید کل دو تا کتاب جامع المقدمات رو هم خوند و تو قرآن پیاده کرد چون هدف اصلی فهم قرآنه

    ممنون

  • سلام
    اشتباهی نوشتید:
    … به زمان عربی دوران جاهلیته

    به زبان عربی…

  • نظام جدید حوزه هم وقت رو میسوزونه و هم اجتهاد رو
    کتاب کفایه الان در سال نهم و دهم خونده میشه
    ولی ایت الله مکارم۱۴سالگی وارد حوزه میشه در ۱۹ سالگی بر کفایه حاشیه می نویسه و در ۲۴سالگی از ایت الله کاشف الغطا اجازه اجتهاد مطلق میگیره.ولی الان شنیدم که خودشون معتقدند اگر کسی الان بخواد مجتهد بشه باید ۲۰سال«خوب»درس بخونه
    به نظر اگه کسی استاد عالم و ملای جامع الاطراف پیدا کرد به راحتی سطح ۱ را میتونه در مدت ۲سال به طور غیر حضوری بخونه.اون هم با کیفیتی که صد در صد از میانگین کیفیت طلاب بهتره

  • ضرورت یاد گیری کامل ادبیات عرب و فارسی برای یک دانشمند و محقق علوم اسلامی

    مثل ضرورت یاد گیری ریاضی است برای یک مهندس

  • نظر علامه حسن زاده درست است
    چون الان( سال۱۳۹۵ )که ۳۷ سال از نظام آموزشی حوزه می گذرد از حدود صد هزار تا طلبه و رو حانی ….. چند تا ملا و مجتهد مثل آقای جوادی آملی و مصباح و شهید مطهری درست شده

    • سیستم قدیمی حوزه که امثال امام خمینی و آقای بهجت در آن درس خواندند درست بوده و کسی اجازه نداشته بیش از یک یا دو درس بخواند یعنی دروس به صورت طولی خوانده می شده و هر کس به اندازه توان و استعدادش آن را تا چند سالی طول می داده نه مثل حالا که حدود ۸ درس می خوانند
      در ضمن در جلسه ای آیت الله نوری همدانی فرمودند: که اگر طلبه ۵۰ سال هم فقه و اصول بخواند ولی در ادبیات عرب ضعیف باشد هیچ فایده ندارد یعنی همین دروس حوزه بی فایده می شوند
      در جلسه کانون ادبیات عرب در مدرسه معصومیه قم سال ۱۳۹۳ آیت الله علیدوست فرمودند متوسط نمره ادبیات عرب طلاب حوزه از بیست نمره- ۵ – است

      این یعنی تایید حرف علامه حسن زاده
      یعنی یک جوان ۵۰ سال عمرش هدر می رود به خاطر سیستم

    • علامه حسن زاده

      طلابی که قصد دارند به اجتهاد در دین برسند باید پا فراتر از سیستم فعلی آموزشی بگذارن وگر نه این سیستم مجتهد بیرون نمی دهد

  • البته الان ادبیات عرب رو خیلی کمتر بهش می پردازند نسبت به قبل.
    قبلا کتابهایی که تدریس می شدن:
    ۱- امثله و شرحش
    ۲- صرف میر
    ۳- شرح العوامل فی النحو
    ۴- عوامل ملا محسن
    ۵- هدایه
    ۶- صمدیه
    ۷- کتاب التصریف و شرحش
    ۸- شرح الانموذج
    ۹- سیوطی
    ۱۰- مغنی اللبیب (کل کتاب)
    ۱۱- کافیه (یا شرح جامی)
    ۱۲- شافیه ( یا شرح النظام)
    ۱۳- مختصر المعانی
    ۱۴- مطول تفتازانی

    اما الان چه می خوانند؟
    ۱- صرف ساده
    ۲- نحو مقدماتی
    ۳- هدایه
    ۴- صمدیه
    ۵- سیوطی
    ۶- مغنی الادیب (باب ۱ و ۴)
    ۷- جواهر البلاغه

    نه فقط در ادبیات عرب اینچنین هست بلکه در سایر دروس مثل فلسفه و کلام و منطق هم خیلی از دروس حذف شدند و بزرگان علماء معاصر مثل علامه حسن زاده هم بار ها این مطلب را بازگو کرده اند.
    طلابی که قصد دارند به اجتهاد در دین برسند باید پا فراتر از سیستم فعلی آموزشی بگذارن وگر نه این سیستم مجتهد بیرون نمی دهد.

    • با عرض احترام
      دیگر الآن زمان این نیست که ما خواسته باشیم خودمان را با کتاب های مطول و … سرگرم کنیم
      اصول حکومتی، فقه حکومتی، اقتصاد اسلامی، سیاست اسلامی و … از کتاب های مطول و مختصر و کتب مفصل کلامی و منطقی بدست نمی آید.
      ما امروزه همانطور که حضرت آقا اشاره دارند باید زمان سطح را به پنج سال برسانیم و طلاب را در مدت پنج سال برای درس خارج آماده کنید و در درس خارج هم به دنبال حل مسائل روز اسلام باشیم نه فقط به دنبال بحث از طهارت و نماز و … که مشکل امروز ما این مسائل نیست و گذشتگان ما هم خیلی خوب در این مسائل کار کردند …
      نگویید ره چنان رو که رهروان رفتند

      • با سلام.
        رسیدن به قله ی اجتهاد در “دین” بیش از این ها نیازمند درس و بحث است.
        دین که فقط فقه و اصول نیست.

        • راستش محمدجان راست میگه رسیدن به قله ی اجتهاد در دین بیش از اینها نیازمند به درس وبحث است
          دین که فقط فقه و اصول نیست Smile

  • سلام

    اگ میشه ازتون مشورت بطلبم این روزا از همه مشورت می طلبم ک مبادا بزنم بی گدار ب آب خخ

    سال چارم ریاضی ام تا چندی پیش آرزوی فیزیک هسته ایی دانشگاه شهید بهشتی داشتم

    و یقین داشتم ک میتونم بیارم چون ذهن من ب عجیب ریاضی و فیزیک و شیمی رو اسید میکنه

    فقط با یکم خوندن تو این درسا میشم یو ال

    بذار بگم از عربی از درس ضعیف از کتابی ک سال اول دبیرستان شدم ۱۷ سال دوم شدم ۱۳ (البت دو بار خوندم شب امتح ترم ۱ و ۲)

    عربی نهایی هم ۱۵

    شاید گول میزنم خودمو و میگم عربیم ضعیفه چون هیچ وخ براش وقت نذاشتم

    همیشه از دو راهی حوزه و دانشگاه ب علت عربی و هوش ریاضی دانشگاه رو تیک میزدم
    وامسال از امام زمانم خاستم

