آبان
۱
۱۳۹۲

اللمعه!

اللمعه!Reviewed by مهندس طلبه on Oct 23Rating: 5.0اللمعه الدمشقیهشرحی درباره کتب فقهی حوزه

قبل اینکه وارد حوزه بشی خیلی اشتیاق داری،فکر میکنی حالا قراره چه درسای باحالی بخونی.

توی رویای خودت سیر میکنی و فکر میکنی تا چند هفته دیگه یاد میگیری چجوری دود بشی و بری هوا! و طی الارض و از این مسائل خفن خفن.

ولی مرامی چشمت روز بد نبینه.همون روز اول که میری سر کلاس میبینه نه بابا چی فکر میکردی چی شد!

درسای اصلیت عربیه،یعنی صرف و نحو.دیگه خبری از دود شدن و این مسائل نیست که نیست.

خب یه سال دندون روی جیگرت میذاری و پیش خودت میگی که صبر خیلی ثواب داره،پس یه سال صبر میکنم ،تا میشه سال دوم.

سال دوم هم میبینه إی دل غافل بازم درسای اصلیت عربیه.

حالا که چاره ای نداری یه سال دیگه هم صبر میکنی تا بشه سال سوم.

ولی دیگه سال سوم از کوره در میری،میگی بابا جون چقدر عربی،پکیدم.

پس کی درسای اصلی حوزه شروع میشه،درسایی که آدم با خوندنش جیگرش حال بیاد؟

همون موقع ها یه ندایی میشنوی که میگه یه سال دیگه صبر کن،از سال چهارم درسای اصلی شروع میشه،به صدا بیشتر دقت میکنی میبینی رفیقته که داره اُسکُلِت میکنه!

سرت رو درد نیارم رفیق،میشه سال چهارم و میبینی به به،کم کم چیزی که دنبالش بودی شروع شد.خب آره دیگه «فقه».

شاید میگی فقه چیه؟ فقه به صورت دوره همی میشه «احکام» خودمون با این تفاوت که دیگه رساله مرجع خاصی رو نمیخونی،خودت باید یاد بگیری که قدم به قدم احکام خودت رو از دل آیات و روایات در بیاری که البته این کار یه ۲۰ ،۳۰ سال ناقابل وقت نیاز داره،تازه اگه توفیق هم بزنیم تنگش!

از سال چهارم حوزه، یکی از کتابهایی که خونده میشه «اللّمعه الدمشقیّه» هست.نویسندش شهید اول (ره).

لمعه کتابیه که درباره تمامی ابواب مسائل شرعی صحبت کرده،از طهارت،نماز،زکات،خمس،حج بگیر تا تا تا تا جهاد،مضاربه و نکاح(استغفرالله!)

درباره تک تک احکام بحث شده،حتی اونقدر وارد جزئیات شده و احتمالات خاصش رو گفته که آدم شاخ در میاره چجوری فکرش به این احتمالات خاص رسیده.

مثلا برای مستحبات وضو،در قسمت شستن دست،برای مرد جداگانه ،زن جداگانه ،حتی برای افراد خنثی هم جداگانه بیان شده که چجوری برای شستن دست مستحبات رو انجام بدن!(بگذریم!)

گاهی برای یه حکم ساده یهو میبنی ده تا احتمال نادر رو بیان میکنن،واقعا گاهی اوقات سر کلاس، میرم توی فکر و میگم دست مریزاد،ای ول داره.چطور اینقدر دقیق احکام رو بیان کردن خدا میدونه.

کتاب اللمعه الدمشقیه نسبت به حجم احکامی که نوشته خیلی کپسولیه،یا به قول بروبچ إم پی تریه!،واسه همین شهید ثانی بر این کتاب شرح زدن و لغت به لغتش رو توضیح دادن.

در حقیقت توی حوزه از سال ۴ تا ۶ شرح اللمعه رو میخونند نه خود لمعه.

این نکته هم فراموش نشه که متن شرح اللمعه به زبان عربیه و خیلی سنگینه ،جوری که پوست میندازی .

اگه کسی اون سه سال اول رو خوب تحمل نکرده باشه از پس این متن سنگین بر نمیاد و از حوزه شوتش میکنن بیرون!

خب اینم از جریان زندگی یک طلبه در سال چهارم!

همه رفقا رو به خدای شرح های اللمعه میسپارم

یاعلی مددی

————————————————-

سلام به بروبچ،عیدتون مبارک

اول یه شرح کوتاهی از شهید اول و شهید ثانی بدم تا رفقایی که این دو بزرگوار رو خیلی خوب نمیشناسن بهتر بشناسن:

در میان صدها شهید از علمای شیعه جناب شیخ شمس الدین محمد بن مکی شیخ زین الدین به شهید اول وثانی معروف و مشهور شدند.

مرحوم علامه امینی در کتاب شهداء الفضیله زندگانی ۱۳۰ نفر از علمای شیعه، از قرن چهارم هجری تا عصر خویش ‏را گرد آورده است که چهل نفر آنها قبل از شهید اول و حدود ۵۵ نفر آنها قبل از شهید ثانی به شهادت رسیده‏اند در عین حال این دو شخصیت به شهید اول و ثانی ملقب شده‏اند. علت این نامگذاری و شهرت این است که دو بزرگوار از شخصیتهای ‏طراز اول علما بوده‏اند و تا آن زمان سابقه نداشته که چنین شخصیتهای بزرگ علمی را با آن وضع دلخراش به‏شهادت برسانند.

شهید اول را نیز با وضع دلخراشتری در روز پنج شنبه نهم جمادی الاولی سال ۷۸۶ هجری – در عهد سلطنت برقوق – به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تأیید عباد بن جماعه شافعی در میدان قلعه دمشق با شمشیر کشتند و جسدشریفش را به دار آویختند و تا عصر آن روز سنگباران کردند. سپس جسد را از دار پایین آورده و آتش زدند و خاکسترش‏را به باد دادند.

عضی ملاعبدالله برغانی فقیه بزرگوار اهل بیت علیهم السلام را که در سن ۸۰ سالگی در مسجد قزوین در محراب عبادت به‏دست فرقه گمراه بابیه مورد حمله شدید قرار گرفت و منجر به شهادتش گردید شهید ثالث (شهید سوم) لقب دادند.

بعضی دیگر عالم و فقیه بزرگوار شیعه شهاب الدین تستری خراسانی را که در سال ۹۹۷ در بخارا توسط ازبکان دستگیرو او را به جرم تشیع و دوستی خاندان ولایت با کارد و خنجر کشتند و جسدش را در میدان بخارا به آتش کشیدند شهیدثالث لقب داده‏اند.

عده‏ای دیگر ملاعبدالله برغانی مذکور را شهید چهارم و قاضی نور الله مرعشی صاحب کتاب مجالس المؤمنین را که بدخواهان کینه توز او را عریان کردند و با چوبهای شاخه دار آنقدر به بدنش زدند تا گوشت بدنش پاره پاره‏گشت و به جد بزرگوارش رسول اکرم صلوات الله علیه و اله ملحق گردید شهید پنجم لقب دادند.

با این حال هیچ کدام از این فقها و شهدای عالی مقام – که به جرم اسلام و تشیع شهید شدند – مانند شهید اول و ثانی در این لقب مشهور نگشته‌اند.

به نقل از سایت تبیان

خب اینم خلاصه ای از شهید اول و شهید ثانی!

دیگه مطلبی نیست جز اینکه دعا دعا دعا برای تمامی مریضان

یاعلی مددی

۰۱/۰۸/۹۲

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده:

من متولد شهر مقدس تهرانم! پدرم پزشک و مادرم استاد دانشگاه هستند و خودم هم در مقطع کارشناسی رشته کامپیوتر(Computer) گرایش نرم افزار (Software) تحصیل کردم. بعد از اتمام لیسانس به عللی مسیر زندگیم عوض شد و تصمیم گرفتم دانشگاه رها کنم و دیگه ادامه تحصیل ندم و بیام حوزه...

۳۸ دیدگاه + فرستادن دیدگاه

  • اوففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففف…………درد اینجاست که همه رو خوندیم ولی منه کله خراب هیچی از درسا رو یادم نمونده………….بسی مایه آبروریزی.بدعا Chic

  • فکر کنم این کتابو خانم های طلبه نمیخونند چرا نباید بخونند؟
    چه اشکالی داره؟ Question

  • سلام وممنون
    ببینید مادر من از توالت فرنگی استفاده میکنه وطهارت سر توالت فرنگی به خاطر چاقی واقعا برایش مشکله ، وبلند میشه میاد با دوش تلفنی خودشون را ابکشی میکنند ودر این فاصله مواد بول ویا غائط به قسمت دیگر اندامشون سرایت میکنه وباید هم محل طهارت وهم بقیه اندام را ابکشی کنند ویا موقع کشیدن سیفون اب از توی توالت فرنگی به زیر پاهاشون ترشح میشه ویا حتی موقع ابکشی با دوش تلفنی هم ترشح از نجسی داره واینها عذاب اوره ،وازار دهنده،وطبیعیه که اب بیشتری باید استفاده کنند ،حالا چه کند؟؟؟ایشان با غسل مشکلی ندارند ،برای اینکه زیر دوش هستند وخیلی هم زود غسل میکنند ولی امان از این طهارت !!
    حال اگر اینها مثلا این احکام ترشح وسرایت نجسی نبود ،چقدر کار اسان بود؟
    واقعا راهی هست؟ایا متنجس میتواند کارگشا باشد؟به این معنا. که سرایت نجسی به قسمت دیگر بدن را متنجس حساب بشه ودیگر نیازی به ابکشی اونها نباشه وفقط موضع خروج بول وغائط را ابکشی کند ؟؟
    از راهنماییتون ممنون هستم

  • سلام
    اتفاقا راجع اینکه شهید ثانی کی هست سوال پیش اومده بود برام
    ممنون
    التماس دعا

    • سلام
      خداروشکر که سوالتون حل شد
      التماس دعا
      یاعلی مددی

  • سلام
    ازتون یه خواهشی داشتم ، اگه براتون مقدوره قبل از شروع ثبت نام امسال حوزه دریک پستتون بفرمایید برای انتخاب مدرسه علمیه به چه المان هایی توجه کنیم و از چه طریقی بفهمیم مدرسه ای از پشتوانه علمی و اساتید خوبی برخوردار است؟

    • سلام علیکم
      اگه توفیق باشه مینویسم.ولی باید بازم یادآوری کنید،چون معمولا یادم میره
      یاعلی مددی

      • سلام
        یااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااادآوری
        لطفا حتما حتما حوزه های تهران رو معرفی کنید
        با تشکر بسیار

  • سلام وممنون از پاسخ ،ولی متاسفانه من که قانع نشدم وواقعا برام اینهمه تشریفات طهارت سخت هستش وموندم که اصلا از اساس واقعا نجس هست؟چون اون زمان در عربستان با اون کم ابی ،این غسل وشستن نجاسات با دستور رساله ها چطوری امکان پذیر بود؟ واز زمان ائمه تا زمان شیخ طوسی زمانی زیاد میگذرد وچقدر این اعمال با توجه به کم ابی اون دوره انجام میشده است منظور ائمه اطهار ع است؟
    ویک سوال دیگه ، شما که مهندس نرم افزار هستین وکلی براتون کشور هزینه کرده برای تحصیلتون ووقت گذاشته ایدودرس حوزه به حای خود بسیار عالی هست ،البته برای کسی که عمرش را در همین راه گذاشته باشد تا مثلا یک جوادی املی بشود ویا مرحوم بهاء الدینی ویا مراجع بزرگوار خیلی عالیه ولی برای شمایان نمیدانم واقعا والبته پوزش میخواهم از این دخالت،
    در دنیای مهندسی هم نیاز به افراد مومن هست وجوی که در افراد تحصیلکرده هست که علاقمند به حوزه میشوند تا کجا میتوانند ادامه دهند؟وایا مثمر ثمر واقعی میشوند ویا فقط یک کنجکاوی ویا یک تجربه هست؟
    موفق باشید

    • سلام علیکم
      به نظرم اسلام توی طهارت ساده گرفته.مگه بحث طهارت چقدر آب لازم داره.میشه مثال بزنید که کجا خیلی نیاز به آب هست؟
      مثلا غسل،توی روایات اومده با سه لیتر میشه غسل کرد! خب اگه ما بیشتر آب مصرف میکنیم مشکل ماست.چون داریم اصراف میکنیم.بیشتر از این حد رو اسلام تجویز نکرده.یا وضو میشه با یک لیتر وضو گرفت و امثالهم
      بحث طهارت هم همین طوره
      درباره سوال دومتون باید عرض کنم که میشه سالهایی که توی دانشگاه بود رو جبران کرد.الان خیلی از علما هستند که به اجتهاد رسیدند و حتی در شرف مرجعیت هستند و قبلا هم دانشجو بودند.کم هم نیستند
      برای مثال پسر ایت الله وحید خراسانی.ایشون قبلا رشتشون کامپیوتر بوده و الان هم جزو مجتهدین شماره یک حوزه هستند.
      سخت هست ولی میشه
      یاعلی مددی

  • سلام وبلاگ خوبی دارید و مطالبتون جالبن
    خوشحال میشم با هم بتونیم به تبلیغ دین مشغول باشیم دوست دارم منو لینک کنید (لطفا به اسم حاج آقا سلام)وبعد خبر بدهید تا منم شما رو لینک کنم
    راستی با اجازتون من از مطالبتون استفاده میکنم راضی باشید یا علی مدد
    http://sajadaliarab.mihanblog.com/

    • سلام علیکم
      ممنون
      راستش به خاطر الگریتم جدید گوگل دیگه تبادل لینک دوطرفه نداریم،شرمنده
      هر مطلبی هم که خواستید استفاده کنید،چه باذکر منبع چه بدون ذکر منبع،لا فرق بینهم
      یاعلی مددی

  • سلام،انجام نماز روزه وحجاب ووراحته وفقط همین رعایت طهارت سخته ،واقعا گیج کننده است ،همش هم با این نحاسات سروکار داریم وتواین رساله ها چقدر با ذره بین میگه که تا ذره ای نجسی فلان وبهمان!!اینهمه میکروب وکثافات نجس نیست وما راحت اونا ا میشوریم وتمیز میکنیم وترسی هم از ترشح و متنجس واینا نداریم ومیگن نجس با کثیف فرق میکنه!!؟شما که درس مهندسی خوندین ،به ما بگین واقعا چرا انقدر اینا سخت گرفته اند واگر راهی دارین که ما راحتتر باشیم بگویید،باورکنین مسایل ریاضی حلش اسانتر از این تری ومتنجس ومحاسبه اینها هست ومگر اسلام دین اسان نیست؟پس اینا چی هستش؟
    ممنون

    • سلام
      اتفاقا بحث نجاست خیلی خیلی راحته.من که خیلی باهاش راحتم و اصلا مشکلی ندارم.اسلام هم راحت گرفته
      تا چیزی قطعی و صددرصد مطمئن نشیم که نجسه پاک حساب میشه.یکی از علما بهمون میگفت تا چیزی رو نتونی قسم بخوری که نجسه باید پاک حسابش کنی.خب همین قاعده کلی راحتمون میکنه.ولی خب توی یه مسئله هایی ریزه کاری شده که اونم دلیل خاص داره و مناسب نیست الان بیان کنم.
      ولی اکثریت نجاست خیلی خیلی ساده گرفته شده
      یاعلی مددی

  • می دونی چیه؟ درواقع هم آدم با خوندن این درسا دود میشه! اما نه از اون دودا!

    • دود نمیشه به فنا میره!
      یکی از راه های فانی شدن خوندن این درساست! Grin
      یا علی مددی

  • سلام
    میگم شما خانمتون حوزوی هستن دیگه …..جناب مهندس یه لطفی در حق خانما بکنین به همسرتون بفرمایید شرح کامل حوضه خواهران برای امثال منی که هیچ اطلاعی از جو اونجا ندارم و تازه میخوام وارد بشم بگن…امکانش هست؟
    متشکرم

    • سلام
      خیر،همسرم دانشجو هستند.ولی سعی میکنم شرح کامل حوضه خواهران را بنویسم (ولی قول نمیدم)
      یاعلی مددی

      • هوالحق.با اجازه از مهندس طلبه ,سلام علیکم خواهر عزیزم, اگر شرایط تحصیل تو حوزه خواهران رو میخواهی پیشنهاد میکنم به سایت http://www.whc.irبری اونجا میتونی اطلاعات خوبی به دست بیاری.اگرم درمورد فضای اونجا میخوای بدونی نمیشه به طور کلی اینجا توضیح داد چون حوزه با حوزه فرق میکنه بستگی داره کجا ساکنی.من خودم جو دو حوزه یکی تهران یکی تو یکی از مناطق کرج رو لمس کردم درک کردم خیلی باهم فرق میکنند پیشنهادم اینه که قبل از طلبگی یک رو از صبح زود تا ساعت تعطیلی کلاسا یه سر به حوزه بزنی تا از نزدیک با فضا آشنا بشی. موفق باشید .یاعلی.

  • سلام
    جواب سوالاتمو در لینک های قبلی شرح کامل حوضه! گرفتم…اگه حوضه حوزه نوشته بودین بهتر بود…ممنون خیلی اطلاعات خوبی بود…منتظر مطالب بعدی شما هستم…
    یا علی
    التماس دعا

    • سلام
      خداروشکر که براتون مفید بود
      یاعلی مددی

  • سلام..خوب بود..
    مشهد بودم همگی رو دعا کردم..
    التماس دعای اکید و شدید اقاسید مهندس که خیلی به دعا نیاز دارم..

    • سلام
      تشکر
      ممنون که توی مشهد الرضا به یاد حقیر و دوستان سایت بودید
      التماس دعا
      یاعلی مددی

  • سلام علیکم
    ممنون از این اطلاعات …من از دروس حوزوی خیلی کم میدونم…ممنون میشم اگه از این قبیل توضیحات بیشتر برامون بگید…حتی مدل درس خوندن در حوزه و این اینکه روش صحیح چیه هم توضیح بدین
    متشکرم
    یا علی
    التماس دعا

    • سلام علیکم
      خواهش میکنم دوست بزرگوار
      قبلا صبحت هایی توی این موضوعات شده.
      برای مثال مطالب:
      شرح کامل حوضه
      ادبیات عرب
      مباحثه
      و…
      التماس دعا
      یا علی مددی

  • روز غدیر
    یکی از زیباترین
    لحظه های زندگی فاطمه بود
    دارد می رود خیمۀ همسرش
    تا با او بیعت کند
    به جانشینی
    پدرش…

    عیدتون مبارک

  • هوالحق.سلام علیکم.الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت علی بن ابی طالب (امیر المومنین )علیه السلام.عید بزرگ ولایت رو به پیشگاه مقدس حضرت بقیهالله الاعظم -روحی له الفداء-و پیشوای مسلمین جهان حضرت آیهالله خامنه ای(مد ظله العالی)و شما سید بزرگوار و تمام سادات عزیز و گرامی از جمع مخاطبان سایت مهندس طلبه و دیگر کاربران محترم سایت, تبریک و تهنیت می گم.گفتید و نوشتید لمعه ,یاد اوایل طلبگی خودم افتادم اون سالای اول ذوق اینو داشتم که زودتر وقتش برسه و بتونم لمعه رو بخونم ولی ……..چه کنیم از تغیرات کتابا که جای اونو فقه استدلالی گرفت هرچند اساتید محترم میگفتند که فقه استدلالی هم خوبه چون نمونه دلیل فتوا (آیه یا روایت یا اصول عملیه)رو ذکر کرده بودند و گاهی باید بین ادله جمع ببندی تا بتونی حکم اصلی رو بیرون بکشی.ولی هنوزم تشنه خوندن متن لمعه هستم امیدوارم بعد اتمام این دروس برا یه بارم که شده بتونم بخونمش.موفق و سلامت باشید ان شاءالله.یا علی .

    • سلام علیکم
      الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت علی بن ابی طالب علیه السلام
      عید شما بزرگوار هم مبارک.
      اتفاقا صبحی قبل از اینکه نظرتون رو بخونم،توی این فکر بودم که توی کلاس های مجازی لمعه هم بذارم.دو دل بودم.و الانم برای این کار دو دلم.
      نظر شما چیه؟
      یاعلی مددی

      • هوالحق.سلام علیکم.ببخشید من تازه امروز تونستم به سایت سربزنم.به نظر بنده حقیر خیلی خوبه که طلاب در حوزه مجازی هم لمعه رو بخونند اینطوری با ریشه حکم و احکام الهی آشنا میشوند . هم برای خود طلبه خوبه هم اینکه اگر کسی برای حکمی چرا بیاره تا اندازه ای میتونه پاسخگوی اون چرا هم باشه.امیدوارم هرچه خیر است همون پیش بیاید.موفق باشید.یاعلی.

    • مگه فقه استدلالی همون شرح لمعه نیست؟

      • نه،شرح لمعه نیمه استدلالیه.
        یعنی اینکه علت تک تک احکام بحث نمیشه.(یعنی همه احکام بیان نمیشه که به کدوم ایه و روایت استدلال شده)
        ولی خب خیلی هاش میشه.
        توی درس خارج کامل استدلالیه
        یا علی مددی

  • آقای طلبه درس خارج چیه میدونم یه چیزی حدودا خارج فقه و اصوله ولی یعنی چی ؟

    • درس خارج هم استدلال توی احکام رو میخونن.ولی فرقی که کتابهایی مثل لمعه با درس خارج داره اینه که لمعه نیمه استدلالیه ولی درس خارج کاملا استدلالیه.یعنی توی درس خارج کامل یاد میگیری که خودت به تنهایی شنا کنی و بتونی از روایات و آیات احکام رو بکشی بیرون.البته درس خارج هم یه ۱۰ ،۲۰ سالی طول میکشه!
      یاعلی مددی

  • سلام داداش
    راستش آخرشم نتونستم اسم کتاب رو بخونم
    چی بود؟

    • سلام دادا
      اسم کتاب: LOMEE
      لُمعه
      بدون ال لام نوشتم.
      اوکی؟
      یاعلی مددی

  • خواهم امشب عشق را معنا کنم
    عشق را اندر دلم سودا کنم
    عشق یعنی لا فتی الا علی
    نفی هستی از همه الا علی
    عشق یعنی آبرو یعنی شرف
    تا ابد تسلیم سلطان نجف
    عشق یعنی روز و شب در زمزمه
    بردن نام علی و فاطمه
    عید غدیر، عید امامت امیرالمومنین علی (ع) بر شما سید بزرگوار مبارک

    • سلام علیکم
      عید ولایت بر شما نیز مبارک
      یا علی مددی

فرستادن دیدگاه

برای افزودن شکلک کلیک کنید

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette