اسفند
۲
۱۳۹۱

ادبیات عرب!

ادبیات عرب!Reviewed by مهندس طلبه on Feb 20Rating:

قلم میزنم برای تو إی شیخ،

که فرمودی:به ترکیه سفر نکن!

گفتمش: چرا؟

گفتا: این دولتِ فرنگی،با دشمنان سوریه ،هم دست است!

گفتمش: چطور؟

گفتا: دشمنان سوریه ،سلفی هایی هستند که شیعیان علی بن ابیطالب علیه السلام را سر میبرند!

گفتمش :ما که سر نبریدیم!

گفتا :تو سر نبریدی ولی پول تو سر برید! و بدان که دستِ تو به خون شیعیان آلوده شده است…

 

اصلا تاحالا از خودت پرسیدی طلبه ها،این موجودات فضایی(!) توی حوزه چی چی میخونن؟!

شاید پیش خودت میگی،لابد از اول درسای عرفان و طی الارض و دود شدن و از این چیزمیزا میخونن.که اگه توی این فکرایی ،زهی خیال باطل!

کی فکرش رو میکنه ،طلبه ها تقریبا سه سال اول حوزه رو فقط ادبیات عرب میخونن!!

حالا بشین تا روشنت کنم.

آره!طلبه ها سه سال اول حوزه فقط ادبیات عرب میخونن.ادبیات عرب در حقیقت مکالمه عربی نیست.چون شاید یه طلبه سه سال هم ادبیات عرب بخونه ولی یک کلمه از صحبت های یه عرب امروزی رو نفهمه! (تو پاورقی بگم،یادمه زمان دانشجویی یه مداحی عربی پیدا کردم،واسه یه طلبه گذاشتم،گفتم این چی میگه!همین جور نگام کرد.پیش خودم گفتم عجب طلبه بی سوادی!!)

تعجب نکن!ادبیات عربی که توی حوزه میخونن ادبیات کتابته!نه مکالمه.چون این دو تا کلا با هم فرق میکنه.تازه خوب بود ادبیات متن امروزی بود،ولی ادبیاتی که طلبه ها میخونن ادبیات عرب برای زمان جاهلیته!(خدا بگم این جاهلیت و چی کارشون کنه،با این ادبیاتشون که دهن مهن واسه ما نذاشتن،از بس سخته!)

شاید میپرسی،مگه طلبه ها جاهلن که ادبیات زمان جاهلیت رو میخونن!نه بابا!

علت اینکه ادبیات زمان جاهلیت رو میخونن واسه اینکه که یه طلبه باید بتونه از منابع اصلیش (قرآن،روایات) مطالب رو بخونه.که همه این منابع به زمان عربی دوران جاهلیته.

پس یه طلبه توی حوزه،نه مکالمه عربی به صورت رسمی میخونه،نه ادبیات کتابت امروزی.(البته بعضی طلبه ها خارج از سیستم رسمی حوزه ،مکالمه عربی میخونن!)

سه سالی ادبیات عرب میخونه تا بتونه خوب قرآن و روایات رو ملتفت بشه!

ادبیات عرب جاهلیت ،مثل ادبیات فارسیِ زمان حافظ و فردوسی خودمونه که به یه فارسی زبان، شعرهای حافظ رو بدی همین جور مثل …، بِر بِر نگات میکنه!میگه این چرت و پرتا چیه!

خیلی عرب های امروزی هم قرآن و روایات رو نمیفهمن،چون زبان عربی امروزی کلنی با اون روزی فرق فوکوله!

طلبه توی این سه سال، شیرَش تو ادبیات کشیده میشه و اگه خوب بخونه ،حسابی ملا میشه.

دروس یه طلبه توی حوزه اینجوریه:

  • سال اول
    • صرف:کتاب صرف ساده
    • نحو
      • کتاب نحو مقدماتی
      • کتاب هدایه
      • کتاب صمدیه
  • سال دوم
    • نحو
      • کتاب سیوطی۱
      • کتاب سیوطی۲
  • سال سوم
    • نحو
      • کتاب مغنی الادیب۱
      • کتاب مغنی الادیب۲
    • بلاغت
      • کتاب جواهر البلاغه
      • کتاب مختصر(اختیاری)

البته ناگفته نمونه که،درسهای دیگه هم توی این سه سال هستا!فقط اینا نیست.مثلا سال اول ۷ درس دیگه هم هست.(احکام،عقاید،اخلاق،تفسیر،تاریخ اسلام،تجوید،منطق) سال دوم ۶ تادرس دیگه هم هست.(منطق۲،منطق۳،عقاید،اخلاق،تفسیر،تاریخ اسلام) سال سوم هم ۴ درس دیگه هم هست.(اخلاق،عقاید،تفسیر،تاریخ اسلام) ولی دروس اصلی طلبه توی سه سال اول همین ادبیاته.

در حقیقت ادبیات برای طلبه مثل پی ساختمونشه!اگه ضعیف باشه ساختمونش میریزه. چون طلبه ای که عربیش ضعیفه خیلی کاری نمیتونه بکنه.چون نه روایات و قرآن رو درست میفهمه،نه درسهاش.واسه اینکه تقریبا ۹۹ درصد کتاب های حوزه عربیه.پس طلبه ای که عربیش ضعیف باشه ول معطله.

لُب(یا به روایتی لُپ) کلام اینکه ،ادبیات عرب مستقیم برای طلبه کاربردی نداره،بلکه وسیله ایه که بتونه معارف اسلامی رو از متون عربی(قرآن و روایات) بکشه بیرون!

همه شما رو به خدای طلبه های ادبیاتی میسپارم

یا علی مددی

——————————————–

سلام به همه دوستان

اولا سایت خبری تحلیلی جهان نیوز،مطلب «سبک زندگی!» سایت مهندس طلبه رو توی سایتش قرار داد.

خدا خیرت بده جهان جون!(برای رفتن به این مطلب اینجا کلیک کنید)

دوما بیاییم گاهی به یاد غریبمان اشکی بریزیم

التماس دعا

یا علی مددی

مهندس طلبه

۹۱/۱۲/۰۲

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده:

من متولد شهر مقدس تهرانم! پدرم پزشک و مادرم استاد دانشگاه هستند و خودم هم در مقطع کارشناسی رشته کامپیوتر(Computer) گرایش نرم افزار (Software) تحصیل کردم. بعد از اتمام لیسانس به عللی مسیر زندگیم عوض شد و تصمیم گرفتم دانشگاه رها کنم و دیگه ادامه تحصیل ندم و بیام حوزه...

۹۰ دیدگاه + فرستادن دیدگاه

  • با سلام
    داداش حوضه اشتباه نیست ؟ من فکر کنم اینجوری نوشته شه :حوزه
    اون بالا بالا نوشتی شرح کامل حوضه
    توی سه سال حوزه فقط ادبیات عرب میخونن ؟؟
    اینجور که من دارم میبینم منطق و تاریخ و عقاید حفظظ قرآن تفسیر قرآن و تجوید و… هم میخونن
    و ادبیات عرب هم جزئ اون هاست که یکم مورد اهمیته چون قراره پایه سه به بعد دروس عربی بشه و دیگه ادبیات خونده نمیشه …
    اصلا هدف از تمام دروس حوزه فهمیدن قرآنه …
    کسی که میخواد قرآن رو بفهمه باید کتابت بلد باشه مکالمه . مکالمه برای کسی خوبه که از همه تو علم و دروس جلو زده و دارای استعداده و میتونه مکالمه هم یاد بگیره که نور علی نور میشه …
    یه سوال ؟؟ ینی چی برای زمان جاهلیته؟؟ Question Question
    بعد گفتید عرب نمیفهمه قرآنو من یه لحظه هنگ کردم آخه اینو کسی به شما گفت ؟
    چون اخه عرب آیه قرآنو ببینه متوجه فصاحتش میشه که هر آیه ۱۵۰ تا قائده بلاغی بکار رفته که اونا عرب زبان ها میفهمن و اون کسی که نمیفهمه ما هستیم
    بعد گفتید ادبیات سخته !!!
    کسی که میخواد مجتهد بشه باید بیشتر از انتضار مدرسش و انتظار اساتیدش بخوونه تا مجتهد بشه
    شما برای پایه اول ۵ تا ۶ تا کتاب ادبیاتی معرفی کردید بنظرم باید کل دو تا کتاب جامع المقدمات رو هم خوند و تو قرآن پیاده کرد چون هدف اصلی فهم قرآنه

    ممنون

  • سلام
    اشتباهی نوشتید:
    … به زمان عربی دوران جاهلیته

    به زبان عربی…

  • نظام جدید حوزه هم وقت رو میسوزونه و هم اجتهاد رو
    کتاب کفایه الان در سال نهم و دهم خونده میشه
    ولی ایت الله مکارم۱۴سالگی وارد حوزه میشه در ۱۹ سالگی بر کفایه حاشیه می نویسه و در ۲۴سالگی از ایت الله کاشف الغطا اجازه اجتهاد مطلق میگیره.ولی الان شنیدم که خودشون معتقدند اگر کسی الان بخواد مجتهد بشه باید ۲۰سال«خوب»درس بخونه
    به نظر اگه کسی استاد عالم و ملای جامع الاطراف پیدا کرد به راحتی سطح ۱ را میتونه در مدت ۲سال به طور غیر حضوری بخونه.اون هم با کیفیتی که صد در صد از میانگین کیفیت طلاب بهتره

  • ضرورت یاد گیری کامل ادبیات عرب و فارسی برای یک دانشمند و محقق علوم اسلامی

    مثل ضرورت یاد گیری ریاضی است برای یک مهندس

  • نظر علامه حسن زاده درست است
    چون الان( سال۱۳۹۵ )که ۳۷ سال از نظام آموزشی حوزه می گذرد از حدود صد هزار تا طلبه و رو حانی ….. چند تا ملا و مجتهد مثل آقای جوادی آملی و مصباح و شهید مطهری درست شده

    • سیستم قدیمی حوزه که امثال امام خمینی و آقای بهجت در آن درس خواندند درست بوده و کسی اجازه نداشته بیش از یک یا دو درس بخواند یعنی دروس به صورت طولی خوانده می شده و هر کس به اندازه توان و استعدادش آن را تا چند سالی طول می داده نه مثل حالا که حدود ۸ درس می خوانند
      در ضمن در جلسه ای آیت الله نوری همدانی فرمودند: که اگر طلبه ۵۰ سال هم فقه و اصول بخواند ولی در ادبیات عرب ضعیف باشد هیچ فایده ندارد یعنی همین دروس حوزه بی فایده می شوند
      در جلسه کانون ادبیات عرب در مدرسه معصومیه قم سال ۱۳۹۳ آیت الله علیدوست فرمودند متوسط نمره ادبیات عرب طلاب حوزه از بیست نمره- ۵ – است

      این یعنی تایید حرف علامه حسن زاده
      یعنی یک جوان ۵۰ سال عمرش هدر می رود به خاطر سیستم

    • علامه حسن زاده

      طلابی که قصد دارند به اجتهاد در دین برسند باید پا فراتر از سیستم فعلی آموزشی بگذارن وگر نه این سیستم مجتهد بیرون نمی دهد

  • البته الان ادبیات عرب رو خیلی کمتر بهش می پردازند نسبت به قبل.
    قبلا کتابهایی که تدریس می شدن:
    ۱- امثله و شرحش
    ۲- صرف میر
    ۳- شرح العوامل فی النحو
    ۴- عوامل ملا محسن
    ۵- هدایه
    ۶- صمدیه
    ۷- کتاب التصریف و شرحش
    ۸- شرح الانموذج
    ۹- سیوطی
    ۱۰- مغنی اللبیب (کل کتاب)
    ۱۱- کافیه (یا شرح جامی)
    ۱۲- شافیه ( یا شرح النظام)
    ۱۳- مختصر المعانی
    ۱۴- مطول تفتازانی

    اما الان چه می خوانند؟
    ۱- صرف ساده
    ۲- نحو مقدماتی
    ۳- هدایه
    ۴- صمدیه
    ۵- سیوطی
    ۶- مغنی الادیب (باب ۱ و ۴)
    ۷- جواهر البلاغه

    نه فقط در ادبیات عرب اینچنین هست بلکه در سایر دروس مثل فلسفه و کلام و منطق هم خیلی از دروس حذف شدند و بزرگان علماء معاصر مثل علامه حسن زاده هم بار ها این مطلب را بازگو کرده اند.
    طلابی که قصد دارند به اجتهاد در دین برسند باید پا فراتر از سیستم فعلی آموزشی بگذارن وگر نه این سیستم مجتهد بیرون نمی دهد.

    • با عرض احترام
      دیگر الآن زمان این نیست که ما خواسته باشیم خودمان را با کتاب های مطول و … سرگرم کنیم
      اصول حکومتی، فقه حکومتی، اقتصاد اسلامی، سیاست اسلامی و … از کتاب های مطول و مختصر و کتب مفصل کلامی و منطقی بدست نمی آید.
      ما امروزه همانطور که حضرت آقا اشاره دارند باید زمان سطح را به پنج سال برسانیم و طلاب را در مدت پنج سال برای درس خارج آماده کنید و در درس خارج هم به دنبال حل مسائل روز اسلام باشیم نه فقط به دنبال بحث از طهارت و نماز و … که مشکل امروز ما این مسائل نیست و گذشتگان ما هم خیلی خوب در این مسائل کار کردند …
      نگویید ره چنان رو که رهروان رفتند

      • با سلام.
        رسیدن به قله ی اجتهاد در “دین” بیش از این ها نیازمند درس و بحث است.
        دین که فقط فقه و اصول نیست.

        • راستش محمدجان راست میگه رسیدن به قله ی اجتهاد در دین بیش از اینها نیازمند به درس وبحث است
          دین که فقط فقه و اصول نیست Smile

  • سلام

    اگ میشه ازتون مشورت بطلبم این روزا از همه مشورت می طلبم ک مبادا بزنم بی گدار ب آب خخ

    سال چارم ریاضی ام تا چندی پیش آرزوی فیزیک هسته ایی دانشگاه شهید بهشتی داشتم

    و یقین داشتم ک میتونم بیارم چون ذهن من ب عجیب ریاضی و فیزیک و شیمی رو اسید میکنه

    فقط با یکم خوندن تو این درسا میشم یو ال

    بذار بگم از عربی از درس ضعیف از کتابی ک سال اول دبیرستان شدم ۱۷ سال دوم شدم ۱۳ (البت دو بار خوندم شب امتح ترم ۱ و ۲)

    عربی نهایی هم ۱۵

    شاید گول میزنم خودمو و میگم عربیم ضعیفه چون هیچ وخ براش وقت نذاشتم

    همیشه از دو راهی حوزه و دانشگاه ب علت عربی و هوش ریاضی دانشگاه رو تیک میزدم
    وامسال از امام زمانم خاستم

    چ حوزه چ هسته ایی هر جا ک بتونم عنصری خوب باشم همون جا

    روز ب روز هفته ب هفته این علاقه ب حوزه رفتن منو مصمم تر کرد

    با دلایلی بسیار ک دارم … اینم میدونم ک با رفتن ب حوزه کسی برام به به و چه چه نمیکنه

    خانوادم کاملا مذهبی هستن ولی ب شدت خصوصا پدرم با حوزه رفتنم مخالفن

    چن روزه ک باهاشون قهر کردم ک اجازه بدن برم حوزه

    برام جالب تعجبه ک چرا پدر من فقه خونده و انقد ب دین پایبنده نمیزاره میگه فقط دانشگاه

    مخصوصا حالا ک سراغ تست نمیرم و سرم بیشتر از قبل تو کتابای استاد شهید مطهری هست

    الان تصمیم گرفتم عربی رو قوی کنم

    و برم حوزه انگیزه ام غیر قابل وصفه

    میترسم خعلی میترسمبرم حوزه کم بیارم

    میترسم برم دانشگاه و یک عمر حسرت حوزه رفتن بمونه ته دلم

    از ی طلبه پرسیدم گف خدا میدون ک چقد برا رفتن ب حوزه بی قراری میکردم

    ولی وقتی رفتم دیدم بیش تر طلبه ها اون طوری نیستن و همه اخراجی های دبیرستان بودن

    و فهمیدم حوزه جای خاصی نیست و دل زده شدم

    با خودم گفتم این ک نمیشه بر ضد انگیزه گذاشت اتفاقا باید انگیزه ی اون طلبه بیش تر باشه

    چون حس مسولیتش بیشتر میشه

    حوزه رفتنم فقط برای رضای خداست همش میگم اگر ای رحمان رحیم اگ حوزه بر خلاف ظرفیت منه

    این عشق حوزه رفتن و بکن از دلم ولی نمیشه من مصمم تر ازقبلم

    خاهش میکنم ک نظرتونو بگید مهمه ..!

  • سلام.

    دل ها بسوزد … دل ها بسوزد ..
    (جمله ای بود از عمق وجود یک طلبه ای که ادبیات پیرش کرد)

    راستش من ادبیاتو تموم کردم ولی یه چیزی رو بهش ایمان دارم ، اونم اینه که بااااااید به دوره هرچند مختصر تاریخ ادبیات عرب بخونی تا از مغنی لذت ببری..اونموقع سر باب رابع و لو تا نون از ذوق و کیف پشتک میزنی..وااااای فرض کن یه هم مباحثه هم داشته باشی که تاریخ خونده باشه ..دیگه محشر کبری ..
    و نکته دیگه : کتاب شناسی و ماخذ شناسی مسیله ایه که انصافا نمیشه از تاثیرش توی تمام گرایش ها و رشته ها چشم پوشی کرد ..و جایی که ماخذ شناسی به خیلی نمود میکنه ادبیات عربه .. به خصوص وقتی مغنی میخونی..

    خوشحالم اگه خودم حال و حوصله اداره این سایت و وبلاگ ها رو ندارم (البته بهتره بگم هنرشو ندارم) هستن مثل شما هایی که زحمت میکشن …

    و ما توفیقی الا بلله ، علیه توکلت و الیه انیب …

  • سلام و خداقوت
    پیشنهاد میکنم برای اینکه از نزدیک نهضت تولید علم…شکوفایی علوم انسانی رو از قرآن و روایات مشاهده کنید. حتما به این سایت سربزنید
    و اگر تهران هستید بروید و این مرکز تدبر را ببینید..و کلاس هایش…

    چیز دیگری است!

    یاحق