    چ حوزه چ هسته ایی هر جا ک بتونم عنصری خوب باشم همون جا

    روز ب روز هفته ب هفته این علاقه ب حوزه رفتن منو مصمم تر کرد

    با دلایلی بسیار ک دارم … اینم میدونم ک با رفتن ب حوزه کسی برام به به و چه چه نمیکنه

    خانوادم کاملا مذهبی هستن ولی ب شدت خصوصا پدرم با حوزه رفتنم مخالفن

    چن روزه ک باهاشون قهر کردم ک اجازه بدن برم حوزه

    برام جالب تعجبه ک چرا پدر من فقه خونده و انقد ب دین پایبنده نمیزاره میگه فقط دانشگاه

    مخصوصا حالا ک سراغ تست نمیرم و سرم بیشتر از قبل تو کتابای استاد شهید مطهری هست

    الان تصمیم گرفتم عربی رو قوی کنم

    و برم حوزه انگیزه ام غیر قابل وصفه

    میترسم خعلی میترسمبرم حوزه کم بیارم

    میترسم برم دانشگاه و یک عمر حسرت حوزه رفتن بمونه ته دلم

    از ی طلبه پرسیدم گف خدا میدون ک چقد برا رفتن ب حوزه بی قراری میکردم

    ولی وقتی رفتم دیدم بیش تر طلبه ها اون طوری نیستن و همه اخراجی های دبیرستان بودن

    و فهمیدم حوزه جای خاصی نیست و دل زده شدم

    با خودم گفتم این ک نمیشه بر ضد انگیزه گذاشت اتفاقا باید انگیزه ی اون طلبه بیش تر باشه

    چون حس مسولیتش بیشتر میشه

    حوزه رفتنم فقط برای رضای خداست همش میگم اگر ای رحمان رحیم اگ حوزه بر خلاف ظرفیت منه

    این عشق حوزه رفتن و بکن از دلم ولی نمیشه من مصمم تر ازقبلم

    خاهش میکنم ک نظرتونو بگید مهمه ..!

  • سلام.

    دل ها بسوزد … دل ها بسوزد ..
    (جمله ای بود از عمق وجود یک طلبه ای که ادبیات پیرش کرد)

    راستش من ادبیاتو تموم کردم ولی یه چیزی رو بهش ایمان دارم ، اونم اینه که بااااااید به دوره هرچند مختصر تاریخ ادبیات عرب بخونی تا از مغنی لذت ببری..اونموقع سر باب رابع و لو تا نون از ذوق و کیف پشتک میزنی..وااااای فرض کن یه هم مباحثه هم داشته باشی که تاریخ خونده باشه ..دیگه محشر کبری ..
    و نکته دیگه : کتاب شناسی و ماخذ شناسی مسیله ایه که انصافا نمیشه از تاثیرش توی تمام گرایش ها و رشته ها چشم پوشی کرد ..و جایی که ماخذ شناسی به خیلی نمود میکنه ادبیات عربه .. به خصوص وقتی مغنی میخونی..

    خوشحالم اگه خودم حال و حوصله اداره این سایت و وبلاگ ها رو ندارم (البته بهتره بگم هنرشو ندارم) هستن مثل شما هایی که زحمت میکشن …

    و ما توفیقی الا بلله ، علیه توکلت و الیه انیب …

  • سلام و خداقوت
    پیشنهاد میکنم برای اینکه از نزدیک نهضت تولید علم…شکوفایی علوم انسانی رو از قرآن و روایات مشاهده کنید. حتما به این سایت سربزنید
    و اگر تهران هستید بروید و این مرکز تدبر را ببینید..و کلاس هایش…

    چیز دیگری است!

    یاحق

  • میخوام نظر بدم میگه تکراریه!!!
    یعنی چی عه!!!

  • سلام دادا…
    گذری اومدم اینجا،یعنی ماشین نگه داشت راننده گفت چند دیقه وقت دارین برین وبگردی!!!منم گذرم خورد اینجااااا…
    گفتم منم یه ناخونک بزنم تا یادگاری بمونه.!!!!
    .
    .
    .
    آقا انتقادات و دغدغه ی دوستان قابل تقدیره حالا میخواد لحنش تند باشه یا لاک پشتی و نرم…مهم اینه که دغدغه دارن و مث خیلیا بی خیال نیستن…مطالب جالب بود…مخصوصا فرمایشات حضرت آقا که در جواب سمانه خانوم نه،ببخشید،خواهر سمانه مکتوب فرمودین…
    .
    .
    بحث من اینه که داداش مهندس…
    این دغدغه و انتقاد رو همه دارن،که هر کتابی نباید خونده بشه تو حوزه،اما خب،کمتر کسی گفته این بخون…یعنی همه گفتن این نباشه نباشه نباشه!!!
    اما جایگزین معرفی نکردن…
    .
    .
    حالا من از مهندس جون میخوام که:
    یه سیر مطالعاتی ادبیات عرب رو بارگزاری کنن تا هم عربی بفهمیم هم بخونیم هم بنویسیم….!!!!
    اوه….آقا ماشین داره میره!!!
    بیزحمت جواب نظرمو با پست پیشتاز بفرستین ایمیلم…
    سلامتی همه ی اونایی که از سیوطی خاطره دارن…
    یا علی. مدد…
    منتظرما…

  • سلاممیتونم بپرسم پایه چندین چون منم طلبه هستم تو شهر تبریز پایه۲راستی تو کدوم حوزه هستین؟ممنون

    • سلام
      پایه ۴
      حوزه ای از حوزه های خدا!
      یا علی مددی

  • خیلییییییییییییییییییییی این قسمت باحال بود ! ما ادبیاتی های بیچاره هم بیخودی باید عربی بخونیم!
    تازه بکار شما میاد که بکار ما نمیاد اونم ادبیات قدیم عرب!

    • البته اگه با قرآن و روایات سرکار داشته باشید به کارتون یکمی میادا…
      یاعلی مددی

  • […] قبل «ادبیات عرب» مراجعه کنید.برای خواندن قسمت اول اینجا و قسمت دوم اینجا  کلیک […]

  • سلام
    مایل به تبادل لینک هستید؟

    مدیر سایت گنجینه مذهبی
    “www.mjjz.ir”
    یاعلی

    • سلام اخوی
      با عرض پوزش ،به علت الگریتم جدید گوگل از تبادل لینک دو طرفه معذوریم!
      یا علی مددی

  • سلام
    کتاب ادبیات اصیل بخوان برادر:

    http://mjjz.ir/%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%85%D8%AA%D8%B9-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D9%81/

    یاعلی

    • سلام
      انصافا دیگه فرصت این کتابا رو نداریم!
      یاعلی مددی

  • در کل درسهای سختی می خوانند طلبه ها
    یا شاید هم سخت درس می خوانند طلبه ها !

    • هر دو تاش هست!
      هم سخته!هم سخت میخونیم!جوری که جونمون در میاد!
      یا علی مددی

  • بی ربط به مطلب سایت، اما زیبا…

    جوابیه حضرت به یک شعر
    تو خودت!
    مدعی دوستی و مهر شدیدی که به هر شعر جدیدی،
    ز هجران و غمم ناله سرایی ، تو کجایی؟
    تو که یک عمر سرودی «تو کجایی؟» تو کجایی؟
    باز گویی که مگر کاستی ای بُد ز امامت ، ز هدایت ، ز محبت ،
    ز غمخوارگی و مهر و عطوفت
    تو پنداشته ای هیچ کسی دل نگران تو نبوده؟
    چه کسی قلب تو را سوی خدای تو کشانده؟
    چه کسی در پی هر غصه ی تو اشک چکانده؟
    چه کسی دست تو را در پس هر رنج گرفته؟
    چه کسی راه به روی تو گشوده؟
    چه خطرها به دعایم ز کنار توگذر کرد
    چه زمان ها که تو غافل شدی و یار به قلب تو نظر کرد…
    و تو با چشم و دل بسته فقط گفتی…
    تو کجایی!؟ و ای کاش بیایی!
    هر زمان خواهش دل با نظریار یکی بود، تو بودی…
    هر زمان بود تفاوت ، تو رفتی ، تو نماندی.
    خواهش نفس شده یار و خدایت ،
    و همین است که تاثیر نبخشند به دعایت ،
    و به آفاق نبردند صدایت
    و غریب است امامت
    من که هستم ،
    تو کجایی؟
    تو خودت ! کاش بیایی
    به خودت کاش بیایی…!

  • سلام
    با تشکر از مطالب خوبتون
    من همیشه دوست داشتم بدونم که طلبه های عزیز موقع شروع تحصیلشون چقدر عربی می خونن و فکر می کنم باید سخت باشد ولی شنیدم روش بسیار خوب مباحثه کردن در حوزه خیلی می تونه کمک کنه
    آرزوی موفقیت براتون داریم
    التماس دعا

    • سلام
      خواهش میکنم
      خدا رو شکر که تونس این مطلب شما رو به جواب سوالتون برسونه!
      یا علی مددی

  • دلم میخواد مرد باشی و اگه جرات نداری حرفام در منظر عموم بذاری حداقل جوابت واسم ایمیل کنی
    ۱٫اگه خدا وکیلی پات به حوزه رسیده حتما با این شعار طلبه ها آشنایی که :فرق است بین سخن زیبا گفتن و زیبا سخن گفتن.ماشالا خوب بلدی با حرفای قشنگت مردم جذب کنی ولی دریغ از محتوایی سالم!!!
    ۲خودت باش و وژدانت بعد به سوالام جواب بده:
    آ.از رو نفهمی مقام قران و کلام امام علی و امام صادق با الفاظی که در شانشون نبود پایین آوردی یا از رو مرض؟احتمالا گزینه دوم .چون هرکی با مدرک سیکل بمدت یکماه پای درسای حوزه بشینه قشنگ تشخیص میده ادبیات عرب چیه و رسم جاهلیت چیه و جاهلیت و عناد به سبک جدید و اینترنتی چیه.
    در عجبم آقای مهندس س س س طلبه که با حوزه آشناست و حالا داره مردم با حوزه آشنا میکنه
    هنوز سر پله اول گیج میزنه و زده به جدول!!!
    ب.اتفاقا اگه از آنچه در حوزه مطرح است خبر داشتی مث روز واست روشن بود که صدای همه اساتید و طلبه ها در اومده که تو رو خدا مث قدیما به ما درسای اصلی رو ارائه بدین نه مسائل روانشناسی و تاریخی و پزوهشی.
    ج.شما که ادعا میکنی تحصیلکرده ای!!!چرا مباحث با هم خلط میکنی رفیق؟اگه برخوردی مخالف میلت از جانب چند طلبه دیدی دلیل عاقلانه ای نیست که به اسلام و حوزه و زبان قران و …بپری!!!
    د.وظیفه دارم نسبت به مردم خوشبین باشم .منتظر پاسخ هستم

    • سلام به همه
      ما که نفهمیدیم این جناب “سمانه”به چی انقد معترضه، حالا فوقش یه اشاره ای به شاعر بودن اعراب شد، شما چرا انقد اوج میگیری یعنی میخوای بگی فقط شما فهمیدی چی گفت آقا سید و ما نفهمیدیم.
      به نظر یه اندک نا راحتی قبلی داشتی شما!!
      اصولن کسانی که خوشی های جوانی رو ول کردن و رفتن تو کار شناختن و شناساندن دین خدا از کسانی که نرفتن ۴ کلمه بیشتر بلدن و میدونن چی بگن اینجا فضای سوال و جواب خودمونیه و قرار نیست کسی که آشنا نیست به فضا بپره وسط و کاسه داغتر از آش بشه. اگه توهینی بشه آدم زیاد هست جواب بده شما ناراحت نکن خودتو
      یا حق

    • سلام!
      اولا جوری گفتید انگاری دعوا دارید!
      اگه تریپ جنگ و دعواست که بی خیال بشیم بهتر!ولی اگه واقعا مشکلی هست بفرمایید!
      دوما کلا توی سایت ،نظر دهی ازاده!شما اگه فحش هم واسه ما بنویسی نیاز به تایید نداره!همین جوری توی سایت نشون داده میشه!پس نظرتون رو ریلکس بنویسید!
      خب درباره مطالبی که سوال فرمودید
      ۱٫نوشته های ما نه “سخن زیبا گفتن!” نه “زیبا سخن گفتن”،نوشته های ما ،مطالب دست و پا شکسته ای هست که گاهی به ذهن ما میاد! ارزش خوندن هم نداره.
      اینکه دوستان لطف میکنند و میخونند دلیل بر خوب بودن نوشته ها نیست اصلا و ابدا.دلیل بر لطف دوستانه.
      ۲-مرض که داریم.اگه مریض نبودیم که خب باید از خوشحالی سکته میکردیم.اومدیم تا این مریضی های دلمون رو پاک کنیم.ولی خدا ناکرده قصد جسارتی به سخنن این معصومین که اسم بردید نداشتیم و نداریم.
      ولی نمیدونم در کجای کلام احساس کردید که جسارت از ما رخ داده!؟ بفرمایید تا اگه این اشتباه رخ داده تصحیح کنیم.خوشحال میشیم
      درباره گیجی و جدولی که فرمودید!کلا ما از اول تو جدول بودیم!هنوزم هستیم!ارزومونه از جدول بزنیم بیرون!
      ب.اتفاقا از روزی که توی حوزه اومدیم صدای فریاد طلبه ها رو شنیدیم که بابا از این سبک قدیمی و درسای قدیمی بیایید بیرون
      یکمی به فکر تحول حوزه باشید.اخه این چه وضعشه!
      روزی نیست که اعتراض طلبه ها رو به این سبک قدیمی تدریس نشویم.فقط ما نیستیم اعتراض میکنیم.علما هم این اعتراض رو دارند.مثلا رهبری اونقدر درباره تغییر دروس حوزه تاکید دارند که نگو و نپرس
      بیانات سال‏۱۳۷۴ ،سخنان رهبر انقلاب در دیدار با جمعى از نخبگان حوزه علمیه قم :
      اوّلًا، قبولِ درد است. کسانى نیایند بگویند این حرفها چیست و مطرح کنند که «شیخ انصارى» و «میرزاى نائینى» و «آخوند» و «امام» و دیگر بزرگان، در همین حوزه‏ها پرورش پیدا کرده‏اند و شما حرف تازه‏اى مى‏زنید! اگر آن‏ها درد را قبول نکردند، درمان درست نخواهد شد. این کار، به دست شما- بخصوص فضلاى جوان- است. بگویید، تکرار کنید، بنویسید، استدلال نمایید؛ با کسانى که این موارد را قبول ندارند، مباحثه کنید، مجادله‏ى بحق کنید و ثابت نمایید که این بیمار، واقعاً بیمار است و این موجود زنده، درد دارد. اگر درد را نفهمیدند، این بیمار درمان نخواهد شد.
      ثانیاً، گماشتن همّت به علاج است. نگویند: بله؛ درد هست؛ ولى حالا چه کار کنیم؟! حدود سى سال پیش، یکى از بزرگان حوزه- که رضوان خدا بر او باد و من با دل و جان به او ارادت داشتم در باره‏ى مسأله‏اى مى‏فرمود: «بله؛ یک گناه یا جرم بزرگى- تعبیر درست یادم نیست انجام شده است؛ لیکن حالا دیگر چه کار مى‏توانیم بکنیم؟» این، یعنى نگاه کردن، مشکل را دیدن؛ اما همّت به علاج آن نگماشتن. راهش همین است که کسانى- بخصوص جوانان- که احساس درد مى‏کنند، آن درد را گسترش دهند، منتشر کنند، به دیگران منتقل نمایند، با کارآمدان و متنفّذین حوزه آن را در میان بگذارند و وادار کنند کار انجام گیرد.

      بیانات سال‏۱۳۷۴ ، سخنان رهبر انقلاب در دیدار با جمعى از نخبگان حوزه علمیه قم :
      سادساً، تغییر جدّىِ کتب درسى است. مسأله‏ى کتابهاى درسى را باید جدّى گرفت. باید کتابهاى درسى تغییر کند. بناى بر تغییر هم باید بر صرفه‏جویى در وقت طلبه باشد. طلبه‏ى ما «مُغنى‏» را مى‏خواند؛ در حالى که همین مطالبى که در «مُغنى‏» است؛ مقدار لازمِ آن در کتاب کوچک‏تر دیگرى وجود دارد که به زبان خیلى خوبى نوشته شده و یک نفر نویسنده‏ى معاصر، آن را نوشته است. چه لزومى دارد که ما حرف «ابن هشام» را بخوانیم؟ این کار، چه خصوصیتى دارد؟ «مُغنى‏» درسِ خارجِ نحو است. مى‏بینید که استدلال مى‏کند آیا «واو» براى فلان معنا مى‏آید یا خیر. فلان‏کس گفته است مى‏آید، دلیلش این است. فلان‏کس هم پاسخ او را داده است. این، درسِ خارج است. مگر ما مى‏خواهیم خارجِ نحو بخوانیم؟ ما مى‏خواهیم بدانیم «واو» در چه معنایى استعمال مى‏شود. این نکته را در کتاب نوشته‏اند.
      چرا ما بى‏خود، در «مُغنى» یا «مطوّل» این همه وقت تلف کنیم؟ آنچه را که باید در «مطوّل» یاد گرفت، در کتابى حدود یک دهم «مطوّل» هست. آن را بخوانید. چه لزومى دارد که ما کتاب «معالم» را بر اساس اوّلین کتاب اصولى بخوانیم که مثلًا متعلّق به چهار قرن پیش است؟ در حالى که کتاب «معالم»، علاوه بر اینکه مطلبش یک مطلب اصولى است و بالاخره براى متعلّم جدید است، عبارات آن هم عبارات مشکلى است. چرا ما طلبه را به عبارت معطّل کنیم؟
      امروز در دنیا تمرین مى‏کنند که مشکل‏ترین مطالب را به آسان‏ترین زبانها بیان و فرموله کنند. رمز مى‏گذارند تا با گفتن یک‏کلمه، مخاطب ده کلمه را بفهمد؛ اما ما بیاییم عبارتِ مشکلى را براى بیان مطلبى انتخاب کنیم. همین مطالبى را که مرحوم صاحب «معالم» به عبارتِ مشکل بیان کرده است، فرد دیگرى در کتاب اصولىِ دیگرى که از «معالم» کوچک‏تر و جدیدتر هم هست، چهار صد سال بعد از «معالم» نوشته و همه‏ى‏ مطالب لازم «معالم» را به زبان ساده بیان کرده است. اینکه بهتر از آن است. چه استدلالى پشت سر این وجود دارد که ما کتابها را عوض نکنیم؟
      باید لَجنه‏اى از فضلاى بزرگ حوزه‏ى علمیه بنشیند و یک دوره فقه- از طهارت تا دیات- به زبان ساده بنویسند که کار «شرح لُمعه» را بکند و کیفیت استدلال را نشان دهد. «شرح لمعه»، کتاب نسبتاً مشکلى است. ما چرا براى این عبارت، طلبه را معطّل کنیم؟ کتابهاى درسى دیگر نیز همین گونه‏اند. این کتابها که از آسمان نازل نشده است. یک روز هم کتابهاى درسى دیگرى بود. مگر «ریاض» کتاب بدى است؟ مى‏گویند کتاب «مکاسبِ» شیخ، کتاب خیلى خوبى است. البته که کتاب خوبى است؛ ولى مگر «ریاض» کتاب بدى است؟ یک روز در حوزه‏هاى علمیه، «ریاض» مى‏خواندند که البته زمان ما نبود؛ بلکه زمانِ پدران ما بود. از جمله کتابهاى معمولى که طلبه‏ها در حوزه مى‏خواندند، دو جلد کتاب «ریاض» بود. آیا حالا هم ما «ریاض» بخوانیم؟ آن‏ها «قوانین» و «فصول» مى‏خواندند؛ اما حالا نمى‏خوانند و منسوخ شده است. این کار چه مانعى دارد؟
      ………ما مى‏خواهیم کارى صورت گیرد که طلبه وقتى به پاى درس خارج- که اوّلِ شروعِ کارِ جدّى است، و الّا بقیه مقدّمات درس خارج است- مى‏رسد، اگر استاد در درس خارج کلمه‏اى گفت و اشاره‏اى کرد، او گیج و گم نباشد. مسأله‏ى اصولى را بداند. کتاب اصول خوانده باشد. فقه بلد باشد. ذهنش با استدلالها آشنا باشد و مبناى «شیخ» و «آخوند» را بداند.
      این، هدفِ طلبه‏اى است که سطوحِ مقدّماتى و عالیه را مى‏خواند. اگر بتواند همه‏ى این‏ها را در ظرف چهار سال بخواند، مگر عیب دارد؟ طلبه را از دیپلم بپذیریم، پنج سال درس مقدّمات و ادبیات و سطوح را بخواند و بعد وارد درسِ خارج شود و کار اصلى را شروع کند. ما اگر زمان را کوتاه کنیم، بعد در این مدّت چیزهاى دیگرى هم یاد خواهد گرفت.
      الآن اگر بگوییم «طلبه زبان خارجى لازم دارد و امروز در دنیایى که این همه به هم وصل است، اگر کسى بخواهد به طور کامل مفید باشد، باید زبان خارجى بداند» مى‏گویند: طلبه وقت ندارد. راست هم مى‏گویند. واقعاً با این وضعیت، طلبه وقت ندارد؛ ولى اگر در وقت صرفه‏جویى کنیم، طلبه مى‏تواند به تعلیم زبان خارجى هم بپردازد.
      مدرسه فیضیه قم سال ۱۳۷۹
      یکی از کارهای لازم در حوزه این است که نظام درسی در حوزه باید کوتاه و کارآمد و به روز بشود. بنده به هیچ وجه طرفدار رقیق کردن، بی عمق کردن و بیسواد بار آوردن طلبه نیستم، اشتباه نشود. من میگویم این دوره ای را که ما طی می کنیم ، میتواند با استفاده از شیوه های جدید، فشرده تر بشود. مثلاً من ادبیات را عرض کنم من نمیدانم حالا ادبیات در چند سال خوانده میشود، اما ادبیاتی را که ما در کتاب مغنی یا مختصر مغنی یا مطول یا مختصر مطول میخوانیم ادبیات استدلالی است، یعنی راهی برای مجتهد شدن در ادبیات است ، طلبه ی ما این را لازم ندارد فقیه احتیاج نیست که در ادبیات مجتهد باشد. این که گفته اند در همه ی مقدمات اجتهاد، اجتهاد لازم است حرف محکمی نیست. البته در بعضی هایش اجتهاد لازم است اما در این چیزها اجتهاد لازم نیست. شما باید بدانید که این کلمه به چه معنا به کار می رود، اینقدر چیزهای متفّق علیه در ادبیات وجود دارد .))چرا این جمله با این کلمه به این معنا به کار می رود ، فلان نحوی اینجوری گفته است، این هم استدلالش فلان کس دیگر این جور گفته، این هم استدلالش (( شما به اینها چه احتیاجی دارید؟! باید کارآمد، کوتاه، به روز، درمدت کوتاهی- یکی، دوسال – از دوره ی ادبیات عبور کرد، از اول تا آخر. به خصوص امروز طلابی که وارد حوزه می شوند ، غالباً دارای معلوماتی هستند، چیزهایی را اطلاع دارند، چیزهایی را خوانده اند احتیاجی به این کتا بهای فارسی و عربی و مخلوط ندارند درباره ی فقه و اصول نیز نظراتی هست، البته آنجا مسئله پیچیده تر و مشکل تر است، چون دوره ی سطوح، بسیار مهم است، پایه است برای پیشرفتهای بعدی، به هر حال نظام درسی باید دائماً مورد توجه باشد. از جمله ی چیزهایی که در برنامه ریزیهای مراکز آموزشی بزرگ به طور دائم در حال تحول است، نظام درسی و کتاب درسی است، دائم نقصهایش را برطرف می کنند، آن را با خصوصیات لازم برای آموزش و پرورش همراه می کنند..
      آیت الله مصباح یزدی
      این گونه نیست که راه تحصیل علوم حوزوی نیز منحصر به آموختن کتاب‌های أمثله، انموذج، سیوطی، مغنی و… باشد و پس از صرف چهار سال عمر طلبه نتواند یک مقاله عربی بنویسد یا به عربی سخن بگوید و یا حتی یک صفحه عربی را بی‌غلط بخواند و به خوبی ترجمه کند. اگر برنامه صحیحی اجرا شود ممکن است روحانی در مدت کوتاه‌تری بتواند هم عربی بخواند، هم به زبان عربی بنویسد و هم بدان سخن بگوید. اگر به جای تکرار قواعد و نقل اقوال افرادی مانند ابن عصفور و ابن جماعه بیشتر بر تمرین تکیه شود و قواعد لازم خوانده و عمل شود بهتر است. این کارها و برنامه‌ها احتیاج به زحمت دارد و به آسانی قابل اجرا نیست. (مباحثی درباره حوزه: ص۸۵)

      مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى ج‏۲۴ ۴۹۱ نواقص ….. ص : ۴۹۰
      در حوزه‏هاى علوم دینى، ادبیات عرب خوانده مى‏شود اما با متد غلطى. نتیجتاً طلاب علوم دینى پس از سالها تحصیل ادبیات عرب با آنکه قواعد زبان عرب را یاد مى‏گیرند خود زبان عرب را یاد نمى‏گیرند، نه مى‏توانند با آن تکلم کنند و نه مى‏توانند از عربى فصیح استفاده کنند یا به عربى فصیح بنویسند.”
      ————————————-
      بله،ما هم به سیستم حوزه انتقاد داریم،ولی نه این مثل نظر شما به گذشته برگردیم!نه ،ما به جلو بریم.
      حوزه باید وارد مباحث علوم انسانی به صورت جدی شود که متاسفانه این امر تا امروزصورت نگرفته(تذکر بدم که علومی که معمولا امروز به اسم اسلامی خوانده میشود عموما کپی برابر اصل علوم غربی هست که سر و تهش چهار تا حدیث اوردن و فکر کردن با چهار تا حدیث علوم اسلامی میشه!خیر باید کل متون بر اساس اسلام باشه نه سر و ته مطلب!)
      خیلی از دانشجویانی که وارد حوزه میشوند دقیقا بخاطر ایجاد تحول در حوزه است که وارد این سیستم میشوند.
      ج.باز هم متوجه نشدم کجا به قرآن پریدم!
      د.بله! خدا رحم کرد به مردم خوشبین هستید!وگرنه اعداااام بودم!
      یا علی مددی

    • سلام خانوم ای کاش کمی فکر کنیم که چی میگیم،من نمیخوام نصیحتتون کنم و نمیدونمم که از کجا ناراحتید اما دعاتون میکنم که اگه شبهه ای دارین یا اگه مشکلی با هر کس دارین حل بشه… یازهرا

  • سلام
    از وبلاگ یکی از دوستان اینجارو پیدا کردم!
    خوشحال شدم از همراهی نوشته های شما!

    قلمتون استوار و دلتون گرم یاد خدا

    در پناه حق…

    • سلام
      اولا خوش اومدید به دوستان سایت! ۸-)
      دوما سلام ما رو به اون دوست عزیز برسونید
      همیشه سلامت باشید
      التماس دعا
      یا علی مددی

  • با سلام
    وبلاگی صرفا جهت بیان دیدگاه های اندیشمندان در موضوعات مختلف ایجاد شده .
    منتظر حضورتان هستیم

  • سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما…

    • سلام
      تشکر فراوان…
      التماس دعا
      یا علی مددی

  • سلام

    یه سوال؟؟؟
    یعنی عربی به کار برده شده در قرآن هم عربیه جاهلیته؟؟؟مگه میشه؟؟

    یه سوال دیگه؟؟؟
    طلبگی و درس حوزه خوندن شاخه و گرایش نداره؟؟؟؟

    • سلام
      بله!عرب زمان جاهلیته دیگه
      علتش هم اینه که عربی در ان زمان بسیار دقیق و زیبا بوده.عرب جاهلیت در شعر و شاعری فوق العاده بوده
      واسه همین هم قران اومده که حال جاهلیت رو بگیره!

      شاخه و گرایش داره!
      یا علی مددی

      • سلام

        حق با شماست من اشتباه متوجه شدم
        سپاس

        یا علی

  • سلام
    ممنون
    همین طرفا هستیم …تازه از مشهد الرضا برگشتم
    از شما سادات بچه های حضرت زهرا التماس دعا دارم خیلی زیاد
    قول بدین پیش مادرتون سفارشی دعا کنین

    • سلام
      قبول باشه
      امیدوارم همه دوستان سایت رو دعا کرده باشید(البته انتظار نداریم به اسم!ولی کلی دعا کرده باشید!)
      ان شاالله ماشالله پیش حضرت معصومه سلام الله علیها یاد دوستان هستیم
      یا علی مددی

  • پاس کردنه این درسای سخت رو

    • سخت نیست!مباحثه و پیش مطالعه سختی رو کم میکنه
      یا علی مددی

  • سلام

    من هر چند روز یه بار میام و مهمون ناخوانده میشم!

    ولی فرصت نمیشه براتون نظر بذارم

    ممنون که با حضورتون موجب دل گرمی ما میشین…

    در مورد زبان نوشتاریتون هم باید بگم که خیلیم خوبه ! اصن براهمینه که اینهمه جمعیت رو اینجا کشونده !

    وگرنه مث خیلیا ی دیگه {وهمچنین این بنده حقیر!}باید با التماس و کارت دعوت چنتا لایک میگرفت!

    واینکه این مطلبو با دوستام باهم خوندیم… Grin بی تعارف… اصن یه حال اساسی داد بهمونو مشتاق شدیم که بی نصیب نمونیم از حوزه! ۸-)

    دعا بفرمایین…

    نتیجه گیری : چشـــــــــــــــ م ! خرید کالای ترکیه هم اصن ممنوع Yes

    دست علی یارتون Lashes

    • سلام
      ممنون از حضورتون و ممنون بابت نظر دلگرم کنندتون
      سایته و نظرات دوستان و حضور دوستانش
      سایت بدون حضور دوستان یه پاپاسی هم نمی ارزه
      یا علی مددی

  • بسم الله
    خصوصی
    سلام
    جلسه ی چهارشنبه خیلی خوب بود و نسبت به جلسه ی پیش بهتر بود.اما انگار این زمان محدود فکر را هم محدود می کند و بحث کردن را.هر کدام از مباحث و سوالات که مطرح می شوند انگار کلی حرف در دلشان نهفته است.
    چه قدر دلمان می خواست در دانشگاه و حضوری هم کسی بود برای پاسخ دادن به سوالاتمان به این روش…
    برای جزئیات بحث هم راستش منتظر ارسال فایل ضبط شده کلاس بودم،ساعت کلاس سر شام بود و وقت خانواده و با گوشی در گوشم شام خوردم.تمام تلاشم را کردم که همه ی حواسم آنجا باشد اما گاهی هم پرت می شد به همین خاطر بحث هایش را خیلی دوست داشتم ولی توفیق نشد دقیق گوش بدهم.
    با تشکر برای همه ی زحمت ها

    برای پست سبک زندگی هم زیبا بود و صفر ویکی.فکر می کنم بسیار در ریزها مشکل داریم که البته اشاره کرده بودید ادامه دارد و خوشحال شدم که برنامه ای برای ادامه اش دارید.

    یا حق

    • سلام
      تشکر بخاطر حضور منظمتون توی جلسات گفت و گو
      فایل رو براتون ایمیل کردم
      درباره سبک زندگی هم درسته صفر و یک گفتم،اکثر جامعه بینا بین هستند دیگه!
      یا علی مددی

  • سلام ادبیات عربی که حوزوی ها میخونن اگه کسی بخواد بره تو دانشگاه بخونه باید در مقطع دکتری درسی رو بخونه که طلبه سال سومی میخوندش…….تازه همه کتب های حوزی رو نمی خونن
    موفق باشی
    یا علی

    • سلام اخوی
      اره ،به نکته خوبی اشاره کردی!
      مغنی توی درکترای ادبیات عرب خونده میشه!
      یا علی مددی

  • شما بعضی از این کلمات دری وری که بکار میبرین مثه “فوکوله” و… دارین با این کارتون به زبان و ادبیات غنی فارسی جفا میکنین …اشاعه اینجور کلمه ها درصورتی که معادل درستش هم هست به نوعی درجهت کمرنگ کردن هویت اصیل ایرانیه.چون به هر حال زبان غنی یک جامعه هم بخشی از هویت اون رو تشکیل میده

    • سبک نگارشم دوره همیه!
      همون زبان عرف جوونا!
      اگه بخوام از ادبیات غنی فارسی استفاده کنم،فکر نکنم خودم هم حوصله داشته باشم مطلب رو بخونم!
      یا علی مددی

    • “دری وری” هم جزو زبان غنی اصیل ایرانیه؟!!!
      حداقل خودتون به زبان و ادبیات غنی فارسی صحبت میفرمودین!والا! ۸-)

  • سلام.
    بابت برگزاری جلسه های گفت و گو از شما و جناب آقای طباطبایی تشکر می کنم.بسیار مفید بود. تنها یک نکته وجود داشت که بعد از جلسه اول برای شما بصورت ایمیل ارسال کردم. انشاءلله که مفید باشه و جلسات بدین شکل، باز هم ادامه پیدا کنه.
    باز هم ممنون.
    یاعلی

    • سلام
      خواهش میکنم
      تشکر از شما دوستان که در این جلسات منظم شرکت کردید.و سعی میکنیم کیفیت این جلسات بهبود یابد
      یا علی مددی
      مهندس طلبه

  • سلام…
    والا ما سال اول کتاب صرف متوسطه(دوجلد بود که یکیش صرف فعل و دیگری صرف اسم بود)داشتیم و از نحو هم کل کتاب مبادی۲ و نصف کتاب هدایه.
    سال دوم هم نصف دیگر هدایه…
    چجوری این سه کتاب :نحو مقدمات؛کتاب هدایه؛کتاب صمدیه رو در یک سال تدریس میکنن؟؟
    چون کتاب هدایه از مبادی۲ جامع تره و به نکات زیادی توجه کرده بنظر من خیلی مطالب فقط تکرار مکرراته…از نظر شما اینطور نیست؟!
    (بقیه دروس هم جای خود دارند)

    • سلام
      حوزه در سال اول ،ترم اول روزی یک ساعت نحو و یک ساعت صرف داره و نیم سال دوم روزی دوساعت نحو و یک ساعت صرف داره.و صمدیه رو نیمه دوم سال میخونیم و هدایه و نحو مقدماتی کل سال
      یعنی اول نحو مقدماتی شروع میشه.تموم که شد هدایه شروع میشه.بعد که سال وارد نیمه دوم شد همراه هدایه صمدیه هم شروع میشه
      البته درباره تکراری بودن این کتاب ها باید نکته مهمی رو خدمتتون عرض کنم و اون این که ،هر کدوم از این کتاب ها هدف خاصی رو دارند.هیچ کدوم در ذات تکراری نیستند.شاید جهار تا مطلبشون هم پوشانی داشته باشند.ولی در ذات و هدف تکراری نیستند
      مثلا کتاب صمدیه برای اینه که طلبه یه دید کلی نسبت به ادبیات به دست بیاره.کتاب سیوطی (الفیه ابن مالک)واسه اینه که طلبه با اقوال مختلف نحوی ها اشنا بشه.و مغنی برای اینه که طلبه بتونه در ادبیات مجتهد بشه و ادبیات اجتهادی کار کنه.هر کتاب هدف خودش رو داره.پس مطمئن باشید الکی این همه کتاب نحو توی حوزه نذاشتن و هر کدوم با یه هدف خاصی بوده
      یا علی مددی

      • فرمایش شما صحیحه..منم منظورم کل کتب نبود…مغنی و سیوطی و امثالهم که جای خود دارند؛منظور من مثلا نحو مقدماتی اگه نباشه و طلبه همون هدایه رو بخونه خیلی بهتره چون هدایه از نحو مقدماتی جامع تره…و به جای وقت گذاشتن روی نحو مقدماتی یه درس دیگه جایگزینش بشه بهتره

        • خب باز هم نحو مقدماتی با هدایه اهداف جداگانه ای داره
          نحو مقدماتی هدفش این هست که یک کلیتی به طلب در حداقل زمان انتقال بده.متنش هم که فارسی هست پس زمان زیادی برای اموزشش نمیبره.بعد طلبه با دید کامل تری وارد هدایه میشه
          توی هدایه متن عربی هست ولی خب عربی روان هست.طلبه توی این متن با عربی انس میگیره و کم کم ادبیات اشنا میشه
          توی صمدیه یک ادبیات کامل بیان میشه و متن عربیش هم خیلی روان نیست
          خلاصه هر کدوم هدفی داره
          البته ایراداتی هم داره ها!به اعتقاد بنده کتاب هایی بهتر از این ها وجود داره
          مثلا توی کلاس های مجازی سایت مهندس طلبه،سال اول به جای سه کتاب نحو،فقط بدایه النحو تدریس میشه که به نظرم هر سه کتاب رو در بر میگیره و خیلی هم کامل تر هست
          یا علی مددی

  • سلام
    خدا قوت

    خیلی عالیه که درباره دروس حوزه بحث فرمودید و چرایی اون، به من کمک کرد تشکر میکنم، اگر ممکنه راجع به درسا بیشتر بگید(بلاغت چیه؟ عقاید چیه؟ چه تفسیری می خوانید؟ منطق به چه درد حوزه میخوره؟ چه نوع منطق؟و…) کارای فوق برنامه طلبه ها چیه؟ شاگرد اولای حوزه(منظورم صرفا نمره نیست، افراد الگو و برتر در بین طلبه ها منظورمه) چه طوریند؟ چیکار میکنند که اولند؟

    “اشکی بریزیم”… Cry
    به اینجا سری بزنید دعاهای دسته جمعی : http://albeyatolellah.blogfa.com/

    • سلام
      خیلی ممنون،تشکر
      جشم،سعی میکنم بیشتر به این مباحث بپردازم!سعی میکنم!
      یا علی مددی

  • یعنی توی روح عرب جاهلیت بااون ادبیاتش!!!
    یه بلانسبتی به فارسی زمان حافظ و سعدی میگفتین.
    حاجی! شیخ همانا گفتائیده بودند سلفی و شما به سفلی نگاشته اید.

    • اسمشون روشه!جاهل!عاقل بودن اینجوری حرف نمیزدن!
      یا علی مددی

  • سلام سید
    ماشالا خوب نکته هایی میگی. من خودم در مورد حج عمره اینجور مشکلی داشتم که البته کم کم داشت حل میشد و البته رحلت آیت الله خوشوقت تو حرم امن الهی تو عربستان بیشتر برام حلش کرد. خدایش بیامرزد و با اولیاء محشور گرداند.
    و اما عربی! که خیییییلی دوسش دارم برعکس اکثر بروبچه هایی ریاضی فیزیک. نمیدونم چرا نشد یه عمر برم تو کار عربی…. البته لیاقت کم مهمترین دلییلشه….
    یا حق

    • سلام اخوی
      خدا ایت الله خوشوقت رو رحمت کند.انصافا رفتنشون درد اورد بود
      بی توی خط عربی بترکون
      یا علی مددی

  • الان با خوندن این مطلب دچار افتادگی شدید فک شدمن…

    آخه وقتی جسم انسان که اینقدر شناخته شده تره خوندن درسای مرتبط با اون اینقد سخته پزشکای بدبخت پیر میشن تا یه دکتر خوب بشن خوب طبیعیه که روح که اینقد وسیع تره برای شناختش طلبه باید کچل شه این درسا رو بخونه

    • اب قند بدم خدمتتو!
      بحث روح رو خوب اومدی!ایول!
      یا علی مددی

  • سلام
    ها میدونی خو همه طلبه ها هم با نمره ۲۰ پاس می شن
    میدونی چرا
    چون هرکه توی تمامی کنکور های سراسری و به اصطلاح ازاد اسلامی قبول نمیشه
    میگه مگه حوزه چشه من میرم حوزه
    البته خدا خیرتان بده که اول اومدی دانشگاه بعد رفتی حوزه

    • سلام
      راستش من که ندیدم همه طلبه ها نمرشون بیست بشه!عجب طلبه های زرنگی دور و بره شمان!
      یا علی مددی

  • سلام
    چهار ستون بدنم شروع کرد به لرزیدن با خوندن این مطلب آخه منم میخام حوزه شرکت کنم ولی الان پاهام سست شد و اینقدر عربی خوندن یکم آدم حالش ی جوری میشه نمیشه؟؟؟؟؟؟
    ممنون که آگاهمون کردی
    یاعلی

    • سلام نخودی!
      نترس!شجاع باش!
      با شجاعت برو تو دل مشکلات!
      شاید دیدی دل و رودت ریخت بیرون! Evil Grin
      یا علی مددی

  • سلام سلام
    من مقدمه رو متوجه نشدم.کی اینو میگه.توروخدا روشنمون کنید خب.
    نمیدونم ولی صحبت های سید حسن نصرالله رو میشه فهمید مثله اینکه عربیه فصیح صحبت میکنن.عربیه کشورهای عربی هم مختلفه.مثلا عربیه عراقی رو من نمیفهمم.یا عربیه ایرانی ها که اصلا خیلی محلی و غیر فصیحه.
    یه سوال دیگه:شما کتاب هدایه و صمدیه و سیوطی و مغنی الادیب رو کامل میخونید؟؟؟؟؟؟؟یا گزیده ای از این کتاب ها رو؟از روی اصله کتاب میخونید ؟؟؟تمامه کتا برو کامل میخونید؟؟؟؟؟؟واااای باورم نمیشه.من خبر نداشتم
    خانمها کتاب مبادی العربیه رو میخونن.تا جلد ۴٫ولی مغنی خیلی بهتره.جواب؟؟؟؟

    • یه سوال دیگه؟ این عکس از چه کتابی است؟احکامه؟ عربیه قدیمیه؟از نماز گفته.ولی اصلا نمیشه فهمیدش.شما متوجه میشید؟؟؟؟میتونید بخونیدش؟اگر بله که لطفا کمی ترجمه کنید.اگر نه هم که واقعا حق میدم.چرا حرف چ داره؟؟؟وای این چیه؟

      • راستش یه سرچ چند ثانیه ای توی گوگولو کردم این عکس اومد!خبر ندارم چیه و از کجاست!
        یا علی مددی

    • سلام
      کجای مقدمه ابهام داشت؟درباره سفرهای خارج خیلی از ایرانیان به کشورهایی که دشمنان شیعیان هستند!
      کتاب هدایه و صمدیه و سیوطی رو تقریبا کامل میخونیم.مغنی هم دو باب اول و رابع رو میخونیم.باب های بعدی اختیاری هست.بعضی طلبه ها خودشون میخونن!
      یا علی مددی

  • سلام
    جالب بود معرفی دروس ، تشکر
    نه فکر نمیکردیم از اول درسای عرفان و طی الارض و دود شدن و از این چیزمیزا بخونین

    • سلام
      خدا رو شکر که براتون مفید واقع شد!
      یا علی مددی

  • سلام

    خدا بخیر کنه …

  • سلام برادر !

    این هدیه ناقابل قسمت شما شد:

    “جمله آیت ا… جوادی آملی درباره یک شهید”

    یکی از زیباترین خاطراتی که در کتاب “یا زهرا”(محتوی زندگی‌نامه و خاطرات شهید محمدرضا تورجی‌زاده) آمده، خاطره زیبای شهید سیدمحمدحسین نواب، روحانی وارسته که در سال ۷۳ در منطقه بوسنی شهید شده می‌باشد:

    «شب بود که به همراه چند نفر از دوستان دور هم نشسته بودیم. دعای توسل شهید تورجی در حال پخش بود. هر کسی در حال خودش بود. صدای در آمد. بلند شدم و در را باز کردم. در نهایت تعجب دیدم استاد گرامی ما حضرت آیت‌الله جوادی آملی پشت در است، با خوشحالی گفتم: بفرمایید! ایشان هم در نهایت ادب قبول کردند و وارد شدند. البته قبلاً هم به حجره‌ها و طلبه‌هایشان سر می‌زدند.

    سریع ضبط را خاموش کردیم. استاد در گوشه‌ای از اتاق نشستند. بعد گفتند: اگر مشکلی نیست ضبط را روشن کنید!

    صدای سوزناک و نوای ملکوتی او در حال پخش بود. استاد پرسیدند: اسم ایشان چیست؟!

    گفتم: محمدرضا تورجی‌زاده. استاد پس از کمی مکث فرمودند: ایشان در عشق خدا سوخته است.

    گفتم: ایشان شهید شده، فرمانده گردان یا زهرا (س) هم بوده. استاد ادامه داد: ایشان قبل از شهادت سوخته بوده.» (یا زهرا صص ۱۹۴ و ۱۹۳).

    به نقل از:
    http://www.rajanews.com/detail.asp?id=150901

    برای همه دعا کنید، همه. ارادتمند. یا حق.

    • سلا اخوووووووووووی!
      میگفتی یه گاوی گوسفندی چیزی واست میکشیم!
      شنیدستی کم لطفی نه اینقدر!یادش بخیر یه زمانی فقط نظرات شما رو میخوندیم!ولی الان چه بشه یه احوالی ازمون بگیری!
      بابا ازدواج کردی!کره مریخ که نرفتی!
      یکم تحویل بگیر!ثواب داره!
      تشکر
      یا علی مددی

  • سلام
    مطلب متفاوت و جالبی بود.
    کاش درباره جزئیات حوزه و طلبگی بیشتر بنویسید و همچنین درس های پایه های بالاتر حوزه رو

    • سلام
      چشم،سعی میکنم از جزئیات طلبگی بیشتر بنویسم!
      یا علی مددی

  • سلام.
    مدتیه مقدمه ها خیلی جالب شده.
    خدا قوت.

فرستادن دیدگاه

برای افزودن شکلک کلیک کنید

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette