آبان
۲۳
۱۳۹۳

اخلاق!

اخلاق!Reviewed by مهندس طلبه on Nov 14Rating: 4.5اخلاقاخلاق در حوزه

چیزی که خیلی از جوونای عاشق معرفت رو به سمت حوزه جذب میکنه بحثهای اخلاقیه حوزست.ولی متاسفانه خیلی از جوونا بدون شناخت دقیق از چگونگی کسب معرفت وارد حوزه میشن و چند صباحی توی حوزه گشت و گذار میکنن و چون به در بسته برمیخورن دست از پا درازتر با شکستی بزرگ از دنیای حوزه خداحافظی میکنن.

حالا سوالی که اینبار میخوام بهش جواب بدم اینه که، یه طلبه از کجا میتونه اخلاق عملی رو یادبگیره

۱)نکات اخلاقی اول کلاس

بعضی از اساتید حوزه عادت دارن اول کلاس حدیث یا نکته اخلاقی برای شاگرداشون بیان کنن.توی این چند دقیقه های اول کلاسا طلبه ها خیلی چیزا یاد میگیرن.مثلا فرض کنید یه طلبه روزی ۴ تا کلاس داشته باشه و هر استاد هر روز یه حدیث یا نکته اخلاقی بگه.در هفته ۲۴ حدیث و در ماه ۹۶ حدیث میشه.

اگه سال تحصیلی رو هم مثلا هفت ماه حساب کنیم، در سال حدود ۶۷۲ تا حدیث میشه.و یه طلبه در طی ده سال اول زندگی طلبگیش با حدود ۶ تا ۷ هزار حدیث و نکته اخلاقی مانوس بوده که به نظرم گنج گرانبهایی هست.

البته متاسفانه همه اساتید این کار رو نمیکنن ولی در عوض خیلی ها هم این کار رو انجام میدن.

۲)رفتار استاد

این روش دیگه گفتار استاد نیست که به انسان چیز یاد میده،بلکه رفتارشه.

یه شاگرد یک سالی که با یه استاد هست، وجودش با این استاد بزرگ میشه. اگه استاد خوبی انتخاب کرده باشه بعد از یک سال یک قدم بزرگ در معنویت پیشرفت کرده و اگه استاد بدی انتخاب کرده باشه عقبگرد میکنه یا سرجاش میمونه!

مهم نیست استاد چه درسی هست، نحو یا منطق یا اصول، مهم رفتار استاد که باعث تربیت روح طلبه میشه.

البته باید توجه داشت همیشه استاد خوب پیدا کردن سخته. کار ساده ای نیست.

و به قول دوستی میگفت:استاد خوب باید روزیت بشه…

۳)استاد اخلاق عمومی

از قدیم گفتن طلبه باید استاد اخلاق داشته باشه و بدون استاد اخلاق هیچی نمیشه.

امروزه که جمعیت طلبه ها زیاد شده و تعداد استادید اخلاق محدوده، کلاس های عمومی اساتید اخلاق در هفته معمولا یک روز برقراره. مثلا کلاس اخلاق ایت الله مصباح یزدی ،ایت الله خرازی ،آیت الله شاه آبادی و آیت الله تحریری از جمله کلاس های اخلاق معروف در قم هست.کلاس های اخلاق عمومی معمولا شلوغه و خیلی نمیشه از استاد سوال پرسید، گاهی هم اصلا نمیشه سوال پرسید!

البته اساتید اخلاق خداروشکر توی قم زیاد هستن ولی باید توی انتخاب استاد اخلاق خیلی دقت کرد. استاد اخلاق مثل دکتره. نمیشه انسان سلامت روحش رو دست هر دکتری بسپره.

البته کار توی اخلاق سخت تره.دکتر اگه خطا کنه شما زودی میفهمید، چرا که یا بیماریتون بدتر میشه یا اصلا خوب نمیشه. ولی استاد اخلاق اگه بد باشه آروم آروم انسان رو از مسیر اصلی منحرف میکنه بدون اینکه انسان متوجه بشه. برای همین باید حسابی روی این مسئله حساس شد!

۴)استاد اخلاق خصوصی

دیگه نون کسی که استاد اخلاق خصوصی گیرش بیاد توی روغنه. طلبه ای که روحش رو به استاد اخلاق خصوصی بسپره کپی برابر اصل اون استاد میشه.

البته استاد اخلاق خصوصی خیلی کم پیدا میشه، ولی هست.

البته بازم باید توی انتخاب استاد اخلاق مخصوصا خصوصی چندین برابر عمومی حساس بود.

ولی باید توجه داشت که یه استاد اخلاق خصوصی مثل آیت الله شاه آبادی میتونه مردی مثل خمینی کبیر بسازه ولا غیر.

۵)دروس اخلاقی

بعضی دروس در حوزه به اسم اخلاق تدریس میشه.البته این دروس مثل موردهای قبلی روی انسان تاثیر گذار نیستن و بیشتر جنبه آموزشی دارن.ولی خب گاهی نکات جالب و آموزنده ای ازشون در میاد

 

خب این هم کانال های اصلی یادگیری مباحث اخلاقی در حوزه.

همه دوستان رو به خدای مباحث اخلاقی میسپارم

یاعلی مددی

آپدیت:

نظر یکی از کاربران سایت(بنده ی خدا) ،که انصافا جاش توی متن خالی بود اضافه کردم:

سلام علیکم، خداقوت
جسارتا علاوه بر مواردی که فرمودید، یک مورد دیگه هم به نظر حقیر باید اضافه بشه، و اونم همجواری با طلبه های خوب دیگه ست که خیلی روی آدم تاثیر میذاره. مثلا آقای قرائتی میگفتن توی چند سالی که درس طلبگی می خوندن، هیچ حرام، و حتی مکروهی، از هم حجره ایشون ندیدن…

————————————————

سلام به همه همراهان همیشگی سایت مهندس طلبه

فقط خواستم بگم که ثبت نام حوزه مجازی واسه ترم بهمن ماه شروع شده.تحولات عظیمی در سیستم آموزشی در این ترم رخ داده…

دیگه عرضی نیست

التماس دعا

یاعلی مددی

مهندس طلبه

۲۳/۰۸/۹۳

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده:

من متولد شهر مقدس تهرانم! پدرم پزشک و مادرم استاد دانشگاه هستند و خودم هم در مقطع کارشناسی رشته کامپیوتر(Computer) گرایش نرم افزار (Software) تحصیل کردم. بعد از اتمام لیسانس به عللی مسیر زندگیم عوض شد و تصمیم گرفتم دانشگاه رها کنم و دیگه ادامه تحصیل ندم و بیام حوزه...

۲۳ دیدگاه + فرستادن دیدگاه

  • انرا که یافت مینشود ( سخت ) آنم ارزوست ..
    یک مثالی هست که میگن اگر ادم هنگام کوهنوردی چشم به قله بدوزه هیچ وقت زیبایی دشت و دامنه کوه را نمیبینه …..
    یادمه خیلی سال پیش که دنبال استاد اخلاق بودم هیچ چیزی را جزء خود استاد نمیدیدم . غافل از اینکه هر کلمه و عمل توی این مسیر از هر شخصی اگر قلب و چشم بیدار داشته باشی … خودش استاد و راهنمای ادم میشه…
    یادش بخیر وقتی بعد از سالها به محضر استاد اخلاقی مشرف شدم ( خدایش بیامرزد ) چه زیبا با یک نگاه تمام داشته هایم را بر باد داد و گفت :: تا نورحق از جانب من میبینی … کار تو در این سرا به سامان نشود

  • سلام
    وقت بخیر
    امیدوارم که خوب باشید
    استاد اخلاق و اخلاقیات یکی از لوازمات زندگی انسانی است چه طلبه و چه غیر طلبه
    اما باید دونست که خواندن هر حدیثی و توجه به اون هم می تونه مشکل ساز باشه و در چه موضوعی حدیث خوندن خیلی مهم هست
    گاهی انسان خیلی علاقه به خوندن احادیث عذاب و عقاب پیدا می کنه و دچار استرس و افسردگی میشه .
    پس صرف خوندن حدیث نمیشه گفت جلسه اخلاق
    استاد اخلاق کسیه که راهنمایی هاش انسان رو به سمت اعتدال در روح و روان سوق میده
    جای درس اخلاق ایت الله جوادی خالی بود که ۵ شنبه ها بعد از نماز ظهر توی موسسه اسرا برگزار میشه.
    یک نکته هست که نظر شخصی خودم بوده توی این چند سال، احادیث رو باید از کسی گرفت که بطن اون رو هم به انسان نشون میده و مرجع و ماخذ خوبی هست
    مثلا ایت الله مصباح و ایت الله جوادی املی از بهترین های این دسته هستند و خیلی زیبا بطن های احادیث رو به انسان نشون میدن
    سال ها فکر می کردم اینکه می گن حسنات الابرار سیئات المقربین یه جور مقایسه انسان با انسان های دیگر هست اما بعد ها توی کتاب های ایت الله جوادی فهمیدم که یه جوری این مربوط به خود انسان است و حرکت رو به رشدی که باید داشته باشه.
    یا علما امتی افضل من علما بنی اسرائیل فکر می کردم واقعا مربوط به عالمان معمولی هست در صورتی که منظور ائمه معصومین بودند
    انشالله موفق باشید
    التماس دعا

    • منظور از علمای امتی امثال جناب قاضی هستند وگرنه در برتری ائمه که شکی نیست

      علامه طهرانی می‌گوید: چندین نفر از رفقا و دوستان نجفی ما، از یکی از بزرگان و مدرسین نجف اشرف نقل می‌کردند که می‌گفت: من درباره استاد میرزا علی قاضی طباطبایی و مطالبی که از ایشان شنیده بودم و احوالاتی که به گوشم رسیده بود، در شک بودم.

      با خود می‌گفتم: آیا این مطالب که نقل شده، درست است یا نه؟ تا این که روزی برای نماز به مسجد کوفه می‌رفتم ـ و مرحوم قاضی زیاد به مسجد کوفه و سهله علاقه‌مند بودند ـ در بیرون مسجد با ایشان برخورد کردم؛ با هم مقداری صحبت کردیم و در طرف قبله مسجد برای رفع خستگی نشستیم. گرم صحبت بودیم که در این زمان مار بزرگی از سوراخ بیرون آمد و در جلوی ما خزیده، به موازات دیوار مسجد حرکت کرد. در آن نواحی مار بسیار است و غالبا به مردم آسیبی نمی‌رساند. همین که مار به مقابل ما رسید و من وحشتی کردم، استاد اشاره‌ای به مار کرد و فرمود: «مت باذن الله؛ به اذن خدا بمیر.­» مار فوراً در جای خود خشک شد.

      قاضی بدون این که اعتنایی کند، شروع به دنبال صحبت کرد، سپس به مسجد رفتیم و من در مسجد وسوسه شدم که آیا این کار واقعی بود و مار مرد یا این که چشم بندی بود؟ اعمال را تمام کرده و بیرون آمدم و دیدم مار خشک شده و به روی زمین افتاده است

  • ما که هر چی به مهندس جان طلبه گفتیم توی مدرسه با ما پایه اولی ها مصاحبه کن فایده نکرد . بلکه دوستان بگن و یه خورده مهندس به ما هم توجه کنه . اتاق ۱۴۵ مطهری منتظرتم مهندس جان .

  • سلام
    مطلبتون مدت هاست دغدغه ى بنده هم بود و خیلى خوب شد راجبه این موضوع نوشتید…ببخشید میشه بگید آیا واسه خانم ها هم اساتید اخلاق وجود داره؟؟؟؟
    اگر طلبه نباشیم پیدا کردنِ استاد اخلاق امکانپذیر نیست؟
    ممنون میشم جواب بدید

  • سلام و عرض ادب
    هدایت ابتدایی هدایتی است که فطرتا خداوند متعال در وجود هر آدمی قرار داده و هدایت پاداشی بازتاب اعمالی است که نوعا بشر خواسته و ناخواسته مرتکب ان میشود اینکه منتظر باشیم توسل یکی از راهاای رسیدن به خواسته ها و نعمات الهی است حال این نعمت میتواند استاد باشد استادی که با علم و معملش میتواند چراغ زندگی برای جماعتی باشد بماند که این توسل به اینجا ختم نمیشود و میبایست در تمامی مراحل همراه ادمی باشد تا انسان بتواند با توکل برحضرتش مراتب سعادت را طی کند بماند که آدمی در غفلت و است و ضعف در ایمان بعضا او را از نعمات محروم مینماید

    مدیریت محترم همچنان منتظر مطالب شما میباشیم….

  • سلام
    چند تا نکته : برای خانمهایی که تو حوزه درس میخونن امکان انتخاب استاد نیست و مثل مدرسه میمونه.خوشبحال شما که میتونید استاد انتخاب کنید.و بجز این من خودم از بین اساتیدم با اینکه خوبن ولی هیچ کدوم به نظرم در حدی نیستن که بتونن دست آدمو بگیرن و جلو ببرن.
    و یک سوال شما تو تهران کلاس اخلاق خوب میشناسید که خانمها هم بتونن شرکت کنن؟اگه استادش خانم باشه که خیلی بهتره.
    در ضمن نوشتتون عالی بود انگار یکی افکاری رو که قدرت بیانش رو نداشتی بیاد و بگه.

  • هدایت کار خداست و انسان نباید منتظر استاد بماند که خداوند در جلوه های لحظه به لحظه اش عظمتش را به ما نشان می دهد. کوتاهی ها خودمان را نباید توجیه کنیم که اگر آدمی با وجود آیات الهی که چشم و گوش او را فرا گرفته بیدار شود و خود را به خواب نزند تمامی اسباب هدایت را برای او فراهم می کنند. یکی را با استاد پیش می برند یکی را بلا پیش می برند، یکی را با محبت پیش می برند و …
    نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
    به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد
    ما که به جلوه های لحظه لحظه خداوند پشت می کنیم در انتظار چه هستیم؟
    کسی که تقوای الهی پیشه کند به او فرقان می دهند.
    کسی که تقوای الهی پیشه کند عالم همه استاد او می شوند و عالم را همه آیت و نشانه ای می بیند که نشان از آن بی نشان به او می دهند، نشان از خیر المحبوبین به او می دهند.
    خداوند کسانی را به پناه دادن به بندگانش امر نموده است و کسی که تقوای الهی پیشه کند در پناه حضرات معصومین قرار می گیرد که ایشان به ضیافت و پناه دادن امر شده اند.
    کسی که تقوای الهی پیشه کند حق و باطل را به هر وسیله ای که حکمت حکیم صلاح بداند به او خواهند فهماند و حلاوت ایمان را و حب محبوب را به او خواهند چشاند.

  • بسم الله الرّحمن الرّحیم
    سلام علیکم، خداقوت
    جسارتا علاوه بر مواردی که فرمودید، یک مورد دیگه هم به نظر حقیر باید اضافه بشه، و اونم همجواری با طلبه های خوب دیگه ست که خیلی روی آدم تاثیر میذاره. مثلا آقای قرائتی میگفتن توی چند سالی که درس طلبگی می خوندن، هیچ حرام، و حتی مکروهی، از هم حجره ایشون ندیدن…
    * * * * * *‌ * *
    تشکر

    • سلام علیکم
      نظر خوبی بود .نظرتون به مطلب اضافه شد
      یاعلی مددی

  • سلام
    اگه یه خانم بخواد استاد اخلاق داشته باشه چیکارباید بکنه؟
    متاسفانه تو شهر ما خیلی کم استاد اخلاق پیدامیشه!
    استاداخلاق خصوصی چطور؟

  • سلام
    با گزینه ی ۵ موافقم جای بحث زیادی داره

  • سلام حاجی آقا
    شما راجع به همسران طلاب مطلب نوشتین؟
    میشه راجع بهشون بیشتر توضیح بدین؟
    راجع ویژگیا و شرایط شون
    راجع ایمان و تقواشون و کلا هرچی فکر میکنید لازمه دونسته بشه در ارتباط با همسر طلاب
    ممنونم

  • سلام
    خدا حفظ و عاقبت به خیرتون کنه. کاش من هم میتونستم شاگرد یه استاد اخلاق همچون استاد شاه ابادی باشم. Cry Cry Cry Cry اما حسرت و صد حسرت که زندان تن و دنیام. برام دعا کنید

  • سلام

    وقتی دیر مطلب میزاری آدم ناراحت میشه.

    موفق باشی

    • سلام
      اره والا،راست میگی
      راستش موضوع نداشتم،خیلی فکر کردم تا این موضوع گیرم اومد. البته حدود ۵ موضوع به ذهنم رسید ولی هیچ کدوم باب میلم نبود
      یاعلی مددی

      • چندتا موضوع که به نظرم رسید ( امیدوارم بقیه هم کمک کنند)
        ۱- معرفی خودمونی علمای بزرگ معاصر مثلا آیات مصباح- مکارم …با ذکر خاطرات جالبی که شنیده اید
        ۲- مصاحبه با طلبه های معصومیه ( طرفدار زیاد داره)
        ۳- مراکز تخصصی حوزه
        ۴- درس خارج
        ۵- دیدگاههای افراطی و تفریطی طلبه ها

  • سلام علیکم ببخشید از صبح تا الان صفحه سامانه سایت حوزه اصلا باز نمیشه.

    • سلام علیکم
      بله.از صبح دیتا سنتر در حال عوض کردن هارد سرور هستن واسه همین یه چند ساعتی قطعی داریم
      یاعلی مددی

  • سلام و عرض ادب
    درس اخلاق رو اولین بار از طریق فایهای صوتی موجود در سایت شما شناختم البته که در قم کلاسهای اخلاق بسیار است اما اکثرا صبح هستندکه به دلیل مشغله های کاری توفیق حاصل نشده اما با استاد اخلاق خصوصی بسیار موافقم و بعضی از کلاسها صرفا برای برادران هست و بعضی دیگر مخصوص طلاب …
    اللهم عجل لولیک الفرج

  • یکی که طلبه نباشه و استاد اخلاق بخواد باید چیکار کنه؟Frown

  • سلام
    روح من از بین رفت تو این بی استادی
    تو محروم بودن از نعمت استاد
    دعامون کنید
    یا حق

  • ما هم تقیربا با همین دیدگاه وارد حوزه شدیم منتها چیزی که الان دستمون رو گرفته همین رفتار عملی برخی اساتیده که درسشون در نگاه اول هیچ ربطی به درس اخلاق نداره.
    خدا زیادشون کنه ان شاءالله

فرستادن دیدگاه

برای افزودن شکلک کلیک کنید

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette