خرداد
۲۰
۱۳۹۴

کار اداری

کار اداریReviewed by امیر خندان on Jun 10Rating: 4.5درباره خاطره ای از اتفاقات روند ثبت نام در حوزه می باشد.در این مطلب نویسنده درباره یکی از اتفاقات جالبی که در روند ورود و ثبت نام برای حوزه علمیه برای وی اتفا افتاده است مطلب جذاب و شیرینی نشته است. همه شما را به خواند این مطلب دعوت می کنم.

اتفاقا من هم مثل آقا سید گذرم به جزیره آدم خوارها افتاد…

اون هم تو دقایق آخر ساعت کار اداری و نزدیک ساعت ۲ بعد از ظهر خرداد ماه اون هم تو شهر کویری گونه و گرم قم

هر چند شنیدن داستان مراحل ثبت نامم برای شمای خواننده لطفی نداشته باشه،نتیجه اخلاقیش رو دریاب که آخرش از این داستان دراومد….

این که چرا اومدم حوزه قم رو از اینجا بخونید تا ادامه مطلب که مرتبط با نوشته قبلی هست رو دریابید.

به پیشنهاد یکی از رفقا دست به کار شدم که نامه ای از آقای ملکی مدیریت محترم و دوست داشتنی مدرسه معصومه بگیرم به این مضمون که ایشون سفارش نامه ای بنویسند که با توجه به سوابقم قم بمونم و بیام معصومیه(همچین میگه سوابق انگار چند دوره نماینده مجلس و رئیس جمهور بوده!)

شنبه عصر بار و بندیل رو جمع کردم و یکشنبه صبح از کاشون اومدم قم تا کار اداری رو انجام بدم و همونطور که گفته بودم برای امتحان روز دوشنبه خودم رو برسونم به دانشگاه.رفتم حرم و بعد اومدم معصومیه.مدیر نبود.رفتم مرکز مدیرت که ساختمونش چسبیده به معصومیه.گفتند باید بری مجتمع اداری صدوق(یا به تعبیر سید همون جزیره).رفتم صدوق که ده دقیقه ای با ماشین تا معصومیه فاصله داره.معطّل شدم.برگه آزمونم رو بازبینی کردن.فایده ای نداشت.مجموع امتیازم برا اومدن به قم،کم بود.معدل دانشگاهم یه کم، کم بود.یهویی به ذهنم رسید و پرسیدم اگه معدل ترم قبل رو وارد کنم بجای معدل ترم جاری اشکال داره؟بنده خدا گفت:نه!معدل ۶ ماه پیش هم اعتبار داره!.برگشتم معصومیه.مدیر نیومده بود.میخواستم نامه رو بگیرم و ضمیمه معدل کنم تا کارم حتمی حل بشه.رئیس دفتر هم گفت :اگه حاج آقا رو بیرون دفتر ببینی کارت حلّه وگر نه چون وقت قبلی نداری من نمی تونم اجازه بدم که بری داخل…

نمره معدل ترم قبل کارشناسیم یه کم از معدل ترم جاری که وارد کرده بودم بیشتر بود و این یعنی چند نمره امتیاز بیشتر.

از کارنامه بدون مهر وامضام با دردسرهای خاص خودش(گیر نیومدن کافی نت و پرینتر و…) تونستم یه پرینت تهیه کنم و برم جزیره

خدا رو شکر بنده خدا اون کارنامه عجیب و غریب رو از من قبول کرد.البته عکسم گوشه کارنامه بود که قبول کرد و گفت زمان پذیرش ریز نمرات همه رو میگیرن.دروغ گفته باشی اونجا گیر میافتی!

چند ساعت دوندگیم طول کشید.الحمد بدون منت افتادم برا مصاحبه قم.عصر هم راه افتادم سمت دانشگاه.

اما درس اخلاقی که قولش رو دادم:

اولین درس حوزه برای من این حدیث قدسی شد که:

“وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ مَجْدِی وَ ارْتِفَاعِی عَلَى عَرْشِی لَأُقَطِّعَنَّ أَمَلَ کُلِّ مُؤَمِّلٍ مِنَ النَّاسِ أَمَّلَ غَیْرِی بِالْیَأْسِ وَ لَأَکْسُوَنَّهُ ثَوْبَ الْمَذَلَّهِ عِنْدَ النَّاسِ وَ لَأُنَحِّیَنَّهُ مِنْ قُرْبِی وَ لَأُبْعِدَنَّهُ مِنْ وَصْلِی أَ یُؤَمِّلُ غَیْرِی فِی الشَّدَائِدِ وَ الشَّدَائِدُ بِیَدِی وَ یَرْجُو غَیْرِی وَ یَقْرَعُ بِالْفِکْرِ بَابَ غَیْرِی وَ بِیَدِی مَفَاتِیحُ الْأَبْوَابِ وَ هِیَ مُغْلَقَهٌ وَ بَابِی مَفْتُوحٌ لِمَنْ دَعَانِی‏…..”

ترجمه:” سوگند بعزت و جلالم بمجد و ارتفاع و بلندى مقامم بر عرش آرزوى آن کسى را که بغیر من امیدوار باشد ناامید خواهم کرد و لباس مذلت و جامه خوارى را باو میپوشانم و او را از نزدیکى و قرب خود دور نموده و او را از وصال خود مهجور خواهم کرد آیا در شدائد و مشکلات بغیر من امیدوار مى‏شود؟ با اینکه شدائد و حل مشکلات در دست من است و با دست فکر و انگشت اندیشه در خانه غیر مرا مى‏کوبد؟ با اینکه کلید همه درها در دست من است و درها همه بسته و در رحمت من براى دعاکننده باز است…..”

سند:بحار الانوار.ح۶۸٫ص۱۳۰٫ح۷-همچنین در کتاب کافی و وسائل الشیعه هم مشابه این حدیث آمده/ترجمه ابوالحسن موسوی همدانی

__________________________________________________________________________________________________

*کسانی می خواهید طلبه بشید،اولین قدم را بفهمید قبل از این که به شما بفهمانند…..فقط خدا،توکل به او و برای او.

**خدا خیر بده حضرت آقا رو.دستور دادند برای راه اندازی مرکز “نور” در قم.که یکی از کارهای این مرکز نرم افزار “جامع الاحادیث”هست که تونستم حدیث رو به راحتی از اون پیدا کنم.البته خدمات ارزنده دیگری هم دارند.

***در باقی مونده ماه شعبان،من و رفقای سایت رو از دعای خیرتون محروم نکنید.

یاحق

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده: امیر خندان

اهل کاشانم… فارغ التحصیل کارشناسی جامعه شناسی یا همون سوسیولوژی sociology.چهار سال نظریات “مخلوقات”رو خوندم و حالا به دنبال نظریات”خالق”

۵ دیدگاه + فرستادن دیدگاه

  • ممنون از پاسخ شما بزرگوار.

  • سلام. سوالمو اینجا مطرح میکنم چون فکر میکنم شما تنها کسی باشید که بتونید به من کمک کنید. من ان شا الله می خوام بعد از گرفتن دیپلم برم جامعه الزهرا. اما می ترسم…خیییلی زیاد. چون می دونم شاید تو خانوادم خیلی ها مسخرم کنن یا حتی طعنه بزنن. از اینا نمی ترسم ترسم از اینه که زده بشم و دلسرد. و شاید حتی برای یکبار تو دلم بگم کاش رفته بودم دانشگاه.
    یک طلبه زندگیش چجوریه؟ سخته؟ از نظر مالی خیلی سختی میکشه؟ یه طلبه نمی تونه پولدار باشه؟
    خواهش میکنم منو دلگرم کنید من یه زندگی شاد و ایده ال می خوام و نمی خوام با رفتن به حوزه اونو از دست بدم.

    • یک پاسخ
      با سلام و آرزوی رسیدن به انتخاب صحیح در بستر ماه مبارک رمضان
      اگر طالب بهشت هستید از امتحانات الهی نمی توانید فرار کنید چه حوزه را انتخاب کنید و چه دانشگاه را.
      أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَریبٌ (البقره/۲۱۴)
      مى‏پندارید که به بهشت خواهید رفت؟ و هنوز آنچه بر سر پیشینیان شما آمده، بر سر شما نیامده؟ به ایشان سختى و رنج رسید و متزلزل شدند، تا آنجا که پیامبر و مؤمنانى که با او بودند، گفتند: پس یارى خدا کى خواهد رسید؟ بدان که یارى خدا نزدیک است.
      ملاک شما برای حوزه یا دانشگاه باید انجام وظیفه باشد و زندگی همراه عزت تنها به دست خداست، تاکید می کنم زندگی همراه عزت نه زندگی ایده آلی که بدون سختی باشد.
      امام حسین ع زندگیشان سراسر عزت است لیکن عظیم ترین مصیبت عالم را امام حسین ع به دوش کشیدند.
      خیالتان راهت عزتی که دین معرفی می کند تنها در ظرف بلا و مصیبت بدست می آید.
      حدیث صحیح در کتاب شریف کافی
      ذُکِرَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام الْبَلَاءُ، وَ مَا یَخُصُّ «۷» اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- بِهِ «۸» الْمُؤْمِنَ، فَقَالَ:
      «سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: مَنْ أَشَدُّ النَّاسِ بَلَاءً فِی الدُّنْیَا؟ فَقَالَ علیه السلام: النَّبِیُّونَ، ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ، وَ یُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ بَعْدُ عَلى‏ قَدْرِ إِیمَانِهِ وَ حُسْنِ أَعْمَالِهِ «۱»؛ فَمَنْ صَحَّ إِیمَانُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ اشْتَدَّ بَلَاؤُهُ، وَ مَنْ سَخُفَ إِیمَانُهُ «۲» وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلَاؤُهُ». «۳»
      خدمت امام صادق علیه السّلام سخن از بلا و آنچه خداى عز و جل مؤمن را بآن مخصوص میدارد بمیان آمد، حضرت فرمود: از رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله پرسیدند: در دنیا بلاى کدام کس سخت‏تر است؟ فرمود: پیغمبران، سپس هر که بآنها شبیه‏تر است بترتیب و بعد از آن مؤمن باندازه ایمان و نیکى کردارش گرفتار شود، پس هر که ایمانش درست و کردارش نیکو باشد گرفتاریش سخت است و هر که ایمانش سست و عملش ضعیف باشد گرفتاریش اندکست.
      و البته شما باید با اتکاء به فضل الهی در راه عبادت خداوند و انجام وظیفه قدم بر دارید و اگر نه حق بندگی خداوند را نمی توان بجا آورد و در سختی ها هم با اتکاء به خداوند می توان صابر بود و علی الله فلیتوکل المومنون (مومنان باید بر خداوند تکیه کنند)
      و اما اگر طالب بهشت نیستند
      باز هم خداوند انسان را با مصیبت ها و سختی ها متذکر به مسیر حقیقت می کند تا جایی که دیگر حجت بر انسان تمام شود که در این صورت خداوند انسان را به حال خویش رها می سازد و بهره ای از دنیا به او عطا می کند لیکن در آخرت نصیبی نخواهد داشت.
      البته این مرزبندی صفر و یکی است
      در نهایت شما به اندازه ای که رفعت در زندگی ابدی را می خواهید حاضر خواهید شد که به عبادت الهی یعنی به انجام آنچه که گمان می کنید مورد رضای خداوند است روی آورید و البته باید آدمی بترسد که اگر در مرزهای ایمان و کفر گام بردارد امکان لغزش او و در نهایت ترک این دنیا با کفر و گرفتاری به عذاب خدا بیشتر می شود و باید از لحظه لحظه عمر در راه عبودیت بهره برد.
      و توفیق از جانب خداست

    • سلام.ببخشیددیر جواب میدم،چند روزی دسترسی به اینترنت نداشتم.در مورد مدارس و نحوه زندگی طلبه های خانم بنده کاملا بی اطلاعم.
      ولی اونچه در مورد کلیات زندگی طلبگی(استثنائات طلبگی خانمها رو نمیدونم) تا این جا فهمیدم:
      زندگی مردم مثل سایر مردم هست و نیست؛طلبه ها هم تفریح و خرید و مسافرت دارند مثل سایر مردم ولی نوع و هدف و چگونگیش خیلی متفاوته.بله!اوایل طلبگی به خاطر عاداتی که ما کردیم به زندگی عادی،رها شدن از قید و بندهایی که خودمون به خودمون بستیم کمی دشواره.ولی نصرت خدا برای کسی که در مسیر خدا قدم برمیداره حتمی هست.البته اکثرا نگرانی هایی دارند که با توکل حل میشه.
      قناعت برای زندگی کارسازه خصوصا برا طلبه ها،کسی که به خدا توکل کنه و قناعت پیشه،در امتحان فقر سر بلنده انشاالله
      طلبه میتونه پولدار باشه،البته باید بیشتر نگران و هراسان باشه که دلبسته به دنیا نشه که عالم دلبسته به دنیا در روایات بسیار مذمت شده و…. و از یه منظر دیگه طلبه پولدار باید رعایات برخی عرفیات رو داشته باشه.مثلا در انتخاب خودرو و منزل و….باید رعایت کنه،جون مردم رفتار شخص رو برآمده از دین میبینند و نسبتی که یک طلبه در رفتارش با دنیا داره رو،توصیه دین میدونند….
      ببخشید صریح میگیم.کسی نباید با دلگرمی یکی دیگه بیاد حوزه.مشاوره آری ولی پخش احساسات خیر!
      چون اونقدر مسائل متفاوت برای یک طلبه پیش میاد که مانع هست و باعث دلسردی،اگر خودش محکم نایستد،همیشه به دلگرمی نیاز داره
      زندگی خوش و شاد هم با طلبگی در تضاد نیست،البته به نوع تعریف شما بستگی داره

  • مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی جَمِیلَهَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ کُنْ لِمَا لَا تَرْجُو أَرْجَى مِنْکَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى ع ذَهَبَ لِیَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَانْصَرَفَ إِلَیْهِمْ وَ هُوَ نَبِیٌّ مُرْسَل‏
    آقا امام جعفر صادق ع می فرمود به آنچه امید نداری امیدوار تر باش نسبت به آنچه که به آن امید داری بدرستی که موسی رفت که برای اهل خویش آتشی بیاورد و بسوی آنها برگشت در حالی که پیامبر بود
    ای کاش ما هم بتونیم جزء موحدین باشیم و با شرک از این دنیا بسوی خانه قبر رهسپار نشیم
    الهی عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک یا کریم
    یا کریم یا رب

فرستادن دیدگاه

برای افزودن شکلک کلیک کنید

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette