اسفند
۲۵
۱۳۹۳

سال ۹۳!

سال 93!Reviewed by مهندس طلبه on Mar 16Rating: 5.0سال 93

سال ۹۳ با همه خوبی ها و بدی هاش داره به خط پایان نزدیک و نزدیک تر میشه…

خوبه هر کسی در آخر سال  به اعمال یک سال گذشتش رسیدگی کنه، تا ببینه در حال صعودِ یا سقوط.

این عمل، سنت رایج بعضی علماء بوده و هنوزم هست. البته علماء عادت دارن هر شب قبل از خواب به اعمالشون رسیدگی کنن، ولی اگه هر روزم انسان حساب و کتاب کارهاش رو بکنه، بازم نیازه در آخر سال با دید کلی به خودش نمره بده و عیب و ایراداتش رو بگیره.

ما هم توی سایت «مهندس طلبه» به این سنت زیبا تأسی میکنیم و با کمک شما خوب ها و بدهایی که در این یک سال داشتیم معرفی میکنیم:

قبل از بیان خوب های و بدهای سال ۹۳ ذکر این نکته خالی از لطف نیست که  تقریبا همه خوب های سال ۹۳ مخصوص «حوزه مجازی مهندس طلبه»  بودده.

خوب های سال  ۹۳

تا ترم تابستان امسال، تقریبا تمام دروس حوزه مجازی به صورت آنلاین برگزار میشد. کلاس های آنلاین مزایای خودش رو داره، ولی در کنار مزایایی که داره عیوب بسیار زیادی داره. بد نیست به صورت خلاصه مزایا و عیوب کلاس های آنلاین و آفلاین رو بیان کنم:

عیوب:

بی نظمی کلاسها:کلاس های آنلاین خیلی بی نظم برگزار میشد. اوایل که حوزه مجازی تعداد کلاس های کمی داشت میشد کنترل کرد و کلاس ها رو منظم برگزار کرد، ولی امروز که کلاس های زیاده شده واقعا کنترل نظم کلاس ها خیلی سخت شده. ولی در سیستم افلاین کلاس ها به صورت کاملا منظم برگزار میشه

تعطیلی کلاس های: علاوه بر بی نظمی، تعطیلی کلاس ها خیلی زیاد میشد. علل مختلفی داشت. چرا که توی حوزه بعضی روزها تعطیل هست و طلبه ها بیشتر به تبلیغ در شهرهای دیگه میپردازن، مثلا دهه محرم، اربعین و… که باعث تعطیلی کلاس ها میشد. در مقابل بعضی روزها در دانشگاه تعطیل هست ولی در حوزه تعطیل نیست. مثل ایام عید. با این اتفاق بعضی روزها بخاطر اساتید تعطیل میشد و بعضی روزها بخاطر محصلان. پس خودتون ببینید چقدر از کلاس ها تعطیل میشد! ولی در سیستم افلاین تقریبا به ندرت کلاس ها تعطیل میشود، چرا که اگه احیانا استادی بخواد تبلیغ بره از هفته قبل دروسش رو تدریس میکنه تا در وقتی که نیست کلاسش تعطیل نشه.

صوتی بودن کلاس ها: چند بار سعی کردیم کلاس های انلاین تصویری برگزار بشه. ولی با این سرعت اینترنت امکانش واقعا نیست. ولی در عوض کلاس های افلاین به صورت کاملا تصویری برگزار میشه که انصافا از لحاظ اموزشی قابل قیاس با صوتی نیست

قطعی : در کلاس انلاین قطعی بسیار زیاده. یه بار سرعت اینترنت استاد ضعیف میشه، یه بار سرور خراب میشه، یه بار محصلان به مشکل میخوردن! خلاصه قطعی زیاد میشد، ولی در سیسستم افلاین قطعی تقریبا نزدیک به صفره

تکلیف: در سیستم انلاین تکلیفی وجود نداشت. ولی در سیستم آفلاین اکثر اساتید هر جلسه تکلیف میدن و محصلان محترم موظفن تکالیفشون رو ارسال کنن.

آزمون: در سیستم آفلاین علاوه بر آزمون پایان ترم و میان ترم،آزمون ها به صورت منظم هر چند جلسه در بین ترم برگزار میشود که این حالت در سیستم آنلاین امکان پذیر نبود.

آرشیو دروس: در سیستم آنلاین محصلان به آرشیو جلسات گذشته دسترسی ندارن ولی در سیستم افلاین به تمام دروس گذشته دسترسی دارن.

غیبت: در سسیستم آنلاین اگه یه محصل چند جلسه غیبت میکرد و از درس ها عقب میفتاد ،رسیدن به کلاس بسیار مشکل و بعضی وقتا ناشدنی بود، به همین علت ریزش های محصلان محترم زیاد میشد، ولی در سیستم آفلاین با چند جلسه غیبت مشکل خاصی پیش نمیاد و محصل به راحتی میتونه خودش رو به کلاس برسونه.(البته اگه همت داشته باشه)

ساعت خاص: در سیستم آنلاین کلاس ها ساعت ۵ صبح برگزار میشد. که این مشکلات زیادی رو ایجاد میکرد. مثلا خیلی ها این ساعت نمیتونستند شرکت کنند، یا خیلی ها خواب میموندن و … ولی در سیستم افلاین دیگه ساعت خاصی نداره و هر محصل در هر ساعت روز میتونه از جلسات کلاس ها استفاده کنن.

جزوات نموداری و تخته: در سیستم آفلاین به علت تصویری بودن کلاس ها از جزوات نموداری و تخته استفاده میشه ولی در سیستم آنلاین نه از جزوه نموداری خبری بود نه از تخته!

خانم ها:چند ترم بود بخاطر مشکلاتی که وجود داشت کلاس های خانم ها رو تعطیل کرده بودیم.(یکی از مشکلات پیدا کردن استاد خانم بود) ولی به لطف خدا بعد از اجرای پروژه آفلاین ثبت نام مجدد از خانم ها میسر شد.

محصلان از خارج کشور: در سیستم آنلاین اکثر قریب به اتفاق محصلان خارج کشور، نمیتونستن در کلاس ها شرکت کنند، یکی از علت های اصلیش تفاوت ساعته. (مثلا وقتی خودم اسپانیا بودم حتی یه روزم نتونستم توی کلاس ها شرکت کنم! چرا که ۵ صبح ایران ۲ و نیم نصف شب اسپانیا میشد، و صبح زود هم باید دانشگاه میرفتم!!) و مشکل بعدی سرورها بود. اکثر سرورهای آنلاین برای خارج کشور جواب نمیده و عملا محصلان خارج ایران نمیتونستن از کلاس ها استفاده کنند. ولی با سیستم افلاین قشر زیادی از متقاضیان خارج کشور میتونن به راحتی سرکلاس ها شرکت کنن. چرا که نه دیگه ساعت مشکل داره، نه قطعی وجود داره.

فرصت استفاده از جلسات: در کلاس های آفلاین محصل برای دیدن هر جلسه یک هفته فرصت داره و به راحتی میتونه هر زمانی که توی هفته بخواد مشاهده کنه.

انتخاب واحد : در سیستم آنلاین همه کلاس ها ساعت ۵ صبح برگزار میشد و عملا هر محصل در روز فقط یک درس میتونست انتخاب کنه ولی در سیستم افلاین به راحتی میشه در یک روز چند درس انتخاب کرد.

انصافا اگه بخواد از مزایای افلاین بگم راحت ده ها مورد دیگه میشه بیان کرد که دیگه فاکتور میگیرم

مزایا:

سحر خیزی: یکی از مزایای کلاس های انلاین سحرخیزی صبح بود. که متاسفانه در سسیتم افلاین از این محروم شدیم. (چون اکثر کلاس ها ساعت ۵ صبح برگزار میشد)

سوال: در کلاس های آنلاین محصل هر وقتی بخواهد میتونه راحت سوالاتش رو از استاد سوال کنه. ولی درس سیستم افلاین اگه همون موقع سوالاتش رو از استاد سوال کنه استاد چند ساعت بعد جواب میده.

  • آغاز همکاری با حوزه های دیگر، مانند حوزه علمیه خواهران، حوزه دانشجویی دانشگاه شریف و…
  • و چندین خوب دیگه که از گفتنش فکتور میگیرم

بد های سال ۹۳

فکر میکنم تنها بد سال ۹۳ منِ مهندس طلبه بودم. کم کاری کردم و حتی یه بار چند ماهی مرخصی گرفتم و سایت مهندس طلبه رو به حالت نیمه تعطیل در اوردم. (البته در این مدت کارهای حوزه مجازی رو تعطیل نکرده بودم و قوی تر از قبل فعالیت داشتم)

حالا بریم سراغ یک سری از آمار حوزه مجازی در یک سال گذشته:

تعداد محصلان: بیش از ۲۰۰ نفر

تعداد اساتید: ۲۵ نفر

تعداد همکاران:۱۶ نفر

بد نیست یه نگاهی هم به آمار  جزئی تر بندازیم

1 2 3

 

خب این هم نگاه سریع به سالی که گذشت…

در آخر کلامم بد نیست به یک نکته هم اشاره کنم. حوزه مجازی در گذشته آنچنان خرجی نداشت. اکثر کارهای فنی و علمی و غیره و با اذن آقا امام زمان عج و لطف خدا خودم انجام میدادم، اگه هم احیانا خرجی داشت خودم میدادم. ولی امروز با گذشته خیلی فرق کرده. نزدیک به ۴۰ نفر نیرو یک طرف، هزینه های سرسام آور سایت و نرم افزار و غیره هم طرف دیگه، واقعا گاهی اوقات عرصه رو به همه بچه های حوزه مجازی تنگ میکنه.در آمد حوزه مجازی از دو طریق تامین میشه، یکی از طریق هزینه ای که اول ترم از محصلان گرفته میشه (که تقریبا کمتر از نیمی از هزینه های حوزه مجازی از این طریق تامین میشه) و دوم از طریق کمک های حامیان حوزه مجازی. (لازمه این نکته رو اشاره کنم که خیلی تلاش کردیم تا از ارگانی یا موسسه ای کمکی دریافت کنیم، ولی متاسفانه تا این لحظه هیچ کسی حاضر به کمک به حوزه مجازی نشده)

تعداد دوستانی که جزو حامیان مالی حوزه مجازی هستن به ده نفر نمیرسه. و از میان این حامیان محترم، فقط یک نفر به صورت منظم هزینه ای رو برای حوزه مجازی ارسال میکنند.

این بزرگوار که حتی حاضر نشدن اسمشون رو به ما بگن، با اجازه از دفتر مرجعشون هر چند وقت یکبار مقداری از خمسشون رو برای حوزه مجازی ارسال میکنن. شاید خودشون خبر نداشته باشن ولی هر باری که پول واریز کردن دقیقا ما توی یه مشکل مالی گیر افتاده بودیم و اون هزینه یه جور نور امید بخشی واسه ما میشد.نمونش همین دیشب!

حتی یکبار که تصمیم قطعی به حوزه مجازی گرفته بودیم هزینه ارسالی ایشون حوزه مجازی رو از تعطیلی قطعی نجات داد.(البته پول یک بهانست، به نظرم دو تا نکته توی این پوله که اینقدر تاثیر گذاره، یکی خلوص این بنده خدا و یکی هم اینکه از سهم خمس این هزینه داده میشه)

خلاصه نمیدونم این مطلب رو میخونن یا خیر، اگه میخونن که از همین تریبون ازشون تشکر میکنم و خواستم بهشون بگم که توی همه این تلاش های حوزه مجازی سهیم هستن، واگه هم نمیخونن براشون آرزوی زندگی حسینی زیر سایه آقا امام زمان عج دارم.

اگه بخوام اخر کلامم از همه همکارانی که در حوزه مجازی تلاش میکنن تشکر کنم باید نزدیک دویست نفر اسم ببرم، ولی به عنوان یک نمونه از برادر عزیزم آقای علیرضا افشاری تشکر میکنم، چرا که واقعا به قول رفقا خستگی رو خسته کرده.

هر وقت توی حوزه علیرضا رو میبینم یاد بچه های جنگ می افتم، هم درسش رو به جا میخونه و هم کارهای فرهنگیش رو انجام میده. تریپشم که نگو، فابریک خوراکه بچه های جنگه…

شما دوستان و یاران سایت «مهندس طلبه» هم ترین های سال ۹۳ رو از دید خودتون معرفی کنید. اگه تعدادش قابل توجه بود آخر همین مطلب به مروز اضافه میشه.

حوزه مجازی مهندس طلبه به اسم آقا امام زمان عج شروع به کار کرده و تا این لحظه مدیریت این حوزه به دست حضرت بوده و اگه عنایات آشکار حضرت در قدم به قدم حوزه مجازی نبود حوزه مجازی توی این سه سال و اندی بارها از نفس افتاده بود…

همه شما رو به ترین های سال ۹۳ میسپارم

یاعلی مددی

——————————–

سلام به همه خواننده های بامرام سایت مهندس طلبه

لابد پیش خودتون میگی این چه رفتی بود و چه اومدنی؟ والااا

واقعا اون زمانی که رفتم، خسته بودم. از دست خیلی جاها و خیلی آدم ها. بیشترش هم به مسائل حوزه مجازی برمیگشت.

یادمه ده سال پیش که کتاب لبنان شهید چمران رو میخوندم، یه جاش شهید چمران اشاره کردن که توی جنگ لبنان با اسرائیل، بعضی از این لبنانی های چپگرا شبونه به شیعیان جنوب که در حال جنگ با اسرائیل بودن حمله میکردن. شهید چمران میگفتن ما از دست اسرائیل ناراحت نیستیم، چرا که اونا دشمنن و دشمن هم کارش دشمنیه.

میگفتن ما از دست اینا ناراحتیم که با این که در لباس دوست هستن و لبنانی از پشت خنجر میزنن.(البته حدودی نوشتم.چون ده سال پیش خونده بودم!)

حالا حکایت ما هم همینه، من که از دست فلان کسی که حوزه و اسلام و قبول نداره ناراحت نیستم. از دست کسانی ناراحتم که نون این انقلاب رو میخورن و به ظاهر طرفدار پرپا قرص ولایتن ولی در عمل از پشت خنجر میزنن.

خستگیم ادامه داشت تا این که علیرضا (افشاری) یه جمله ای از شهید طهرانی مقدم برام گفت. شاید همون جمله کار خودش رو کرد. بعدش یا علی گفتم و از خستگی خجالت کشیدم..

تهرانی مقدم

یاعلی مددی

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده:

من متولد شهر مقدس تهرانم! پدرم پزشک و مادرم استاد دانشگاه هستند و خودم هم در مقطع کارشناسی رشته کامپیوتر(Computer) گرایش نرم افزار (Software) تحصیل کردم. بعد از اتمام لیسانس به عللی مسیر زندگیم عوض شد و تصمیم گرفتم دانشگاه رها کنم و دیگه ادامه تحصیل ندم و بیام حوزه...

۱۰ دیدگاه + فرستادن دیدگاه

  • سلام
    شهادت حضرت زهرا(س) رو تسلیت عرض میکنم.
    خوشحالیم از اینکه برگشتید…
    التماس دعا

  • سلام اجرتون با حضرت زهرا (س) التماس دعا.

  • سلام مهندس عیدتون مبارک
    امیدوارم سال خوبی داشته باشین
    التماس دعا
    یاعلی

  • بسم الله الرحمن الرحیم
    خداقوت بنده مدت خیلی کوتاهی هست که با وبلاگ سید آشنا شده ام اما واقعا وبلاگاش خیلی عالی هستن
    راستی ۲۳تا۲۹رفته بودم اردو جهادی واقعا عالی بود یه روستای خیلی محروم یه همه دوستان شفارش میکنم که حتما یه اردو جهادی برین تا واقعا از نزدیک زندگی واقعی را لمس کنید.عیدهمه مبارک و ان شالله سال خوب داشته باشین .و برا بنده دعا کنید که شهید بشم و عاقبت بخید التماس دعا

  • سلام

    امیدوارم شروع دوباره موفقیت های پی دی پی را به دنبال داشته باشد.

    با آرزوی سلامتی و توفیق

    یا علی

  • سلام
    منو یادته داداش
    من جزء کسانی هستم که به خاطر خوندن مطالبت رفتم حوزه
    الان هم خیلی خیلی راضیم
    خدا خیرت بده به حق فاطمه ی زهرا سلام الله علیها
    خسته نباشی
    یا علی مددی

  • سلام دوستان
    سلام سید عزیز یا بهتر بگیم مهندس طلبه
    سید جان وقتی آخرین پست رو خوندم گفتم دیگه تمومه خواستم دیگه داخل سایت نشم ولی نمی دونم چی شد که یهو برگشتی خیلی خوشحالم که اینجوری شد و برگشتی
    ولی سید عین واقعیت که بعضی ها فقط حرف میزنن و پای کار نیستن نمونش خود من !!!
    واقعا من فقط حرف میزنم ولی پای کار سریعا فرار میکنم!!
    خیلی خواستم توی این چند سال کمکت کنم و بتونم کاری کنم ولی از بس تنبلم و بی اراده موقع عمل کردن که رسید جا زدم!!!
    سید تو که دیگه اهل علم شدی یه راهی نشون ما بده یا حداقل مشکلمو بهم نشون بده سید جان
    یاعلی سید اگه صلاح دونستی برام میل کنی

  • سلام و خداقوت
    واقعا خوشحالمون کردید که دم عیدی با انرژی برگشتید، مطالبتون رو خیلی دوست دارم

    من خیلی دوست دارم برم حوزه علمیه ۲ سال از دانشگام میگذره ولی هنوز موفق نشدم نمیدونم چرا…

    از هم سایتی های عزیز بخصوص مهندس طلبه در این ایام فاطمیه التماس دعا دارم…
    پایدار باشید
    یاعلی

  • سلام علیکم
    مطالب شما غالبا آموزنده و پربار هستند. ما خوشحالیم از فعالیت شما و آرزوی موفقیت داریم
    خداوند بر توان شما بیفزاید ان شاءالله

  • سلام دلم براتون تنگ میشه خدانگهدار

فرستادن دیدگاه

برای افزودن شکلک کلیک کنید

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette