آذر
۵
۱۳۹۴

تلظی!

تلظی!Reviewed by مهندس طلبه on Nov 26Rating: 5.0تلظی!

نمیدونم تاحالا تجربه تشییع جنازه یک میت رو داشتید یا نه؟! آیا رفتید زیر تابوت یا نه؟ آیا تابوت رو روی شونه هاتون گذاشتید یا نه؟!
معمولا توی تشییع جنازه سه یا چهار نفری میرن زیر جنازه و کل سنگینی میت میره روی شونشون. از اون طرف ده ها نفر فقط برای چند لحظه میت رو با چند انگشتِ دستشون مشایعت میکنن که به ثوابِ تشییع جنازه برسن و مبادا از ثوابش جا بمونن!
بیچاره سه چهار نفری که واقعا زیر جنازه میت رفتن! چون بعد از تشییع جنازه یه کمردرد حسابی گرفتن (مخصوصا اگه میت سنگین وزن باشه!) و بقیه سیاه لشگرِ تششیع کننده هم با خیال راحت به زندگیشون ادامه میدن!
حالا داستان مجموعه های فرهنگی هم به همین صورته. معمولا یکی دو نفر توی یه مجموعه فرهنگی میرن زیر جنازه میت و چند سال عمر و وقت و هزینه رو صرف اون کار فرهنگی میکنن و در کنارش کلی ادم (سیاه لشگر) یه مدت محدود در کنار این مجموعه فرهنگی میمونن.
اخر کار هم یکی دو نفر میمونن و یه عمری که برای کار گذاشتن و احتمالا کلی بدهی و …
داستان فعالیت فرهنگی منم همین طوره. شاید یه زمانی بیش از ۵۰ نفر دور و بره کار فرهنگیمون بودن. ولی الان یکه و تنها!
الان باید حدود ۱۲ ساعت توی هر روز وقت بذارم تا شاید شاید این حرکت ادامه پیدا کنه. در کنار وقت گذاشتن هم از خرج ماهی ۳ یا ۴ میلیون نمیشه گذشت. که به زور ۵۰۰ هزار تومنش رو میشه از خود شاگردانِ این مجموعه فرهنگی گرفت و باید ۲ تا ۳ میلیون رو هر ماه از جیب مبارک بدم!
آخرشم که با کلی بدهی و اضطراب، داری خرج ماهیانه مجموعه فرهنگی رو حساب کتاب میکنی که ناگهان یکی از شاگردانِ خوش انصافت که این ترم پولی بابت کلاسها نداده از راه میرسه و با کمال جسارت میگه پول واسه چی میگیرید،‌ مگه برای خدا کار نمیکنید!!!
ادم میمونه چی بگه. گریه کنه یا بخنده. یکی نیست بگه بنده مومن خدا، من برای این کارها پول نمیگیرم، درست! ‌ولی اجاره سرور فلان نرم افزار که پول میخواد، یا فلان شرکت اخر ماه یک ریالش رو کم بدم سایت رو میخوابونه، یا ده ها هزینه دیگه که ….
نمیدونم چی کار باید کرد. ادامه داد یا تعطیل کرد. شایدم تعطیلی بهترین گزینه باشه، نمیدونم! شاید منم باید مثل هزاران طلبه که سرشون توی کتاب و درس خودشون و راحت دارن زندگی میکنن به زندگیم بپردازم.
نمیدونم. چند ماهه دنبال یه دفتر کار برای این مجموعه فرهنگی کذا هستم. به عالم و ادم رو زدم. ولی دریغ از یک جواب درست!
بگذریم…
خیلی ها از وضعیت فرهنگیِ جامعه گلایه میکنن. من گلایه ای ندارم. فقط میگم ما مذهبی ها حقمونه که وضعمون این بشه. از ماست که بر ماست!
شاید میگی دلیلش چیه!
خیلی از ماها حاضریم برای شکممون کلی هزینه کنیم، یا برای خرج هر ماه موبایلمون یا اینترنتمون یا گوشی و هزار چیز بی خوده دیگه هزینه کنیم، ولی تا یک ریال برای یه کار فرهنگی میخواهیم هزینه کنیم کلی سوال و جواب و گلایه و …. میکنیم که اِی اقا جان، کار فرهنگی که برای رضای خداست. چرا پول میگیرد!
خب معلومه کارهای فرهنگیمون در حد اماتور باقی میمونن و یا شکست میخورن! چاره ای دیگه ندارن. مثال واضحش سایت یکی از دوستانِ طلبم که به بیش از ۱۶ زبان دنیا فیلم تبلیغی تولید میکرد. دقت کنید ۱۶ زبان دنیا. (یک دقیقه فکر کن! ببین اسمِ ۱۶ زبان دنیا رو میتونی بگی!!)
هر وقت به سایتش سر میزدم تا چند وقت انرژی میگرفتم که یه طلبه چطور داره به ۱۶ زبان زنده دنیا فیلم تولید میکنه و داره با قدرت به پیش میره.
ولی چند روز پیش که به سایتش سر زدم دیدم نیمه تعطیل شده. البته واقعیت اینه که کامل تعطیل شده و فقط مثل ماهی که از اب بیرون میفته در حال جون دادنه. کل زبان هاش تعطیل شده بود و داشت نفس های اخرش رو میکشید.
خب طبیعیه دیگه، کار وقتی بزرگ میشه نیاز به پول زیادی داره. و چون هیچ کس حاضر نیست یک ریال برای این کارها پرداخت کنه،‌تمام این کارهای فرهنگی کم کم رو به خاموشی میره!
حالا حکایت منم همون حکایت ماهیه! افتادم بیرون و آب و دارم نفسای اخرم و میکشم. البته تمام تلاشم رو میکنم ولی چه بخوام و چه نخوام نفسای اخره.
وقتی از ساعت ۴ صبح تا ۱ نصف شب باید همه کارهات رو تعطیل کنی و به این مجموعه فرهنگی بپردازی یعنی از طراحی سایت،‌ پشتیبانی سایت، تدریس،‌پاسخ به تلفن ها ده ها کار دیگه،‌خودتون قضاوت کنید تا کی میشه ادامه داد!
این متن رو بعد از چند سایت توی سایت مهندس طلبه نذاشتم که کسی بخونه. چون سایت مهندس طلبه دیگه تقریبا تعطیل شده. بیشتر خواستم بعد از چند سال با همون قلم همیشگی بنویسم که کمی سبک بشم. ما که چاهی نداریم که باهاش درد و دل کنیم. این کامپیوتر و کیبورد تنها راهیه که میشه کمی باهاش درد و دل کرد و سبک شد.
اگه از متن بالا هیچی هم نفهمیدید بهتون حق میدم. چون بیشتر برای دل خودم نوشتم نه دیگران. حلال کنید اگه وقتتون رو بابت خوندنش گرفتم
همه شما رو به خدای تلظی میسپارم…
یاعلی مددی

درباره نویسنده:

من متولد شهر مقدس تهرانم! پدرم پزشک و مادرم استاد دانشگاه هستند و خودم هم در مقطع کارشناسی رشته کامپیوتر(Computer) گرایش نرم افزار (Software) تحصیل کردم. بعد از اتمام لیسانس به عللی مسیر زندگیم عوض شد و تصمیم گرفتم دانشگاه رها کنم و دیگه ادامه تحصیل ندم و بیام حوزه...

۲۶ دیدگاه + فرستادن دیدگاه

  • ان تقوموا لله مثنی وفردی….

  • سلام دوستان
    در مورد بحث هایی که تویی بعضی کامنت ها شده بوده همگی قابل بحث هستند ، و خیلی دلم میسوزه از اینکه چه قدر حق و باطل در زمان ما در هم امیخته شده دوستان .

    • اگر به قلب تون مراجعه کنید می بینید که راهنمایی تون میکنه و راهی رو نشون تون میده که پیامبران ، صدیقین ، عالمین ، صالحین و شهدا این راه رو رفته اند … مراقب خودمون باشیم که توی این دورانی که بعضی بدی ها خوب دارند جلوه میشن و بعضی خوبی ها بد جلوه دارند میشن ، مسیرمون رو گم نکنیم و حق رو بشناسیم

  • پول و رسانه و اسلحه و همه چی برای شماست و در نهایت از همه چی مینالید و از مردم طلبکارید.

  • سلام چی بگم بجز این جمله که اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا. اگه کمکی از من برمیاد درخدمتم

  • همین فعالیت های کم و زیاد شما در طول زمان باعث شده انقلاب اینجوری به پیش بره. شما هستید من هستم و سایرین . ما رو توی گروه خودتون زیز همین تابوت فرهنگی جامعه ببینید . موفق باشید و راه رو ادامه بدید منتهی به قد ر وسعت . خدا بیتشر نمیخاد

  • ممنون

  • سلام ممنون

  • حاج آقا حرصش نخورید زودی خود راپیر می کنید.اگر کارفرهنگی راحت بود.که این همه خدابراش اجر وثواب نمیگذاشت.

  • موفق و پیروز باشید
    http://instagramha.ir/

  • ((و من یسلم وجهه الى الله و هو محسن فهو اجره عند ربه و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون))

  • سلام داداش گلم
    خواستم یه خسته نباشید عرض کنم خدمت شما و از زحماتی که میکشید از ته ته دلم تشکر کنم.
    خدا ان شاءالله توفیقتون بده

    تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار
    که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند

  • سلام.خداقوت…خداصبر وتوان وامکاناتتون رو بیش از پیش کنه….واقعا خدا صبر بده بهتون….خیلی ها واقعا متوجه نیستند که فضا چه فضاییه خدابهتون صبر بده…واقعا کار فرهنگی انجام دادن خون دل خوردنِ….جهاد به معنای واقعی کلمه….جهادِ بااخلاصتون مستدام….موفق باشین

  • دین شیعه با برداشت جهادی راه حلی برای مشکلات ما نمی ده .ببینید نه اب داریم و نه نان .نه ابرو نه دوست .لطفا ساکن شید و عذر خواهی بکنید

  • https://www.apart.com/artsemnan
    لطفن تلفن جهت ارتباط و گفتگو
    در صورت تمایل

  • برای قضاوت در مورد یک نظامی باید لباسش را از او گرفت و سپس می توان او را نقد کرد .لباس پیامبر را از تن در بیاورید تا مردم در مورد اعمال و افکارتان قضاوت کنند .پشت مقدسات قایم نشید تا بدانیم کی هستید .
    در ضمن لباس تن شما لباس تمام اعراب بوده ان زمان .چرا فقط اشاره به پیامبر می شود ؟

    • با سلام
      همیشه دو جبهه حق و باطل در مقابل هم وجود داشته است حتی پیامبر اکرم که معصوم و پاک بوده و بیشتری تلاشها را برای هدایت مردم به سمت خدا و نجات از گمراهی انجام داد لکن چه ملالتها،‌تهمتها،‌دشمنی ها،‌حسادتها و سنگ اندازی ها انجام دادند لکن خداوند ایشان را حمایت کرد. انشاء الله شما هم موفق به توفیق الهی خواهید شد.
      همیشه افراد بی دین و خدا گریز،‌با چنین کارهایی مخالفت کرده و انها را عصبانی می کند چنانچه انقلاب اسلامی دشمنان را عصبانی کرد و دشمنان اسلام به مقابله با این نظام اسلامی پرداخته که روز به روز خداوند ایشان را نا امیدتر و نظام اسلامی را قدرتمند تر کرده که دیگر هیچ ابر قدرت بی دینی به خود جرات، حمله به ایران و سلب امنیت جانی شیعیان را نمی دهد.
      اگر نظام اسلامی ناکارآمد بود نمی توانست ۴۰ سال در مقابل دشمنان قدرت مند جهانی دوام بیاورد چنانچه در دوره های پادشاهان پیشین با اندک اراده دشمنان ایران جولانگاه کشورهایی همچون المان‌،‌انگلیس و امریکا و غیره میشد به قول مظفر الدین شاه :‌باید این حکومت را بدهیم مرده شور بشوید که شاه مملکت باید برای رفتن به شمال کشور از آلمانها و برای رفتن به غرب کشور از روسها و برای رفتن به جنوب کشور از انگلیسها اجازه بگیرد.

  • بزرگترین خصیصه روحانیون اینه که اکثرا سخنورن و قادرن افکار را از هر چه که خواستند دور کنند و اگر زورشان با کلام نرسد اقدام به وضع محدودیت می کنند .
    هرگز ندیدیم که مسولیت انچه که کردن را بپذیرن و هرگاه انتقاد زیاد می شود می گویند در هر جماعتی خوب و بد هست و وجود اندک روحانی که شایسته انتقاد هستند باعث نمی شود که ما از همه انتها انتقاد کنیم !!!
    در حالیکه خود را برای تبلیغ شیعه ازاد می بینند ……..فعالیت هر مبلغ مذهبی دیگر را رد می کند و ان را برابر کفر می داند !و از این انصاف در حیرتیم .

  • چرا روحانیت نمی تواند راه حل برای فقر داشته باشد ؟
    همه می دانیم که روحانیت مسول در ایران به دنبال جهانی کردن نسخه خاص و اصل اسلام در تمام دنیاست….می گوید که خداوند پشتیبان ماست و تردیدی ندارد .
    در حالیکه همه نگرانی روحانیت گسترش اسلام هست …صنعت و خدمات و کشاورزی ایران به تدریج در اثر عدم توجه از بین می رود.
    از سویی وقتی برای جهانگشایی نیاز به قدرت نظامی داریم دنیا انواع تحریم ها را هم وضع می کند .
    ابتدا می گویند که این تحریمها حتی باعث پیشرفت ما می شود !
    اما با گذشت زمان مشخص می شود که دنیا کار خود را بلد هست .
    تصور می کنید که برادران روحانی خوش قلب ما برای امرار معاش و در امد افراد چه اه جلی دارن ؟
    طبیعتا دعا !!!!

    دنیا با توسل به روش های علمی رکود اقتصادی را از بین می برن و ما دعا می کنیم

  • روحانیت مدل سال ۵۷ کنار مردم است و در مقابل هر چه که بر علیه مردم هست موضع می گیرد .در امد مختصر دارد و منقد اشرافیت هست .
    اما روحانیت مدل ۹۶ حقایق اتفاقات را علنا تحریف می کند !در امد دارد و لباسش نو هست .رنگ فانتزی تر دارد و به نماینده گی مجلس کمتر فکر نمی کند .
    به چیزی که مردم را واقعا تهدید می کند اعتراض نمی کند .
    قبل از انقلاب چقدر ما از ربا شنیدم که روحانیون از جهنم می ترساندند نزول خوار را .اما الان بانکهایمان روی نزول خواران را سفید کرده و روحانیون مشکلی ندارن !!!
    فقر سایه زشتش را بر ایران انداخته و روحانیون ساکتن !!!
    راستی چرا این برادران فقر می اورن ؟ایا انها مقصرن در فقیر شدن مردم ؟

  • اعتقادی دارم که در ان نمی بایست به کسی توهین مستقیم کرد .من قادرم حرف یزنم بنویسم و شرح بدم چرا دشنام و توهین ؟
    دوگانگی رفتار روحانیون در هنگام انقلاب و پس از ان باعث شد اعتماد بخش عمده ای از مردم همان ابتدا از میان برود و لی برخی مثل بنده هنوز ادامه دادم .
    تصورم این بود که انها درست می گویند …اسلام هراس ایجاد کرده بود زیرا داشت دنیا را دوباره درست می کرد .برای همین غرب مفابله می کرد .
    هنوز اثار تعصبات روحانیون در مورد هنر هم انچنان ظاهر نشده بود اما انها نشان دادن که با موسیقی کلا مشکل دارن .
    پس می بایست با ان خداحافظی کنیم .روحانیون از این مظهر فساد اصلا دل خوشی ندارن .امکان داره از جانشان بگذرن اما موسیقی ….
    حتی در کشوری که زاذگاه دین اسلام هست چنین سخت گیری دیده نشده .در برابر انتقاد می گویند که ما دنبال اسلام واقعی هستیم که الته ما را موظف به کشف اعماق فرامین مذهبی می کند .روحانی که اجازه نمی داد فرزندش تلویزیون نگاه کند اکنون می خواست سیاست هایی مانند اداره تلویزیون و رادیو را تنظیم کند!!!!
    به تدریج مردمی مثل من دیگر کشوری نداشتند

  • سلام می کنم
    در یک جستجو نظرم به سایت شما جلب شد .همیشه راجب روحانیون فکر می کنم .اوایل احترام زیادی قایل بودم .سال ۵۷ نوعی دلتنگی برای مذهب و نشانه های ان در مردم ظاهر شد .زندگی مردم درون اتوبانی از پیشرفت قرار داشت و حرکت می کرد .روحانیون یاد اوری کردند که پول و در امد نفت را بستگان شاه به مصارف شخصی می رسانند !!
    پس از پیروزی انقلاب امروز روحانیون دیگر ادرسی به نام پول نفت به مردم نمی دهند به جای ان دنیایی را ترسیم می کنند از شهادت و جنگ با ظالمان دنیا .
    وقتی سال ۵۷ روحانیون عمده انتقاد را به سازمان امنیت می کردند و وجود زندانیان سیاسی را دلیل ستم گری رژیم می دانستند مردم بشدت به انها اعتماد داشتند .تصور بنده در نوجوانی این بود که پاکتر از یک روحانی شیعه نیست و ما دیگر فساد نخواهیم دید و البته فساد هم ندیده بودیم فقط شنیده بودیم .
    روجانیون در ابتدا بسیار به مردم و فرهنگ انها نزدیک بودند .هر گز از کراوات نفرت نداشتند .بازرگان با کراوات در محضر حضرت امام می ایستادند و گزارش می دادند .
    اما …….
    به تدریج وقتی روحانیون امور را به دست گرفتند مسایل تغییر کرد .سازمان امنیت لازم هست ……زندانی سیاسی ….ظاهر و لباس ……ومهمتر از همه من شهروند معمولی بدون جرم و سابقه خاصی مثل میلیونها نفر دیگر به حال خودمان رها شدیم تا نان از زیر سنگ در بیاریم ….

  • سلام من از قدیم چندین و چند وبلاگ داشتم و همیشه از سایت و وبلاگ شما بازدید میکردم و لذت میبردم . خیلی علیه . ان شاالله موفق باشید .www.1asr.kowsarblog.ir
    http://www.neveshtehayman.mihanblog.com

  • منظورم این نیست که شما اخلاص نداری
    اصلا در حدی نیستم که بخوام قضاوت کنم
    فقط می خواستم توجه تون رو به زاویه ی دیگه ی موضوع جلب کنم

  • سلام طلبه ببین آقای مسعود عالی که روحانی هستند سخنرانی هاشون چقدر تاثیر می گذاره
    آیا خودش نشسته سایت درست کرده و داره تبلیغ می کنه؟
    آیا خودش رفته دنبال دفتر و دستک برا کار فرهنگی ؟
    آیا خودش برا خودش کانال تلگرام زده؟
    خیر

    به نظرم آدم اگه تو زندگیش اخلاص داشته باشه خدا براش شرایط رو فراهم می کنه
    اگه آدم اخلاص داشته باشه خدا تو حرفاش قدرت تاثیر گذاری رو می گذاره

    کار فرهنگی خوبه ولی به شرطی که کسی که کار فرهنگی می کنه از هوای نفسش گذشته باشه و بتونه اون تاثیری که باید رو بگذاره والا چه فایده

    موفق باشی

  • سلام علیکم
    خدا صبر بده به شما … صبر بیشترتر بده به شما
    ضرب المثلی جهانی هست که میگه هیچ کار خیری بدون تنبیه باقی نمی مونه! و این متاسفانه رسم روزگاره. از سنتهای الهیه گویا. ایشالا که خداوند خودش مشکلات شما رو حل کنه و انرژی مضاعف بهتون بده. آخه به خلایقش که امیدی نیست.
    تجربه نشون داده خودش همیشه حواسش هست.

فرستادن دیدگاه

برای افزودن شکلک کلیک کنید

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette